הזכות לקבל מידע על זכויותינו

זכות הציבור לדעת מה מגיע לו מהגופים הציבוריים היא טריוויאלית - אבל רק לכאורה ● אתר כל-זכות, שיזם אמתי קורן, מסייע להתמצא בסבך המידע הזה ולדעת איך לממש זאת

אמתי קורן, יזם כל-זכות

מי מאיתנו לא חווה לפחות פעם אחת בחייו את החוויה הלא נעימה של ניסיון לקבל מידע כלשהו על זכויות שמגיעות לו מאחד הגופים הגדולים? משרדי ממשלה, גופים ציבוריים, בנקים, הביטוח הלאומי, חברות ביטוח, קופות חולים והרשימה עוד ארוכה מאוד.

כל אחד מאיתנו הגיע למסקנה, לפחות פעם אחת בחייו, כי הוא יודע שחוק או תקנות כלשהם מקנים לו הטבות שונות, לפעמים גם כספיות, אבל חסר לו מידע שישלים את הפאזל. גם אם התמזל מזלך והצלחת להגיע למקור המידע ולדבר עם מענה אנושי או דיגיטלי, סביר להניח שהמידע שתקבל הוא חלקי. מה גם שיש היבטים שאותו מקור שפנית אליו כלל לא יודע, אבל הם מהותיים כדי לממש את הזכות שלך.

המציאות הזו, שהולידה את תפיסות ממשל זמין והאזרח במרכז, עדיין רחוקה מאוד מלהתממש בצורה מלאה בחברה הישראלית. מגזרים שלמים, כגון קשישים, נכים, מבוטחי קופות חולים או ביטוח משלים, עובדים שזכויותיהם נעשקות ואפילו סתם צרכנים, לא מממשים את מה שמגיע להם. לפעמים זה אפילו עניין של חיים או מוות.

אמנם, בעידן האינטרנטי ניתן למצוא הרבה יותר פרטים על הזכויות המגיעות לך. זאת, בתנאי שאתה יודע לאיזה אתר לפנות, מי המשרד או החברה שמטפלת בך ואיזה בנק שכנע אותך, לפני עשור או יותר, לפתוח חשבון – ומאז שכח אותך.

בתפר בין הזכויות למימושן קמו חברות ייעוץ שמסייעות לממש זכויות, אבל מאחר שהן חברות מסחריות, הן נהנות מהזכות לטפל במי שהן רוצות או, נכון יותר לומר, במי שהסיכוי שיזרים לקופתן הכי הרבה כסף. זהו רק פן אחד של הנושא. גם יתר הפנים לא מטופלים, מפני שבמקרים רבים, אלה שזקוקים לסיוע כלל לא יודעים שהם יכולים לקבל אותו.

דע את זכויותיך במאגר אחד

את התופעה הזו זיהה לפני כחמש שנים אמתי קורן, שהגיע למסקנה שאחד הדברים שיכולים לסייע לאותם אנשים שלא מסוגלים לממש את זכויותיהם הוא מאגר מידע אחד מרכזי, פורטל ענק שירכז את כל המידע וכל הטפסים בנושאים שונים. קורן, לשעבר יזם היי-טק, שהספיק לעשות אקזיט בחייו, החליט שהוא רוצה לעשות גם משהו בשביל הנשמה, עבור הקהילה. הוא הקים ב-1999, בשיתוף ארז פרלמוטר, את הפורטל כל-זכות.

זהו מלכ"ר המאגד בתוכו אלפי פריטי מידע מקוטלגים וממוינים שיכולים לסייע לכל אחד בצעדיו הראשונים למימוש זכויותיו החוקיות. קורן מגדיר את המיזם כ-"אנציקלופדיית הזכויות של מדינת ישראל". יש באתר לא פחות מ-4,500 דפי מידע בעברית ו-500 באנגלית שנאספו על ידי צוות של 11 אנשים שקורן מעסיק. הצוות אוסף את המידע ממשרדי הממשלה ומכל גוף שמוכן לשתף פעולה, עורך אותו ומציג אותו בצורה ברורה ופשוטה לכל דורש. "התכנים באתר נכתבים על ידי קהילת ידע המשלבת מומחי תוכן מהעמותות, האקדמיה והממשל", לדבריו.

לאחר חבלי לידה לא קשים במיוחד גילה קורן תופעה מעניינת: למרות התדמית הלא טובה שיש לשירות הציבורי בישראל, מנהלי המשרדים ואלה שאמונים לתת את השירות לאזרח שמחים מאוד לתת מידע לאתר כל-זכות ולשתף בו את הציבור. האתר, שהוא עצמאי ומנותק מחבלי הביורוקרטיה שמאפיינים כל פעילות ממשלתית, יכול לפרסם בצורה מהירה ויעילה מידע בדוק, רלבנטי ועדכני.

הממשק של כל-זכות נעים לשימוש וקל לניווט. במרכז העמוד הראשון יש מנוע חיפוש חכם המאפשר לכתוב בטקסט חופשי שאלה בכל אחת מ-20 הקטגוריות שהפורטל מכיל מידע עליהן. בין היתר, ניתן למצוא בו מידע על זכויות בנושאי יחסי עבודה ועובדים, בריאות, דיור, וכזה שמותאם לקבוצות שונות כמו אנשים עם מוגבלויות, ניצולי שואה, צעירים, נשים, ערבים, חרדים, להט"בים או עובדים זרים.

לכל נושא וקבוצה יש לינק שמפנה לתת-פורטל שעוסק רק באותו נושא. דרכו ניתן לקרוא מאמרים רלבנטיים, להגיע למשרד או לגוף המתאים, לקבל בקלות את הטופס ובמקרים רבים מאוד לבצע את תהליך הבקשה לזכויות דרך האתר.

הביטוח הלאומי, למשל, רואה במיזם הזה שותף מלא לתכנים, והוא לא היחיד. מנכ"לים מעודדים את העובדים שלהם להעביר מידע, כי הם מבינים שהוא מסייע להם לשרת טוב יותר את האזרח ולצמצם את הביקורת. "התחושה היא שבמרבית המשרדים יש מודעות רבה לצורך לתת מידע ויש נכונות. הבעיה היא הממשקים והמידע שלא קיים בציבור", אמר קורן.

את כל הפעילות הזו מנהל קורן בהתנדבות, תוך השקעת משאבים פרטיים וגיוס מגורמים שונים – לא ממשלתיים. קורן הדגיש שהמידע באתר נלקח מאתרי הארגונים והוא לא נועד לטיפול פרטני בבעיה זו או אחרת, אלא מסייע לאזרח לגשת בקלות יותר למקור שצריך לסייע לו.

לכל-זכות יש מועצת מנהלים ציבורית שבראשה עומד ארז פרלמוטר, מנכ"ל DopaMusic, וחברים בה אישי ציבור כמו עו"ד יהושע שופמן, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. בראש המועצה הציבורית עומד פרופ' יצחק זמיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, ובין החברים בה ניתן למצוא את השר לשעבר מיכאל איתן.

קורן הדגיש כי האתר לא מתיימר להתחרות באף גורם שפועל בשוק ועוסק במיצוי זכויות. "אנחנו קהילה שמבוססת על שיתוף מידע וכל הזמן מחפשים שותפי תוכן, תוך שקיפות מלאה – והכול למען הקהילה".

באחד מעמודי האתר יש ציטוט יפה של פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי, שדיבר בכנס השנתי של כל-זכות בשנה שעברה. "כל-זכות הוא חלום שאתה, כמנכ"ל, חולם עליו", אמר. "מישהו שייקח את הזכויות וינגיש אותן לציבור… הסיוע הגדול ביותר שאנחנו מעניקים לכל-זכות הוא שהם יעניקו מידע לאנשים שישתמשו בו ויבואו אלינו".

אם יש לכם שאלה לגבי כל זכות שמגיעה לכם, אל תמתינו שהגורם שצריך לתת לכם אותה יבוא אליכם עם הצעה נדיבה. כנסו לאתר כל-זכות ויכול להיות שתגשימו חלום פרטי שלכם. ובנוסף, אם אתם רוצים לנדב מידע או לסייע בכל דרך אחרת, אמיתי קורן ישמח תמיד לשמוע – כי זה בשביל כולנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים