קספרסקי: דואר הזבל הגיע לרמתו הנמוכה ביותר זה חמש שנים

שיעור דואר הזבל הממוצע עמד ב-2012 על 72.1% - צניחה של 8.2% בהשוואה ל-2011, כך עולה מנתונים שפרסמה ענקית אבטחת המידע ● לדברי מומחי קספרסקי, אין תקדים עד היום לירידה מתמשכת ומשמעותית שכזו ברמות דואר הזבל ● סין, שבשנה שעברה לא דורגה אפילו בין 20 המקומות הראשונים, היא המדינה ממנה מופץ הכי הרבה דואר זבל - לפני ארצות הברית והודו ● עם זאת, מומחי החברה צופים שב-2013 תהיה הירידה בכמות הספאם זניחה, במקרה הטוב

מי הזיז את המייל שלי. אילוסטרציה: אימג'בנק

שיעור דואר הזבל מכלל תעבורת הדואר האלקטרוני בעולם ירד בהתמדה לאורך 2012 והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה חמש שנים – כך מדווחת קספרסקי (Kaspersky Lab).

ענקית אבטחת המידע הרוסית, המיוצגת בישראל על ידי פאוור תקשורת, פרסמה את דו"ח הספאם השנתי שלה, ממנו עולה ששיעור דואר הזבל הממוצע עמד ב-2012 על 72.1% – צניחה של 8.2% בהשוואה ל-2011. לדברי מומחי קספרסקי, אין תקדים עד היום לירידה מתמשכת ומשמעותית שכזו ברמות דואר הזבל.

הסיבה העיקרית לירידה בהיקף הספאם היא הגברת ההגנה מפניו. "מסנני דואר זבל ממוקמים כעת כמעט בכל מערכת דואר אלקטרוני, אפילו בשירותים חינמיים", נכתב בדו"ח של קספרסקי. "בנוסף, רבים מספקי הדואר האלקטרוני הפעילו מדיניויות המחייבת שימוש בחתימות DKIM (חתימות דיגיטליות המאמתות את הדומיין ממנו נשלח הדואר האלקטרוני – י.ה.)". גורם נוסף לצניחה ברמות הספאם הוא, על פי קספרסקי, הפרסום הזול בפלטפורמות חוקיות. "עם עלייתו של ה-ווב 2.0, הזדמנויות פרסום ברשת צמחו במהירות, והן כוללות כיום באנרים, מודעות מילים, מודעות ברשתות חברתיות, בלוגים ועוד", כתבו המומחים.

על אף הצניחה ברמת הספאם הכוללת, האחוז של הודעות דואר אלקטרוני המכילות קבצים זדוניים ירד רק במעט – ל-3.4%. "מדובר בשיעור גבוה, בהתייחס לכך שהוא משקף רק דואר אלקטרוני שמכיל קוד זדוני, ללא הודעות זבל אחרות שמכילות קישורים לאתרים זדוניים", קבעו מומחי החברה. בנוסף, טווח הנושאים שנמצאו בשימוש בהודעות זדוניות "היה מרשים בשנת 2012": משתמשים זדוניים הסתמכו בעבר על הודעות מזויפות משירותי אירוח, רשתות חברתיות, שירותי משלוחים והודעות מארגונים פיננסיים וממשלתיים. אשתקד המגוון התרחב וכלל הודעות מזויפות ממגוון חברות תעופה, שירותי הזמנת חופשות ואתרי קופונים.

התפוצה הגיאוגרפית של הספאם
2012 אף התאפיינה בכמה שינויים משמעותיים בדירוג המדינות המייצאות ספאם. סין, שב-2011 לא דורגה אפילו בין 20 המקומות הראשונים, תפסה ב- 2012 את המקום הראשון ברשימה המפוקפקת, כשהיא אחראית ל-19.5% מכלל דואר הזבל. הספאם שמקורו בארצות הברית צמח אשתקד ב-13.5% והגיע לרמה של 15.6%, מה שהעניק לאמריקנים את המקום השני. למקום השלישי הגיעה הודו, עם 9.7% מכלל דואר הזבל בעולם, ואחריה וייטנאם (4.6%), ברזיל (4.2%), דרום קוריאה (3.6%), אינדונזיה (3.1%), ורוסיה ובריטניה – 2% כל אחת מהן.

תפוצת הספאם במדינות העולם - על פי קספרסקי

אסיה נותרה האזור המוביל בעולם ממנו מופץ דואר זבל. במהלך השנה זינקה פעילות הספאם באסיה ב-11.2% והוא מגיע עתה לרמה של 50% בסך הכול. בגלל רמת ההפצה הגוברת של דואר זבל מארה"ב, צפון אמריקה תפסה את המקום השני בין האזורים עם 15.8% – עליה של 2% מ-2011. במקביל, כמות דואר הזבל שמקורו בדרום אמריקה צנחה ב-8% ועמדה על 11.8%. גם אירופה חוותה ירידה בדירוג, כשסך דואר הזבל שהגיע מהיבשת עמד על 15.1% מהתעבורה העולמית – מחצית מהרמה של 2011.

לדברי דאריה גודקובה, מנהלת ניתוח ומחקר תוכן במעבדת קספרסקי, "ב- 2012 ירד אחוז דואר הזבל לאורך השנה, ובמהלך שלושת החודשים האחרונים המספרים עמדו על פחות מ–70%. הירידה היא תוצאה של נטישה הדרגתית של מפרסמים את דואר הזבל ומעבר אל דרכים נוחות וחוקיות יותר לקידום מוצרים ושירותים". "למרות זאת", הוסיפה, "זה לא אומר שדואר הזבל עומד להיעלם בקרוב: ספאם זדוני, הונאות, פרסום ומוצרים לא חוקיים לא יכולים פשוט לנדוד לפלטפורמות חוקיות, בגלל האופי העברייני שלהם. אנחנו מצפים שהירידה ברמות דואר הזבל בשנת 2013 תהיה זניחה, במקרה הטוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים