משקיעים משיבים: עד כמה המשבר יפגע בהיי-טק הישראלי?

בצל המשבר הנוכחי בהיי-טק, שאלנו ארבעה משקיעים מה להערכתם יהיו ההשלכות הצפויות על האקו-סיסטם המקומי, אילו תחומים צפויים להיפגע יותר ואילו דווקא יתחזקו, ומה עצות הזהב שלהם ליזמים

המשבר בהיי-טק כבר כאן. ההערכות הן שהוא לא יהיה כמו משבר הדוט.קום בראשית שנות ה-2000, ובוודאי שלא גדול יותר, אבל גם אליו יש להתייחס בכובד ראש. בפרט לנוכח העובדה שחברות שונות מודיעות על הקפאת גיוסי עובדים ואף פיטורים – מענקיות כמו מטא, אמזון ואובר, ועד לחברות טכנולוגיה ישראליות שונות.

יש למשבר הזה כמה גורמים, ובראשם האינפלציה המתגברת, הריביות העולות והמשך המלחמה באוקראינה, שסופה נראה רחוק. התחזיות הן שבשנה הקרובה, ואולי אף מעבר לה, פחות חברות צפויות לגייס מיליארדים ולהפוך לחדי קרן, והחברות הקיימות צפויות להיבחן לפי ההכנסות ולא לפי השווי המוערך שלהן, או ההבטחות למוצר פורץ דרך ושובר שוק – לא תמיד עם כיסוי. פנינו לארבעה משקיעים מארבע קרנות שונות בכדי לנסות להבין מה השלכות המשבר על האקו-סיסטם המקומי, ומה צופן העתיד.

"לנצל את המצב לגיוס כוח אדם איכותי"

ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן בירד, אומר כי "סקטור ההיי-טק בישראל חזק, ולא צפוי משבר חריף. חברות עם יכולת פיננסית ימשיכו לגייס הון אנושי איכותי, ואף ייקחו סיכון מסוים וינצלו את הצמצום בכוח האדם שמתרחש בחלק מהחברות כדי לקלוט טאלנטים".

קרן בירד הישראלית-אמריקנית היא אחת הקרנות הוותיקות בשוק: היא פועלת מזה 44 שנים. מתוך הניסיון הרב שלה, ושלו, אומר יודילביץ' כי "חברות בתחומי הבינה המלאכותית, הסייבר, התחבורה החכמה והבריאות הדיגיטלית עשויות לצאת מחוזקות מהמשבר, ואילו אלה שפועלות בתחומים בעלי סיכון גבוה וצורך ב-'השקעות עם סבלנות', כגון עולמות האנרגיה והאקלים, עלולות להיפגע".

ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן בירד.

ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן בירד. צילום: יח"צ

האם חברות בתחילת דרכן יתקשו לגייס הון יותר מאשר חברות מבוססות?
״היה להן יותר קשה גם בשיא פריחת ההשקעות. חברות צריכות למקסם את ההזדמנויות לגייס תמיכה מגופים ממשלתיים, כגון רשות החדשנות, ואנחנו כאן עבור חברות קצת יותר בשלות".

מה העצה שלך ליזמים?
״להיות הרבה יותר זהירים בהוצאות, אבל כן לנצל את המצב לגיוס כוח אדם איכותי. להמשיך לקדם את המחקר והפיתוח, אבל גם לבחון אפשרות להקדים מכירות על ידי יצירת MVP (מוצר בר קיימא ראשוני) מוקדם ככל האפשר״.

"לא לפגוש את המשקיעים כרגע, אם לא חייבים"

ד"ר דור לי-לו ייסד ב-2018 יחד עם ד"ר דן אקס את IBI Tech Fund – קרן הון-סיכון שהיא קרן נאמנות סחירה. לדברי לי-לו, ד"ר לכלכלה פיננסית, "סביבת הריבית מפחיתה מהאטרקטיביות של השתתפות בהנפקות של חברות טכנולוגיה, וכמו כן מכבידה על רוכשים פוטנציאליים לבצע רכישות מסיביות של סטארט-אפים. בשנה הקרובה נראה פחות רכישות ובסכומים משמעותית נמוכים יותר מאשר בשנה החולפת. כיוון שהרבה קרנות גייסו ב-2021, הן ימשיכו לתמוך בחברות הפורטפוליו שלהן, והפגיעה בשוק הפרטי תהיה נמוכה מזו שצופים כרגע".

"חברות שיותר חשופות לפגיעה מהמצב הן כאלה שפועלות בעולם ה-B2C (מהארגון ללקוח הסופי), שהביקוש למוצרים שלהן נפגע בזמנים של האטה כלכלית. לעומת זאת, חברות שעשויות להרוויח מהמצב הן כאלה שהפתרונות שלהן קשורים בקשר הדוק לביצועים הפיננסיים של הלקוחות שלהן. לדוגמה, חברות Sales Tech, שמסייעות להביא לקוחות חדשים, או כאלה שמורידות משמעותית עלויות של מחשוב ענן. תחום נוסף שייצא מחוזק מאוד הוא תחום המסחר האלגוריתמי".

ד"ר דור לי-לו, ממייסדי קרן IBI Tech Fund.

ד"ר דור לי-לו, ממייסדי קרן IBI Tech Fund. צילום: אילן בשור

האם חברות בתחילת דרכן יתקשו יותר לגייס הון לעומת חברות מבוססות?
"מצד אחד, אכן קשה יותר לגייס, אבל מהצד השני, יש לקרנות הישראליות המון כסף. לכן, החלוקה תהיה בין חברות שמצאו התאמת מוצר לשוק לכאלה שעדיין לא. אלה שמצאו לא יתקשו לגייס, גם אם בתנאים שאינם זהים לאלה שהן היו מגייסים בהם לו זה היה קורה בשנה שעברה. הדבר המרכזי בהקשר הזה הוא לבצע התאמה למצב השוק – בין אם בסכום הגיוס, באופן השימוש בכסף ובהערכת שווי החברה".

מה העצה שלך ליזמים?
"קשה לדעת מהו המועד המדויק שבו כדאי לקצץ בהוצאות. לכן, אני ממליץ ליזמים להיות במצב שבו הם לא חייבים לפגוש משקיעים בשנה וחצי הקרובה. אם זה לא המצב בחברה, עדיף לחתוך הוצאות מיידית, כיוון שמאוחר יותר זה ייעשה בלחץ ובצורה לא אפקטיבית. עדיף להצטער שחתכתם יותר מדי ומהר מדי מאשר להצטער שלא".

"גיוס הכספים יהיה מאתגר לכולם"

ג'וש שר, מנהל השקעות בכיר ב-ISF – Israel Secondary Fund, מעריך ש-"בשנה הקרובה נראה ירידה בהיקף ההשקעות מצד משקיעים פסיביים מקומיים וזרים, שנכנסו לתחום הטכנולוגיה רק בשנים האחרונות. קרנות הון-סיכון ימשיכו להשקיע, כאשר זמינות ההון והערכות השווי יושפעו, וכאשר המשקיעים צפויים לבצע בדיקות נאותות מעמיקות יותר, וכן לקבוע קריטריונים מחמירים יותר לקבלת החלטות השקעה. בנוסף, אפיקי האקזיט יצטמצמו. במצב הנוכחי, שוק ההנפקות ייסגר לחברות טכנולוגיה, ורוכשים אסטרטגיים גדולים יצמצמו פעילות מיזוגים ורכישות, על מנת לשמור על מאזנים חזקים".

לדבריו, "סביר להניח שתחום התוכנה הארגונית, שמשך חלק גדול מההשקעות בשנים האחרונות, ייפגע פחות מהמשבר. מנגד, חברות שחלק ניכר מלקוחותיהן הוא סטארט-אפים יושפעו יותר, כי הם יהיו עסוקים בצמצום הוצאות".

ג'וש שר, מנהל השקעות בכיר ב-ISF - Israel Secondary Fund.

ג'וש שר, מנהל השקעות בכיר ב-ISF – Israel Secondary Fund. צילום: שי גבריאלי

האם חברות בתחילת דרכן יתקשו יותר לגייס הון לעומת חברות מבוססות?
"חברות שנמצאות בשלבים מתקדמים של מכירות עם לקוחות משמעותיים וצמיחה ברת קיימא יוכלו לגייס הון. כך גם סטארט-אפים בשלבי סיד, שמתכננים להגיע לשוק עם מוצר בעוד כמה שנים. חברות שנמצאות בטווח שביניהן עלולות להיתקל בקשיים".

מה העצה שלך ליזמים?
"סביר להניח שחברות מבוססות ובעלות יכולת וגמישות לערוך שינויים מהירים בהתאם לסביבה העסקית יצאו מהמשבר מחוזקות. העצה שלי למייסדים היא לבצע הערכה מחודשת של מקורות המימון שלהם, לבחון אופציות נוספות לשיפור התזרים ולהפחית בעלויות. ומעל הכול, להישאר ממוקדים במוצר הליבה ובלקוחות".

"לחשב מסלול מחדש"

משה זילברשטיין, שותף בקרן Next47, אומר כי "אנחנו רואים האטה גלובלית משמעותית. הערכות השווי של חברות ענק, ובעיקר חברות היי-טק ציבוריות מובילות, נחתכו, ממכפילי רווחים של 60 ומעלה עבור חברות תוכנה כשירות (SaaS) ב-2021 ירדנו לממוצע של 10 כיום. זה משפיע בין היתר על היכולת לרכוש מוצרים חדשים. המשמעות היא שלסטארט-אפים בישראל יהיה יותר קשה למכור את המוצרים שלהם, מה שיוביל להאטה בגדילה ויקשה עליהם לגדול לתוך השוויים הגבוהים שנקבעו בסבבי הגיוס הקודמים. חלק מהחברות לא ירצו או לא יוכלו לגייס עוד כספים בזמן הקרוב, ולכן האתגר של ההיי-טק נהיה מורכב עוד יותר: איך גדלים מהר וביעילות, תוך שמירה על המזומנים בקופה. זה לא יהיה קל, ולא כולם יצליחו".

משה זילברשטיין, שותף בקרן Next47.

משה זילברשטיין, שותף בקרן Next47. צילום: צילום אומנותי

קרן Next47 משקיעה בחברות טכנולוגיות מתקדמות בתחום ה-B2B (ארגונים שמוכרים לארגונים) בארצות הברית, אירופה וישראל. לדברי זילברשטיין, "הקושי בגיוס הוא בעיניי פחות היבט של השלב שבו נמצאת החברה ויותר של רמת ההתאמה של המוצר לצורך בשוק: חברות עם מוצרים טובים ימשיכו למכור. אולי הן יגדלו בקצב נמוך יותר, אבל הן לא צריכות לחשוש. חברות שה-Product Market Fit שלהן אינו טוב או שקצב שריפת המזומנים שלהן גבוה יצטרכו לחשב מסלול מחדש. זה חלק מהסייקל של השוק, וזה לא בהכרח שלילי".

מה העצה שלך ליזמים?
"להתייעל ולשמור על מדדים פיננסים חיוניים, כמו רווחים ויעילות תפעולית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים