אלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התיקשוב: "צה"ל ערוך מול מתקפות סייבר בצורה סבירה"

"לא אומר מיטבית ולא אומר טובה מאוד, מפני שאף פעם אין 100%. אנו עוסקים בשיפור תמידי של ההגנה בתחום הסייבר", אמר האלוף מוסקוביץ' בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים, במלאת עשור להקמת האגף ● לדבריו, "אסור להיות רגועים במרחב הסייבר. אינני יודע מה היריב עושה, ואפעל לדעת עליו כמה שיותר" ● על עולם המובייל, אמר ראש אגף התיקשוב, כי "אנו נכנסים אליו בזהירות, בצעדים מדודים" ● "אני מחפש אפקטיביות מבצעית - לא גאדג'טים טכנולוגיים", הסביר

"אגף התיקשוב אמון על ההגנה על צה"ל במרחב הסייבר. אנו ערוכים בצורה סבירה – לא אומר מיטבית ולא אומר טובה מאוד – להגנה מפני מתקפות סייבר, מפני שאף פעם אין 100%. אנו מבצעים הערכת מצב על התחום כל הזמן ועוסקים בשיפור תמידי של ההגנה בתחום הסייבר", כך אמר ראש אגף התיקשוב, אלוף עוזי מוסקוביץ', בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים, במלאת יום העשור להקמת האגף, שחל אתמול (א').

לדברי האלוף, "אסור להיות רגועים במרחב הסייבר. בכל רגע נתון אנו בוחנים את איכות האיומים, את היקפם ואת קצב מימושם, את איכות המענה והיקפו ואת היקף ואיכות המודיעין עליו. אינני יודע מה היריב עושה, ואפעל לדעת עליו כמה שיותר. ההתבוננות שלנו על התחום היא כוללת, ובמסגרתה אנו בוחנים את נקודות הכניסה והיציאה, את המשתמשים, מערכות ה-IT, רשתות התקשורת ואת מרכזי המיחשוב. בין השאר, חומות ההגנה שלנו, כוללות חמ"ל להגנה מפני מתקפות סייבר שהקמנו לפני כמה שבועות. בחמ"ל משרתים כרגע 20 חיילים שעובדים במשמרות סביב השעון וכולם עברו קורס מגני סייבר".

האלוף מוסקוביץ' ציין, כי בתחום ההגנה מפני הסייבר נערכים שיתופי פעולה בין אגף התיקשוב ובין האקדמיה והתעשייה המקומית. "השגנו באמצעות שיתופי הפעולה הללו פריצות דרך משמעותיות, שהעלו את רמת הידע והמודיעין שלנו בתחום", אמר.

האלוף שיבח את הרמטכ"ל דאז, שאול מופז, שקיבל בתחילת העשור הקודם את ההחלטה לאגד את כלל יחידות המיחשוב בצבא ולהקים את האגף. "מופז עשה מעשה נכון. כמה שנים לפני ההתקדמויות הטכנולוגיות של העשור האחרון, הוא זיהה את הכורח ואת הצורך של צבא מודרני כמו צה"ל להיות מקושר בין החילות, הזרועות ועם ארגונים ביטחוניים שונים".

הירידה של האגף לנגב, אמר האלוף מוסקוביץ', "מהווה עבורנו הזדמנות פז טכנולוגית. ניפטר מטכנולוגיות מורשת ישנות, נמשיך בפרויקטי וירטואליזציה ונבנה ענן מיחשוב פרטי".

בתשובה לשאלה לגבי כניסת צה"ל לעולם הנייד, אמר האלוף, כי "לכל מה שיש לו קידומת של  W – 'וויירלס' – אני מתייחס בשמרנות. אנו נכנסים לעולם הזה מאוד בזהירות, בצעדים מדודים".  הוא ציין שלוש אבני דרך בעולם זה: בסוף מאי יסתיים פיתוח יישומים למכשירים מבוססי אנדרואיד (Android) למלש"בים, חיילי חובה, קבע ומילואים. "חייל מילואים יוכל לאשר קבלת צו התייצבות לשירות עם היישום, במקום במשלוח פקס", אמר האלוף. "עלינו למנוע חדירה למערכות ה-IT ועשיית מניפולציה על הנתונים. אבן הדרך השניה, אמר, היא הכנסת טאבלטים מוצפנים ומאובטחים למקומות רגישים באגף המודיעין ובחיל האוויר, עם יכולת השבתת המכשיר בשל אובדן או גניבה. אבן הדרך השלישית היא פרויקט לפיתוח הדור הבא של הסלולר הצבאי המוצפן, אשר יחליף את 'ורד הרים'".

"ממש לא אכפת לי להיות בפיגור מובנה אחר העולם האזרחי", הסביר האלוף מוסקוביץ'. "אני רוצה כניסה מדודה לעולם הנייד. נפריד בין היישומים ומערכות הליבה, כמו בבנקים. אני רוצה למנוע מצב בו חדירה למערכת אחת תביא לכך שהתוקף יגיע למערכות אחרות".

סכנת היצף מידע
"כבר כיום אנו נמצאים במצב של היצף מידע, המהווה סכנה למפקד", אמר האלוף בתשובה לשאלה על עולם הבינה עסקית וניתוח עסקי צופה פני עתיד (Analytics). לדבריו, "במצב זה המפקד לא יראה את המידע החשוב, אלא יראה במקום זאת את המידע הלא חשוב. אני רוצה להגיע למצב של סינון ראשוני ממוקד – עם ניתוחים, ולאחר מכן טיפול ב-Big Data".

באשר המדיה החברתית, אמר ראש אגף התיקשוב, כי "היא לא מתאימה לצבא. הרשת היא שטוחה ודמוקרטית ואילו הצבא הוא היררכי. ניעזר ברשתות חברתיות פנימיות לטובת איים קטנים של גורמים בעלי מוקד עניין מקצועי ספציפי".

"נטמיע כמה שיותר מהר ובאופן מאובטח את הקטר הטכנולוגי של שוק ה-IT לצרכים מבצעיים רלוונטיים". אלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התיקשוב

האלוף מוסקוביץ' אמר, כי בעקבות התכנון הרב-שנתי שערך הצבא, הוחלט באגף על מימוש כמה יעדים הנובעים מהתכנית: קרב חטיבתי מרושת ("קרב מוכוון אינטרנט, רשת ותקשורת נתונים טקטית. הצבא צריך להיות יותר ברשת, עם יותר יחידות קצה, עם תקשורת טובה יותר בין הכוחות"), תהליכי פיקוד ושליטה (פו"ש) במפקדות הראשיות ("כאשר מערכות המידע הן ביטוי של תהליכי הפו"ש"), פיקוד ושליטה במתארי עומק ("היינו באוגנדה לפני 37 שנים. מדובר לא רק על קשר"), יצירת מכפילי כוח בזכות חיבור טוב יותר וקיצור הזמן בין אוסף לתוקף ("Sensor2Shooter יעיל יותר, עם חיבור הדוק בין התיקשוב, המודיעין וחיל האוויר. עלינו להביא לשטח מודיעין בזמן אמת וליישם לוחמה מבוססת מודיעין"), רציפות הפו"ש ("DRP ו-BCP. אני רוצה שרידות של 99% עם עשר תשיעיות לאחר הנקודה. שהמערכות תעבודנה תמיד, ואם לא, אז נסתייע בגיבוי. אם גם הגיבוי נפל, אז שההתאוששות תהא מהירה"), שליטה בספקטרום ("שנדע על כל קונפליקט בשימוש בתדרים, ומה שלא נוכל לפתור – נעשה באמצעות נהלים, תוך תיאום מחוץ ובתוך הצבא") והיעד האחרון – מגננה בסייבר.

האלוף סיים באומרו, כי "האגף יוביל תהליכי פיקוד ושליטה וייצור ידע מבצעי בצבא. נוביל נגזרות טכנולוגיות של התהליכים. נטמיע כמה שיותר מהר ובאופן מאובטח את הקטר הטכנולוגי של שוק ה-IT לצרכים מבצעיים רלוונטיים. אני מחפש אפקטיביות מבצעית – לא גאדג'טים טכנולוגיים. אשים טאבלט במקום מסוים, רק אם הוא יסייע לאפקטיביות המבצעית. נמשיך את שיתופי הפעולה עם התעשייה האזרחית, המקומית והבינלאומית לטובת יצירת ידע חדש".

ראש אגף התיקשוב יהיה דובר המפתח בכנס DRP לאומי 2013, שייערך ב-30 באפריל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים