"RPA – פרויקט עסקי ממדרגה ראשונה"

אורלי אברמוביץ', קבוצת בז''ן: "לעתים טמונה מלכודת: לא לכל פרויקט RPA יש החזר השקעה מדיד"

אורלי אברמוביץ', סמנכ''לית מחשוב ודיגיטל בקבוצת בז"ן.

"לכל ארגון יש מניע אחר להטמעת מיכון ורכיבי RPA. המכנה המשותף לכלל הפרויקטים הללו, הוא הצורך להתמודד עם חוסר ודאות, הרצון לייעל ולקצר תהליכים ולעבור מעבודה ידנית – לממוכנת. אלא שלעתים טמונה מלכודת: לא לכל פרויקט RPA יש החזר השקעה מדיד. בכל מקרה, RPA הוא פרויקט עסקי ממדרגה ראשונה, ובהתאמה – יש להגדיר את בעלי הענין של הפרויקט ולא למצב אותו כפרויקט טכנולוגי", כך אמרה אורלי אברמוביץ', סמנכ"לית מחשוב ודיגיטל, קבוצת בז"ן.

אברמוביץ' דיברה ב-C3, פורום המנמ"רים והמנכ"לים מבית אנשים ומחשבים. המפגש, תחת הכותרת "מעולם אנושי לאוטומשי – אוטומטי, אנושי ואישי", נערך ב-יס פלאנט ראשון לציון, והנחו אותו רונן זרצקי, יו"ר המועדון, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

אברמוביץ החלה בתפקידה השנה, והיא הציגה בפני משתתפי המפגש את הלקחים שהופקו בעקבות עריכת פרויקטי RPA במסגרת תפקידה הקודם, כמנמ"רית בנק ירושלים, ובתפקידה הנוכחי.

"אל לנו, אנשי ה-IT", אמרה, "להוביל את הפרויקטים הללו לבד, אלא נדרש לרתום למהלך את ההנהלה, העובדים ואת ועד העובדים". לדבריה, "תפקידנו הוא מינוף הטכנולוגיה לשם עשיית עסקים. ב-2018 נכנסנו לתחום בבנק, ומימשנו עשרות פרויקטי RPA".

אברמוביץ' ציינה, כי "בתחילת משבר הקורונה, 'נחתה' רגולציה קריטית ודחופה – לטפל בבקשת לקוחות להקפאת הלוואות ומשכנתאות. העדות להצלחה בשימוש בכלי RPA, היא שהצלחנו לעשות זאת בסוף שבוע אחד – במקום בפרקי זמן של שבועות, או חודשים. בנוסף, ובלא קשר לקורונה, בנינו רובוט, המהווה מעין סניף דיגיטלי מלא של הבנק, המטפל בהלוואות של הלקוחות באופן אוטומטי. בתוך חצי שנה לכלי היה נתח נכבד בעולם זה".

כך, אמרה, "בעצם בנינו מפעל לפרויקטי RPA מוצלחים, עם מיקוד בערכים המוספים ובבניית כוח לביצוע, עם מעטפת הגנת סייבר, עם ניהול סיכונים ועם ארגז כלים למיכון. כך, שכתבנו את התהליכים הידניים – תוך כדי בניית האוטומציה".

אברמוביץ' הציגה כמה תובנות: "מתגו את הפרויקט כך, שהמסר הוא שהרובוט לא יחליף את העובדים בני האנוש. הוא רק יסייע להם לטפל בהיבטים היצירתיים יותר בעבודה, עם ניתוחים, ויפטור אותם מעבודות שגרתיות, פעולות הזנה מונוטוניות, שחוזרות על עצמן; הפיילוט הראשון הוא קריטי – יש לבחור עבורו 'מתווך' עסקי, כי הוא יהיה השגריר של ה-RPA בארגון; כיוון שאין לדעת מהו הפרויקט הראשון למימוש, בנו מתודולוגית תעדוף; אנשי האו"ש, ארגון ושיטות ותהליכים, חייבים להיות שותפים להצלחה –  כשהבנו את גודל האירוע רתמנו אותם להיות בחזית הפרויקט, הם שמיפו את הצרכים, התהליכים והבעיות, והם עשו את התעדוף; חישבו בגדול – בצעו בקטן. RPA זה הליך מתמשך, ולכן חשוב לעשותו בצעדים קטנים ואג'יליים, עם הוכחת ערך".

בהיבטי 'אל תעשה', ציינה אברמוביץ', כי "על מנת להפיג חששות, אין למתג את ה-RPA ככלי להתייעלות של כוח אדם; אין לערוך פרויקטים של תהליכים חדשים באמצעות RPA; התחילו בתהליכים שאין בהם ממד הרפתקני; אל תמצבו את הטכנולוגיה כדבר הכי חשוב; זכרו שהפרויקט עצמו לעתים אינו טכנולוגי, והטכנולוגיה איננה העיקר בו: אף שכבודה של הטכנולוגיה במקומה מונח – יש אתגרים עסקיים ארגוניים ובין-אישיים שיש לפתור בטרם ה-IT; נקטו במשנה זהירות בתהליכי ליבה ותהליכים כספיים".

"יש קרקע נרחבת בארגונים למימוש מיזמי RPA", סיכמה אברמוביץ', "מדובר בתהליך מתמשך ולא 'זבנג וגמרנו'. זהו פרויקט שניתן להפיק ממנו תועלות לאורך זמן. חשוב לשנות את זווית הראייה, מטכנולוגית – לעסקית, כי הטכנולוגיה היא זאת שמאפשרת שינוי עסקי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים