רוית דום, קבוצת עמל: "יש להתמקד בשאלה כיצד הטכנולוגיה תעזור למורה העתיד"

"עלינו לשאול את עצמנו האם יהיו למורה את כל הכלים וההכשרות לעולם, מאחר שמורה עם יצירתיות מפותחת יכול להעניק לתלמידים חוויית למידה מאתגרת", אמרה דום, מנכ"לית הקבוצה ● לדבריה, "זה ייצור עתודה של תלמידים יצירתיים, אחראיים על עצמם, שיודעים להוביל ולפתח רעיונות"

"כשדנים בשאלה כיצד תיראה כיתת העתיד, מה שצריך לעמוד במרכז תשומת הלב הוא השאלות כיצד ייראה מורה העתיד? איך הטכנולוגיה תעזור לו? האם יהיו לו את כל הכלים וההכשרות הרלוונטיות לעולם האמיתי? האם תהיה לו ההכרה כמורה מנתב ומכוון, בעל סמכות וכבוד? כל אלה ישליכו על תלמיד העתיד", כך אמרה רוית דום, מנכ"לית קבוצת עמל.

דום דיברה בכנס EduTech 2013 לתיקשוב בחינוך, שדן בשאלה כיצד תיראה כיתת העתיד. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות מאות אנשי חינוך ותיקשוב.

לדברי דום, "בסופו של דבר, כשיש מורה טוב, בעל ידע רחב ויצירתיות מפותחת שמאמין בתלמידים, הוא יכול להעניק להם חוויית למידה מאתגרת ומכוונת. זה ייצור עתודה של תלמידים יצירתיים, אחראיים על עצמם, שיודעים להוביל ולפתח רעיונות".

היא ציינה כי "תפיסת כיתת העתיד ממומשת כבר כיום בבית הספר הרב תחומי הולץ בתל אביב, מבתי הספר המובילים של קבוצת עמל. יש שם מורים שמלמדים באמצעות מכשירי iPad, ללא לוח וגיר ועם הרבה פחות חוברות ומחברות. זהו עולם חדש של הוראה ולמידה חדשנית, חוקרת, פדגוגיה שמבוססת על למידה ולא על שינון, כזו שעושה שימוש נכון בטכנולוגיה מתקדמת. המורים והתלמידים עוברים תהליך של חשיבה לעומק, של הטמעת חומרים. כך מייצרים פרויקטים בעלי ערך לימודי וטכנולוגי".

דום נתנה כדוגמה פרויקט במסגרתו משלבים התלמידים מציאות רבודה בלימודי היסטוריה. "הם הוסיפו מידע רלוונטי וחי לספר הקלאסי וזה הופך את לימודי ההיסטוריה, שאינם תמיד ידידותיים לסביבה, לספר ויזואלי עם מידע נגיש וטקסט עדכני", אמרה. דוגמה נוספת אותה נתנה היא של תלמידים שלומדים אלקטרוניקה, שפיתחו מעבדה אישית באמצעות ה-iPad לבדיקת עוצמת הקול. "יצרנו בבית הספר חוויית למידה והוראה מאתגרת שבה התלמיד לא לומד חומר בעל פה, 'מקיא' אותו בבחינה ואחר כך לא זוכר דבר, אלא לומד להתעניין ולהתנסות, בכלים ובשפה שמחוברים לחיי היומיום שלו ובטכנולוגיה שמחוברת לעולם שלו", אמרה.

"מציאות רבודה – כלי הוראה יעיל"
"החל מהשנה הנוכחית, יותר מ-820 תלמידים משתמשים מדי יום במכשירי iPad בכיתות הלימוד בבית הספר הולץ", הוסיפה דום. "כמעט כל ספרי הלימוד עברו המרה לספרים דיגיטליים, ל-iPad. הקמנו רשת Wi-Fi שמאפשרת לתלמידים גלישה בכיתות. טכנולוגיית המציאות הרבודה ממחישה לתלמידים תכנים לימודיים בתלת מימד, בקול ובתמונה. השימוש במציאות רבודה מהווה כלי הוראה יעיל לשיפור יכולת התפיסה של התלמיד, על ידי המחשה של החומר הנלמד".

כך, אמרה, "התלמיד יכול לסרוק מפה ואז נפתחת בפניו מצגת אנימציה, שמובילה אותו למחוזות נוספים של תכנים שקשורים לנושא הלימוד בהיסטוריה או בגיאוגרפיה. בנוסף, הוא יכול לצפות בהמחשת וידיאו של תמונה שהוא סורק. כך הוא חווה למידה מרתקת בבית הספר וגם בבית, שמבטיחה לא רק שהוא יבין היטב את חומר הלימוד, אלא גם שהוא ייהנה. בנוסף, התלמיד יכול להשתמש ביישום מציאות רבודה ליצירת תכנים משלו ולהגיש זאת כמשימת עבודה אישית שלו".

לדבריה, "כתוצאה מכך, התלמידים חשים יותר מחויבות ללימודים ויכולים לחלוק עם חבריהם לכיתה את התכנים שיצרו, תוך העשרת ושדרוג הלמידה בדרכים התואמות את השינויים התמידיים שחלים בסביבה בה אנחנו חיים".

"גם התלמידים וגם המורים מגלים התלהבות רבה מהשימוש שנעשה בכיתה ב-iPad ובמסכים של אפל (Apple)", אמרה דום. "השימוש בטכנולוגיה יוצר לא רק עניין אלא לימודים יעילים יותר". היא דיברה גם על הצד של המורים ואמרה כי הם "עברו חוויה והתנסות מאתגרות. במשך שנים הם העבירו את השיעורים באמצעות לוח וגיר, הרצו בכיתות כמו במאה ה-19, ופתאום היה עליהם לעשות שינוי של 180 מעלות. זה דרש מהם השתלמויות מרתקות, שפתחו בפניהם עולם שלם של הוראה חדשנית. יצרנו שיתוף פעולה ייחודי וחסר תקדים עם אפל, שמתרחב גם לבתי ספר של אפל בבריטניה".

דום סיכמה באומרה כי "אנחנו מעוניינים להגיע לכל טווח המקצועות – בהדרגה. חלק מהפרויקטים יחליפו את הבגרויות במקצועות הרלוונטיים. המשמעות של הלימודים על ידי חקר ובניית פרויקט והבנת החומר היא ברלוונטיות של הנושאים לעולם האמיתי, בחיבור עם הקהילה, בדיאלוג המשמעותי שנוצר בין מורים ותלמידים. חלקים מהותיים בפרויקט הם נושאי הפרזנטציה, הרטוריקה ופיתוח מיומנויות וכישורים חיוניים למאה ה-21".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים