פיתוח ב-Web: פלאש או HTML 5?

"יש בעיה של חוסר סטנדרטיזציה בתחום, לצד אינטרסים מנוגדים בין ספקי חומרה, תוכנה ומערכות הפעלה", אמר אבירם אייזנברג - מנכ"ל איגנייט, במפגש פורום SD של אנשים ומחשבים ● ולאד שפיבאק מ-logoUI תיאר את טכנולוגיית סילבר-לייט של מיקרוסופט ואת הצפי לגורלה במאבק מול HTML 5 ● אורי סקוט מ-Kenshoo ויניב מנוחין מפרסייס דיברו על היתרונות שבשיטת הפלאג-אין ● ליאור בר-און מ-SAP Portals, תיאר במפגש את החלטת החברה להעביר יישומים רבים ל-HTML 5

בכל הקשור לפיתוח ב-Web, ניטשת כיום מלחמה בין ענקיות התוכנה, כאשר כל אחת מציעה את הגרסה שלה. כך, יש האומרים שידו של תקן HTML 5 תהיה על העליונה, היות וחברות גדולות תומכות בו. מצד שני, הפלאש (Flash) של אדובי (Adobe) עדיין לא אמר את המילה האחרונה. הדיון המרתק בסוגיית הפיתוח עמד במרכז מפגש פורום SD של אנשים ומחשבים, שנערך ביום ה' האחרון במלון לאונרדו סיטי טאואר ברמת גן.

מנהל הפורום – מנכ"ל חברת איגנייט, אבירם אייזנברג, אמר במפגש כי חברה מהסוג של איגנייט משמשת סיסמוגרף שמראה את הטכנולוגיות שיהיה להן ביקוש בעוד שלוש-ארבע שנים, וזאת במטרה לגייס את האנשים המתאימים ולהכשיר אותם. "מי שמשתמשים היום ב-HTML 5 הם מאמצים מוקדמים של טכנולוגיות – בעיקר חברות סטארט-אפ וחברות המתמחות בשיווק, שרוצות לפתח אתרים מודרניים. עם זאת, עדיין לא קיים ביקוש לכך בארגונים גדולים שמבקשים יישומי האנטרפרייז".

לדבריו, "ברור שמי שלא יהיה במובייל – לא יהיה קיים, אך עדיין יש בעיה של חוסר סטנדרטיזציה בתחום, לצד אינטרסים מנוגדים בין ספקי חומרה, תוכנה ומערכות הפעלה. מה שבטוח הוא, שיותר דפי Web ייצפו באמצעים מכשירים ניידים ככל שהזמן יעבור".

ולאד שפיבאק, ה-CTO של logoUI, תיאר את טכנולוגיית סילבר-לייט (Silverlight) של מיקרוסופט (Microsoft) ואת הצפי לגורלה במאבק מול HTML 5. סילבר-לייט, אמר, היא גלגולה של טכנולוגיה להרצת יישומי אינטרנט עשירים שהוקמה ב-2001 כחלק מפלטפורמת WPF, ויצאה לדרך עצמאית ב-2007. "הטכנולוגיה מבוססת על פלאג-אין, כמו פלאש, כלומר שהיא פועלת באופן עצמאי על גבי הדפדפן לאחר שהמשתמש הוריד והתקין אותה. היא מספקת אפשרויות רבות מבחינת תצוגה של מדיה ותלת-ממד ויש לה אפשרויות רבות בהיבטי מתודולוגיות של פיתוח".

"לאחר שסטיב ג'ובס הורה להפסיק את התמיכה בפלאש במכשירי אפל (Apple), והחליט לתמוך ב-HTML 5, נאלצו גם במיקרוסופט לתמוך ב-HTML 5 ולוותר על שיטת התוספים", הוסיף שפיבאק. "במסגרת זו, הפך סילבר-לייט לכלי פיתוח עבור מערכת ההפעלה חלונות פון (Windows Phone). בראייתי, סילבר-לייט תישאר הבחירה העיקרית ליישומי אינטרה-נט, יישומים ארגוניים וכן ליישומי אינטרנט עשירים, עד ש-HTML 5 תתבגר ויותר אנשים ישדרגו את הדפדפנים שלהם".

אורי סקוט מחברת Kenshoo לא אוהב את המעבר מפלאש ל-HTML 5: "לאחר שביצענו את המעבר, נוכחנו כי מדובר בצעד אחורנית – לפיתוח בשיטה פרימיטיבית. המדובר בטכנולוגיה לא בשלה ובלתי יציבה. חסרים בה המון דברים".

יניב מנוחין, ארכיטקט UI בפרסייס, דיבר אף הוא בשבח שיטת הפלאג-אין: "היתרון הוא שכותבים קוד בתוך ארגז חול, ואז אפשר להשתחרר מסטנדרטים של HTML ולספק יותר כוח. החיסרון של הפלאש הוא, שעדיין יש צורך להוריד את התוסף, המהווה איים של פונקציונאליות. שני נגני פלאש באותו דף, למשל, גורמים להוספת זמן טעינה".

ליאור בר-און, ארכיטקט פיתוח בכיר ב-SAP Portals, תיאר את החלטת החברה להעביר יישומים רבים ל-HTML 5, כדי שהללו ירוצו היטב בכל דפדפן בלי לתכנן זאת מראש. לדבריו, בכך מסירה החברה את הצורך לעסוק בכל מגוון המכשירים, גרסאות מערכות ההפעלה, הדפדפנים ועוד. "ב-HTML 5 מפתחים פעם אחת וניתן לעדכן את התוכנה תוך כדי שימוש, משום שהיא ברשת. עם זאת, יש המון תכונות שפלאש מספקת ו-HTML 5 לא. לכן, צריך להשתמש בפתרונות היברידיים המשלבים את הטוב שבשני העולמות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובליש

    נראה לי שצריך לעדכן את הכתבה לא? ;)

אירועים קרובים