המבחן של החברות הרב לאומיות

צוק איתן מאלץ את החברות הגלובליות שפועלות בארץ לבחור האם להשאיר את אנשיהן תושבי חו"ל שנמצאים בישראל להמשך הפעילות כאן וככלל, איך להגיב למצב ● התוצאות מעניינות

מבצע צוק איתן, עם הלחימה בעזה והכניסה לשגרת חירום בעורף, מעמיד בפני דילמות קשות את החברות הרב לאומיות הפועלות בישראל וכן את החברות הישראליות שעיקר הפעילות שלהן בחו"ל. אלה הם הימים שבהם מנמ"רים ומנהלי ארגונים עושים את המאזן לגבי היתרונות והחסרונות בעבודה עם חברות זרות וחברות ישראליות.

ההיסטוריה של תקופות החירום בשני העשורים האחרונים הראתה שלמרות הטילים ופיגועי התופת שהיו בארץ, ההיי-טק הישראלי המשיך לייצר. הדוגמה המוחשית היא מפעל השבבים של אינטל (Intel) בקריית גת, שנמצא באזור שעומד בשבועיים האחרונים תחת מתקפות של לא מעט טילים. באינטל מעדיפים שלא לדבר ו-"כל מה שאנחנו רוצים זה שיתנו לנו לעבוד בשקט ולייצר", כפי שהתבטא גורם בחברה. והם אינם היחידים.

ומה לגבי אורחים מחו"ל? מאז תחילת מבצע צוק איתן נרשמו מעט ביטולים מצד אורחים שהיו אמורים לבוא לישראל מטעם החברות או כאורחיהן בארץ. הביטולים מתקבלים בדרך כלל בהבנה, לאור המציאות של שיגור טילים למקומות רבים מאוד בישראל. במדינות רבות, כמו ארצות הברית, מציאות ביטחונית כמו שלנו מייצרת מיד אזהרות מסע לעבר המזרח התיכון, לאו דווקא מסיבות פוליטיות אלא מסיבות של ביטוח ופיצויים למשפחות אם חס וחלילה מתרחש אסון בעת ביקורם בארץ.

שאלה אחרת שעומדת למבחן היא פרויקטים שנעשים על ידי חברות רב לאומיות שמצריכים העסקת מומחים בישראל לתקופה ארוכה. ידוע רק על חברת תוכנה אחת שהחזירה את אנשיה לחו"ל מיד לאחר כניסה קרקעית של צה"ל ואילו חברות אחרות – או שעיכבו את משלוח המומחים מחו"ל או שהשאירו אותם בארץ.

חלק גדול מחברות האלקטרוניקה וההיי-טק מבצעות פרויקטים עבור לקוחות בחו"ל. גורמים באותן חברות מספרים על הרבה התעניינות בשלומם של העובדים, לאור הדיווחים ברשתות הזרות, והעובדים כאן מוצאים את עצמם מרגיעים את עמיתיהם ומסבירים להם שבסך הכול החיים מתנהלים כרגיל, מגרשי החנייה מלאים ברכבי עובדים ואין סיבה לדאגה. נרשמו מעט מאוד ביטולים או דחיות של הזמנות. ההיי-טק הישראלי ממצב את עצמו מזה שנים כמי שלמרות מצבי חירום, החברות ממשיכות לעבוד, לפתח ולייצר, כדי לעמוד בלוח הזמנים.

אחת מאותן חברות היא קיידנס. ארז צור, מנכ"ל החברה בישראל ויו"ר משותף של פורום החברות הבינלאומיות באיגוד הישראלי לתעשיות המתקדמות (IATI), אמר כי "החברות הרב לאומיות שפועלות בישראל, בהן קיידנס, מדווחות ומעדכנות באופן רציף את מטה החברה בחו"ל על המצב הביטחוני בארץ. אולם, בד בבד, הן מציינות שהן ממשיכות לקיים 'עסקים כרגיל' ושומרות על רמת פעילות שדומה ככל שניתן לזמני השגרה. מרבית הפגישות עם אורחים מחו"ל נדחו ולא בוטלו, מה שמראה שקיימת הבנה בקרב החברות הרב לאומיות שמדובר במצב זמני ושנחזור מהר לשגרה".

הוא ציין כי "נכון לעכשיו, 8% מכוח האדם של הסניף התומך בלקוחות קיידנס בהרצליה גויסו בצווי 8, והחברה עושה את השינויים וההתאמות הנדרשים במטרה לשמור על רמת פעילות גבוהה ככל הניתן עד לחזרתם של העובדים לעבודתם בזמן הקרוב, במהרה ובשלום".

היכן למקום את ה-DRP
אופי המערכה והטילים שנחתו בכל רחבי הארץ העלו גם את הסוגיה של מיקומי ה-DRP של החברות והאם כדאי להקים גיבויים גם מעבר לים. אם לפני המבצע הדעות בנושא לא היו אחידות, הרי שכיום יש הסכמה כי הקמת אתרי גיבוי מחוץ לגבולות ישראל, במינון הנכון, היא מענה סביר לניהול סיכונים ממשי. הדבר נכון במיוחד לגבי חברות שמארחות שרתים ומידע של חברות בחוות שרתים. גם כאן נכון לעכשיו לא נרשמו אירועים חריגים, ארגוני ה-IT מנסים לשדר עסקים כרגיל, עד כמה שאפשר בימים לא קלים אלה.

השורה התחתונה: גם כשהתותחים רועמים, ההיי-טק הישראלי ממשיך לעבוד, וגם החברות הזרות, שמחזיקות כאן עובדים לא ישראלים, עושות מאמצים להמשיך לשמור על שגרה ככל האפשר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים