ויווק רנדיבה, מנכ"ל טיבקו: "אנו נכנסים לעידן הציביליזציה 3.0, בו הכוח חוזר מהתאגידים לאנשים"

"המאה ה-21 החלה רק ב-2010, כאשר כמות הטלפונים הניידים עברה את כמות הטלפונים הנייחים, כמות הטאבלטים עברה את כמות המחשבים האישיים ואל שוק העבודה החל להצטרף הדור הראשון של העובדים שלא יודע איך נראה העולם בלי אינטרנט", אמר רנדיבה - מנכ"ל, יו"ר ומייסד טיבקו ● לדבריו, "מי שיצליח לספק היום ערך מרחיק לכת עבור הלקוחות שלו, הוא זה שייסחף אחריו את השוק"

"אנו נכנסים בימים אלה לעידן חדש, עידן שאני אוהב לכנות ציביליזציה 3.0. העידן הזה מביא עמו שינויים רבים, אבל המרכזי שבהם הוא החזרת הכוח מהתאגידים הגדולים לאנשים הפרטיים", כך אמר ויווק רנדיבה – מנכ"ל, יו"ר ומייסד טיבקו (TIBCO). לדבריו, "הדגש היום הוא על יצרני הערך האינדיבידואליים. מי שיצליח לספק היום ערך מרחיק לכת עבור הלקוחות שלו, הוא זה שייסחף אחריו את השוק. לכן, ערך מרחיק לכת הוא שם המשחק".

רנדיבה אמר את הדברים אמש (ג') במליאת הפתיחה של TUCON 2013, כנס הלקוחות השנתי של טיבקו בלאס וגאס. האירוע, שריכז יחד יותר מאלף לקוחות ושותפים, יינעל ביום ה' הקרוב. את המשלחת הישראלית לכנס מוביל נתי אברהמי, מנכ"ל יעל תוכנה ומערכות – הנציגה הרשמית של טיבקו בישראל.

על פי רנדיבה, "הציביליזציה הקודמת, 2.0, החלה עם המהפכה התעשייתית והתאפיינה בתאגידי ענק. התאגיד עצמו הוא קונספט חדש יחסית, שנועד לאגד אנשים ומערכות לצרכי התייעלות, והוא שאפיין יותר מכל את ציביליזציה 2.0. לפניה, בציביליזציה 1.0, אנשים תרמו לחברה באופן אינדיבידואלי – כל אחד לפי מקצועו, בין אם מדובר היה בטבח, חקלאי, אמן וכו'. עכשיו כבר אפשר לומר בוודאות שאנו חוזרים לעתיד – לעידן שבו איש המקצוע הפרטי חוזר להיות במרכז כספק ערך".

"המאה ה-20 החלה באיחור, וכך קרה גם למאה ה-21", קבע רנדיבה. "המאה ה-20 החלה רק ב-1908, עם הופעת המכוניות הראשונות, הכבישים המהירים הראשונים והתפשטות המהפכה התעשייתית. אפשר לומר שהיתה זו המאה האמריקנית. באופן דומה, המאה ה-21 החלה רק ב-2010, כאשר כמות הטלפונים הניידים עברה את כמות הטלפונים הנייחים, כמות הטאבלטים עברה את כמות המחשבים האישיים ואל שוק העבודה החל להצטרף הדור הראשון של העובדים שלא יודע איך נראה העולם בלי אינטרנט".

הוא מנה חמישה כוחות שלדבריו מניעים את השינוי: "הכוח הראשון הוא התפוצצות המידע. אם ניקח את כמות המידע שנוצרה מאז שחר האנושות ועד שנת 2012 ונקרא לה X, נצטרך לסמן את הכמות שנוצרה בשנה האחרונה ב-X10. כלומר, שבשנה אחת ייצרנו פי עשרה יותר מידע מאשר הצלחנו לייצר באלפי השנים שקדמו לה. זאת ועוד, עד סוף היום יועלו ליו-טיוב (YouTube) יותר תכני וידיאו ממה שהוליווד ייצרה מאז המצאת הקולנוע. אלו הם סדרי הגודל של הנתונים שמדובר עליהם".

הכוח השני, המשיך רנדיבה, "הוא עלייתה של הניידות. עברו 100 שנים מאז יציאתו לשוק של הטלפון הקווי הראשון ועד להתקנת הקו המיליארד. לעומת זאת, לטלפונים הניידים לקחו רק 10 שנים עד לחציית קו המיליארד. ומה לגבי רף מיליארד הסמארטפונים? זה לקח רק שנה אחת. יש היום בעולם יותר מכשירים ניידים מאשר מברשות שיניים. מה זה אומר עלינו?".

"הכוח המניע השלישי הוא התפתחותן של פלטפורמות שונות והזמינות שלהן", אמר רנדיבה. "עד לא מזמן היית צריך להיות תאגיד גדול כדי לפנות לעשרות מיליוני בני אדם. בזכות הפלטפורמות שזמינות לכולנו היום, כל אחד יכול להגיע לתפוצה של עשרות מיליונים".

לדבריו, הכוח המניע הרביעי הוא עלייתן של הכלכלות האסיאתיות והשפעתן על חיינו ועסקינו. הוא ציין, כי "יש מומחים שסבורים שהמגמה הזו תתהפך ויש אחרים שסבורים שאנו רק בתחילת הדרך. כך או כך, העובדה שהכח והכסף לא מרוכזים היום רק במערב, תשפיע מאוד על עיצוב המאה ה-21".

"הכוח החמישי הוא האופן שבו גברה המתמטיקה על המדע", הסביר רנדיבה. "לדוגמה, במשך שנים ניסו חוקרים לפענח את הדרך שבה עובר נגיף האיידס מוטציה ולמה הוא עושה זאת. 'למה' נראתה כמו שאלה שאין עליה תשובה. לפני כמה שונים המירו החוקרים את השאלה הזו למשוואה מתמטית ושילבו אותה במשחק מחשב. בתוך שבוע מצאו גיימרים את התשובה. דוגמה נוספת, הפעם מהתחום שלנו: יש לטיבקו לקוח באירופה שניסה לפתור בעיה של הונאת כרטיסי אשראי, מבלי לפגוע בחוויית השימוש של הלקוחות שלו. הסתכלנו יחד איתו על התחום כאל בעיה מתמטית, ומצאנו שאם מישהו רכש גם סכיני גילוח, גם חיתולים וגם שמפניה – הוא כנראה עשה זאת בעזרת כרטיס אשראי גנוב. זו תשובה שלעולם לא היינו מגיעים אליה ללא המתמטיקה, כי לא תמיד יש תשובה לשאלה 'למה'".

יותר מאלף לקוחות ושותפים. TUCON 2013 של טיבקו בלאס וגאס

"אחד הספרים האהובים עליי", סיפר רנדיבה, "הוא 'בין שתי ערים' המפורסם של צ'רלס דיקנס. הספר מתחיל במשפט 'זה היה הטוב שבזמנים, זה היה הרע שבזמנים'. אני מאמין שהמשפט הזה תופס גם פה. כמו בכל שינוי, גם בזה הנוכחי יהיו מנצחים ויהיו מפסידים. אנו חיים בעידן שבו לחברת המוזיקה הגדולה ביותר בעולם אין חנויות תקליטים, לחברת הספרים הגדולה ביותר בעולם אין חנויות ספרים ולחברת המוניות הגדולה ביותר בעולם אין מונית אחת ששייכת לה. לכן, זה רק עניין של זמן עד שלאוניברסיטה הגדולה ביותר בעולם לא יהיה קמפוס. אנו חיים בעידן של שירותים ומתן ערך, ומי שלא יוכל לספק את זה – לא ישרוד".

הוא אמר, כי "כדי להצליח בציביליזציה 3.0, צריך להכיר את התושבים המקומיים, אלה שנולדו פה, גדלו פה ומרגישים פה בבית. כולכם מכירים אותם – הם הילדים שלכם. כדי שתבינו טוב יותר על מה אני מדבר, אתן לכם כמה דוגמאות לדברים שהילדים שלכם לעולם לא יעשו: הם לעולם לא יעשו מינוי לעיתון, לעולם לא יתקינו טלפון קווי בבית, לעולם לא ישאילו ספר מהספריה, לעולם לא ילכו לחנות מוזיקה או וידיאו ולעולם לא ילכו לאיבוד. הנה כמה דברים שהם דווקא כן יעשו: הם ככל הנראה יחיו עד גיל 100, הם ימשיכו למתוח את גבולות חלוקת הקשב האנושית ולעסוק בכמה פעולות בו זמנית והם ימשיכו להביט על צג המכשיר הנייד שלהם 400 פעמים ביממה. הם אלה שנולדו לתוך ציביליזציה 3.0 והם הלקוחות שלכם היום".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים