אינטל משתלטת מחדש על מיקרון; 150 מעובדי המפעל – יפוטרו

ענקית השבבים החליטה לממש את זכותה לקבל בחזרה את המבנה והציוד שהוחכרו למיקרון בתום שלושה חודשי דיון בנושא ● המפוטרים סירבו להצעות שכר מחודשות שהונחו בפני כל עובדי מיקרון, וטרם ידוע מי יעלה בגורלם של עובדי הקבלן ● עד לסוף 2014 צפויים עובדי מיקרון להמשיך בעבודת הייצור הרגילה שלהם, במטרה להשלים את החוזים להם עדיין מחויבת חברת האם

אינטל (Intel) החליטה באופן סופי לממש את האפשרות להשתלט מחדש על המבנה בו פועלת מיקרון (Micron) ישראל, צמוד למפעל שלה בקריית גת. כך, החליטה ענקית השבבים לממש את זכותה לקבל בחזרה את המבנה והציוד שבו – שהוחכרו למיקרון – במקרה של סגירת המפעל או ניסיון למכור אותו לגורם צד שלישי, בתום שלושה חודשי דיונים.

ההשתלטות מחדש של אינטל מהווה סוף לנסיונות של מנהלי מיקרון ישראל והעובדים של המפעל לנסות ולרכוש אותו באופן עצמאי, או למצוא גורם צד שלישי שירכוש את החברה מידי מיקרון העולמית.

ויין אלן, סגן נשיא בכיר והאחראי למפעלי הייצור של מיקרון, שהגיע  אתמול (ד') לישראל, הודיע לעובדי החברה על העברת המפעל. עם זאת, לפי גורמים במיקרון, הוא לא ציין בתחילה שמדובר בהעברת המפעל חזרה לידיים של אינטל.

אלן אף הודיע לעובדים, שרובם אמורים להשתלב באינטל. מדובר בכ-850 במספר, שעבור חלקם מדובר בשיבה חזרה לשורות ענקית השבבים. עם זאת, כ-150 מעובדי מיקרון כבר קיבלו לפני מספר שבועות הודעת פיטורין, לאחר שסירבו להצעות שכר מחודשות שהניחה מיקרון בפני כל עובדי המפעל בישראל. עד לסוף 2014 צפויים עובדי מיקרון להמשיך בעבודת הייצור הרגילה שלהם, ייצור שבבי זיכרון NOR, במטרה להשלים את החוזים להם עדיין מחויבת חברת האם – גם אם יעשו זאת תחת המטריה החדשה של אינטל.

יצרנית המעבדים עדיין לא הודיעה מה יעלה בגורלם של עובדי הקבלן שעובדים כיום במפעל מיקרון. החברה לא התחייבה לקלוט אותם. ואולם, אינטל בכל מקרה תצטרך להמשיך ולספק שירותים היקפיים למפעל ולעובדיו בדיוק כפי שהיא מספקת אותם לעובדי FAB 28, המפעל שבתחומו ממוקם המפעל של מיקרון – שהיה, כזכור, אחד ממפעלי הייצור הראשונים של אינטל בארץ.

אבל גם לאחר ההחלטה להשתלט מחדש על בניין מיקרון, גורל העובדים בטווח הרחוק תלוי בסופו של דבר במאבק של אינטל ישראל לזכות בחוזה להקמת המפעל הבא של החברה. מדובר במפעל שיהיה אחראי לייצור מעבדים ומערכות על שבב בטכנולוגיה של 10 ננו-מטר, בפיסות סיליקון של 300 מ"מ. אינטל העולמית, כזכור, החליטה להקים באירלנד את המפעל היחיד מחוץ לגבולות ארצות הברית לייצור בליטוגרפיה של 14 ננו-מטר. זאת, לאחר שהשיחות מול ממשלת ישראל, לגבי קבלת מענק, לא הניבו את התוצאות הרצויות מבחינתה.

גם אם תזכה אינטל במענק שהיא מבקשת מממשלת ישראל, ותחליט להקים כאן את המפעל המתקדם הבא שלה, היא לא תוכל להמשיך להשתמש במכונות הייצור שממוקמות בחדרים הלבנים של מיקרון – מכונות שמייצרות כיום פיסות סיליקון בגודל של 200 מ"מ ובליטוגרפיה של 45 ננו-מטר, שנחשבת למיושנת מבחינתה של אינטל. תהליך השדרוג דורש את החלפת כל המכונות בעלות של מספר מיליארדי שקלים, וגם כוח עבודה מיומן.

זאת ועוד, ההשתלטות של אינטל על המבנה מסמלת את המאמצים של החברה לייצר בארץ זיכרונות NOR. כזכור, במרץ 2008, אינטל, בשיתוף עם STMicroElectronics וחברת השקעות אמריקנית, הקימה את נומוניקס (Numnyx) והעבירה לידיה את FAB 18, הצמוד ל-FAB 28. כשנתיים לאחר מכן רכשה מיקרון את נומוניקס, אך גם היא לא הצליחה להוביל את המפעל לרווחיות הרצויה לאור שקיעת הדרישה לזיכרונות NOR בעולם. בסופו של דבר, החליטה מיקרון בסוף 2012 לסגור את המפעל ולהתרכז בייצור רכיבי NAND. יצוין, כי החברה סירבה באותו המהלך לבקשה שהניחו בפניה מנהלי המפעל בארץ לעבור לייצור שבבים לפי דרישה, בעיקר לתחום השבבים האנלוגיים.

לא התקבלה תגובה מאינטל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עובד מיקרון

    טעות בכתבה או שקר מגמתי ? 150 המפוטרים הם עובדי מיקרון ככל העובדים שנבחרו מסיבות כאלה ואחרות ע"י ההנהלה. שום הצעת עבודה חדשה לא הונחה בפניהם ולכן אף אחד מהם לא סירב להצעה כזו. זהו כנראה חלק מתהליך הסינון של אינטל לקליטת העובדים . נא לדייק.

אירועים קרובים