יישומים חדשים של מחשב העל ווטסון מסייעים לטיפול בחולי סרטן

יבמ, בשיתוף עם ספקית התוכנה ליישומים רפואיים וולפוינט ומרכז לטיפול בסרטן בבית חולים בניו-יורק, הציגו בסוף השבוע כלים חדשים שעתידים עתיד לסייע בשיפור הטיפול ובהאצת תהליכי האבחון וניהול הקשר עם החולה ● הם עושים זאת באמצעות יישום עקרונות הרפואה מבוססת ההוכחות המדעיות ● על פי החברה האמריקנית לטיפול בסרטן, בשנה הקרובה יאובחנו בארצות הברית 1.6 מיליון חולים חדשים במחלה

מהמטבח של ווטסון באהבה

מחשב העל ווטסון (Watson), שהדהים את העולם כשניצח את אלופי האלופים של שעשועון הטריוויה ג'פרדי (Jeopardy), מסייע לטיפול בחולי סרטן: קבוצה של חוקרים מיבמ (IBM), ספקית התוכנה ליישומים רפואיים וולפוינט (WellPoint) ומרכז הטיפול בסרטן על שם סלואן-קטרינג בבית החולים ממוריאל בניו-יורק הציגו בסוף השבוע יישומים ראשונים של ווטסון לטיפול במחלה.

על פי הענק הכחול, השימוש בכלים החדשים עתיד לסייע בשיפור הטיפול ובהאצת תהליכי האבחון וניהול הקשר עם החולה, באמצעות יישום עקרונות הרפואה מבוססת ההוכחות המדעיות (Evidence based medicine).

מהערכות של החברה האמריקנית לטיפול בסרטן עולה שהשנה יאובחנו בארצות הברית 1.6 מיליון בני אדם כחולים במחלה. מחקרים מצביעים על כך שמורכבות תהליכי הטיפול הרפואי במדינה גורמת למתן טיפול שגוי או בלתי מספיק באחד מכל חמישה מקרים. הסטטיסטיקה הזאת, יחד עם התפוצצות כמויות המידע הרפואי, שמכפיל את עצמו מדי חמש שנים, מאפשרות לתעשיית הבריאות האמריקנית לרתום למלחמה במחלה את הדור החדש של מערכות ה-IT הקוגניטיביות ולפעול בדרכים חדשות, שיאפשרו לשפר את אופן ההכשרה של הרופאים, העבודה השוטפת ותהליכי התשלום.

יבמ, וולפוינט ומרכז סלואן-קטרינג ביצעו במהלך כשנה תהליכי התרגול והכשרה של ווטסון, שמסוגל ללמוד ולנתח מידע בלתי מובנה ולתקשר עם הסביבה בדיבור אנושי רגיל, לצורך שיפור ניהול הטיפול בסרטן. במהלך השנה הזאת בילו רופאים מומחים ואנשי טכנולוגיה אלפי שעות ב-"הכשרה ולימוד" של מחשב העל את האופן שבו יש לעבד, לנתח ולפרש מידע קליני מורכב, תוך שימוש בדיבור אנושי טבעי רגיל בשיחה עם החולה – כל זאת על מנת לשפר את איכות הטיפול הרפואי.

המוצר הראשון במסגרת שיתוף הפעולה הזה, שכבר מוצג לשימוש על בסיס מסחרי מלא, צפוי להיות הסנונית הראשונה בסדרת כלים המיישמים את הטכנולוגיה של ווטסון במגוון רחב של תחומי משק ותעשיות. מדובר במערכת ייעוץ ראשונה מסוגה לרופאים המטפלים בחולי סרטן, שמבוססת על ווטסון וזמינה באמצעות מיחשוב ענן. המערכת תציע אפשרויות טיפול בחולים בגידולים שונים, כאשר עתה, בשלב הראשון, היא מיועדת לרופאים שמטפלים בחולים בסרטן הריאות. אונקולוגים מכל מקום בעולם יכולים לגשת אליה על מנת לקבל מידע שיסייע להם בקבלת החלטות טיפוליות.

עד כה קלט ועיבד ווטסון יותר מ-600 אלף פיסות מידע רפואי, שני מיליון דפי טקסט מ-42 עיתונים רפואיים ונתוני מחקרים קליניים בתחום הסרטן. ווטסון מסוגל לחפש במסד נתונים של 1.5 מיליון חולים, שמייצגים עשרות שנות היסטוריה של טיפולים שונים, לשלב בין נתונים אלה ולהציג לרופא אפשרויות טיפול המבוססות על לקחים ותוצאות של ניסויים וטיפולים קודמים.

המערכות החדשות מייעלות את תהליכי ניהול הטיפול ואת הקשר בין הרופא המטפל למבטח הבריאות בארצות הברית. המפתחים חוזים שהפעלתה תקצר את תהליכי האישור של טיפולים ותנגיש אותם לציבור רחב יותר.

מרכז סלואן-קטרינג אימץ את ווטסון ככלי להתמודדות עם המורכבות הכרוכה בהבנת מחלת הסרטן. זאת, נוכח ההתרחבות המהירה של המחקר הגנומי, שמובילה לשיטות חדשות של טיפול, שמותאם לפרופיל הגנטי הספציפי של כל חולה ושל כל גידול סרטני. במסגרת זו, הרופאים והאנליסטים בבית החולים מלמדים את ווטסון בתהליכי הגזירה והפירוש של רשימות הרופא, תוצאות בדיקות המעבדה ומחקרים קליניים, תוך שקלול מאות אלפי מקרים אחרים שטופלו בעבר על ידי רופאים שונים.

ווטסון נותן מענה לשאלות שמוצגות על ידי רופאים שמשרתים את מבוטחי תוכניות הבריאות של וולפוינט במערב התיכון של ארצות הברית. המפתחים צופים שהמחשב יהווה כלי מרכזי להאצת תהליכי הבחינה והבחירה של טיפולים שונים.

המוצרים החדשים מפעילים ניתוח אנליטי על כמויות גדולות של נתונים מובנים ונתונים בלתי מובנים בכמות גדולה עוד יותר, Big Data. המערכות מיועדות לסייע לרופאים, לחוקרים, למרכזים רפואיים ולמבטחים על מנת לייעל ולזרז את תהליכי הטיפול. מערכות ווטסון מהוות את התשתית לחבילת "תובנות אינטראקטיביות לתחום הסרטן" ("Interactive Care Insights for Oncology") ולמדריך אינטראקטיבי לטיפול, שפותחו במסגרת שיתוף הפעולה המשולש הזה.

כאמור, ווטסון החל את דרכו כאשר גבר על אלופי האלופים בג'פארדי. מאז הפך מחשב העל למערכת קוגניטיבית שזמינה על בסיס מסחרי ומיושמת במגוון רחב של תחומי תוכן ותעשיות. מיבמ נמסר שבשלוש השנים האחרונות נרשמו שיפורים של 240% בביצועי המערכת וששטח הרצפה שנדרש לה צומצם ב-75%.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים