ניהול קשרים להמשך הקריירה

הרשתות החברתיות מאפשרות לנו לנצל את הקשרים החברתיים שצברנו לטובת קידום אישי – אבל כיצד עושים זאת נכון? ● שבעה כללים בסיסיים לניהול ההון החברתי

נפגשתי השבוע עם מנהל בדרג הביניים שמחפש עבודה. שאלתי אותו על רשת הקשרים החברתיים שלו, והוא סיפר כי הוא מכיר הרבה מאוד אנשים ושניתן לראות זאת ברשת לינקדאין (LinkedIn). צללנו לתוך רשימת החברים שלו בלינקדאין, שהיא רשת לזיהוי הזדמנויות עסקיות ואישיות באמצעות קשרים חברתיים, והבחנו שיש לו 374 קשרים חברתיים בדרגה ראשונה. בפרופיל שלו הוא אכן מחובר לאנשים רבים ובכירים, שאני מכירה אישית ויודעת עד כמה יש ביכולתם לקדם אנשים. לצערי, ברגע האמת, אחרי שעשינו חיפושים של אנשי קשר בחברות מסוימות, בדקתי איתו למי מהם הוא יכול לפנות, והבנו שרוב הקשרים שלו הינם קשרים "חלולים" – ללא טיפת היכרות אמיתית ואיכותית ולכן הוא לא יכול להיעזר בהם לטובת המטרה העומדת לנגד עיניו. במקרה זה, הקשרים נראים לכאורה חלון ראווה מרשים בפני אחרים, אך לטובת קידום אישי הם אינם שווים דבר.

הרשתות החברתיות מאפשרות לנו לזהות את הקשרים שלנו, כצמתים למקומות רלוונטיים מבחינת המשך הקריירה. אבל כדי ליישם זאת, חשוב להתחבר לקשרים החברתיים האמיתיים שלנו, על מנת שנוכל להפעיל אותם בבוא העת. לפעמים אנשים חושבים שלא כדאי לצרף מישהו שנוח להם לדבר איתו בחופשיות כי הוא "לא נראה מספיק טוב ברשת" ובכך בעצם הם מייצרים לעצמם ברשת זהות חברתית שאינה מאפשרת להם להשתמש בה ביעילות. נפגשתי עם  מנהלת בכירה, שהתייעצה איתי האם לצרף שכן שלה לרשת החברתית. היא אמרה שיהיה לה נוח לפנות אליו אם תזהה שהוא יכול לעזור לה, אבל מעדיפה לא לחברו כלל כי זה מרגיש לה לא נכון. צריך להבין, שהדרך שלנו למקומות מעניינים עוברת לעתים דרך אנשים שכלל לא ציפינו שדרכם היא תעבור, והיא נובעת מקשרי משפחה, מקומות עבודה, השכלה, עבר צבאי משותף, מקום מגורים, ועוד. אדם מוקף בהון קשרים חברתיים כל הזמן, וגם אם מישהו מאוד קרוב אלינו – לא נכיר לעולם את רשת הקשרים והמעגלים החברתיים שלו על כל רבדיה. הרשתות החברתיות בכלל ורשת לינקדאין בפרט, מאפשרות הצצה לקשרים של הקשרים שלנו כשאנחנו רוצים להגיע למקום מסוים.

הרשתות החברתיות מאפשרות לנו לראות את מעגל החברים שלנו ושל החברים שלנו. הרבה פעמים אנחנו נבחן את רשת הקשרים ונמצא שנוח לנו לשוחח עם מכר מסוים, אולם הקשר הזה הופך להיות מאוד רחוק כשלא מתחזקים אותו ברמה סבירה לאורך השנים. לא די בכך שיש לנו רשת קשרים ענפה – רשת זו צריכה להיות מנוהלת ומתוחזקת כל הזמן. מרבית האנשים נוטים לזנוח את ניהול הקשרים ונזכרים בהם רק בתפר בין מקומות עבודה, ואז הם לרוב לא נהנים ממרבית הקשרים שצברו לאורך השנים.

העולם החדש מחדד בעולם הגיוס את שיטת "חבר מביא חבר" במקומות העבודה. אם נשמור על קשר שוטף עם אנשים, והם ידעו מה ההתמחויות שלנו ומה נקודות החוזק –  נשמע גם על משרות מעניינות שיכולות להיות רלוונטיות לנו. זאת, מאחר שהרבה משרות עוברות היום מפה לאוזן ולא מגיעות לידיעת הכלל, אבל אם אתה לא במסלול של "מהפה לאוזן" – המידע לא יגיע אליך.

עולם הרשתות החברתיות מאפשר לנו להגיע למקומות עבודה באמצעות הקשרים החברתיים שלנו. אם נקפיד לתחזק את קשרים אלו, נוכל ברגע האמת לבקש מהם עזרה והם ישתדלו יותר לעזור לנו, בלי להתייחס אלינו כ-"חבר לתקופות חיפוש עבודה".

שבעה כללי יסוד לניהול קשרים:

• מיפוי קשרים – הסתכלו על כלל הקשרים החברתיים שלכם, הגדירו אילו קשרים מעניינים אתכם וטפחו אותם.

• חיבור הקשרים הנוחים לנו ברשתות החברתיות לשמירה על קשר וליכולת הסתכלות על הון הקשרים שלהם.

• חשיבה לטווח רחוק – נהלו קשר שהוא עם הסתכלות על האחר. חשבו מה יכול להעסיק את הצד השני, כיצד ניתן לעזור לו ועזרו לו על פי יכולתכם. תחזקו קשר גם בתקופות שאתם לא זקוקים לרשת הקשרים שלכם לתועלתכם האישית.

• להיות שם ברגעים חשובים – תנו לו את ההרגשה שאתם זוכרים אותו בנקודות שהן חשובות לאותו אדם, כגון: יום הולדת, אירוע שאתם יודעים שחשוב לו – כמו משחק כדורגל שנתי, ועוד.

• מודעות של ניהול קשרים – הוסיפו ליומן זמן לניהול קשרים. קבעו עם הקשרים שלכם זמן לקפה אחת לתקופה, שלחו להם הודעה ברשת או בנייד מדי פעם, בדקו מה חדש אצלם, ופשוט שמרו על קשר חברתי באופן יזום.

• התעניינות באחרים – הקפידו לבדוק מה שלום אחרים והיו שם בתקופות בהן הם צריכים אתכם. זו יכולה להיות רק תמיכה טלפונית, אבל תשומת הלב משמעותית לאנשים אחרים.

• היעזרו בקשרים שלכם כשאתם מחפשים עבודה – מי שמטפח קשרים לאורך שנים מרגיש נוח להיעזר בקשרים אלו בעת הצורך.

הכותבת היא מנכ"לית Pro-Man, המפתחת ומנהלת תהליכי Sourcing ופיתוח קהילות לצרכים עסקיים, לצרכי גיוס ולצרכים אישיים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיא

    לינקדאין זה סתם קישקוש וביזבוז זמן...

אירועים קרובים