כך ייראה ה-IT של בית החולים אסותא באשדוד

איך יפעל בית החולים הדיגיטלי הראשון בארץ? אילו מערכות הוא יכלול? ומה יהיה בו שאין בבתי החולים של היום? פינו צרויה, מנכ''ל אסותא מרכזים רפואיים, מסביר

פינו צרויה, מנכ''ל אסותא מרכזים רפואיים. צילום: קובי קנטור

אסותא שירותים רפואיים בונה בימים אלה את בית החולים הדיגיטלי הראשון בארץ, שצפוי להיפתח בחודש מאי בשנה הבאה. בית החולים יהיה מבוסס כולו על מערכות IT ומחשוב, במטרה להתייעל ולקיים קשר רציף בין המטופל לבית החולים גם לאחר האשפוז, כשהמטופל עובר לקבל טיפול בקופת החולים או מסיים את הטיפול. "בית חולים דיגיטלי יאפשר לתת שירות טוב יותר ללקוחות", אמר פינו צרויה, מנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים.

צרויה קיבל אתמול (א') את אחד מאותות Best CEO Awards, במסגרת כנס KickOff 2016 של אנשים ומחשבים, להשקת שנת הפעילות. האותות הוענקו למנכ"לים שארגוניהם הגיעו להישגים מיוחדים ויוצאי דופן ביישום IT ומחשוב בארגון. הכנס התקיים באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהנחיית פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. דבריו של צרויה נאמרו במסגרת פאנל שנערך תחת הכותרת "סדרי עדיפויות להשקעה ב-IT", בהנחיית רונן זרצקי, משנה למנכ"ל ישראכרט, ואבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה.

בית החולים הציבורי אסותא באשדוד ישתרע על שטח של 70 דונם ויהיו בו 300 מיטות אשפוז בשלב הראשון ועד 650 בסך הכול. הוא יכלול חדר מיון, מחלקה פנימית, יולדות, ילדים, טיפול נמרץ ועוד. עלות הקמת בית החולים עומדת על מאות מיליוני שקלים ועלות ה-IT בו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים.

מערכת ה-ERP שתשמש את המרכז הרפואי תהיה תפנית של מטריקס, על גבי בסיסי נתונים של אורקל (Oracle). מערכת התיק הרפואי הממוחשב המובילה בבית החולים באשדוד תהיה Chameleon מבית אלעד פתרונות ומערכת נוספת לתחום חדרי הניתוח והטיפול הנמרץ תהיה Metavision 6 מבית iMD Soft. ה-PACS (ארכיון הדימות) יהיה של ג'נרל אלקטריק (GE) ומערכת ה-RIS לניהול רצפת הייצור של מכוני הדימות – גם היא מבית אלעד פתרונות.

דרור אדמון, סמנכ"ל מערכות המידע של אסותא שירותים רפואיים, ופינו צרויה, מנכ"ל החברה, עם אות ההערכה. צילום: קובי קנטור

דרור אדמון, סמנכ"ל מערכות המידע של אסותא שירותים רפואיים, ופינו צרויה, מנכ"ל החברה, עם אות ההערכה. צילום: קובי קנטור

חלק ממערכות המחשוב יישענו על תשתית ה-IT של רשת אסותא, המובלת על ידי סמנכ"ל מערכות המידע של הרשת, דרור אדמון.

לדברי צרויה, "אדמון מנצח על כל העשייה הזו, כלומר – אנשי ה-IT שמשתתפים בבניית בית החולים הדיגיטלי לא רק יושבים בצד ומקבלים הוראות, אלא הם מעורבים בכל העשייה, שמטרתה הסופית, לצד ייעול, היא הידוק הקשר עם המטופלים ושיפור השירות הרפואי המסופק להם. בית חולים דיגיטלי שכזה יאפשר לנו לתת שירות טוב יותר".

חיבור בין המטופל לתיק הרפואי שלו

"הטכנולוגיה של היום מאפשרת הרבה יותר דברים, ברמה היומיומית, ולכן אנחנו מטמיעים אותה", אמר צרויה. "אנחנו לא יוצרים גימיקים אלא מטמיעים טכנולוגיות המייצרות ערך". כך, לדוגמה, "אנחנו בונים את 'האחות הדיגיטלית' במחלקה. פעילותה היא לתעד טיפולים רפואיים שונים. היא 'מחברת' בין המטופל לתיק הרפואי שלו, באמצעות טאבלט, כאשר התיעוד נעשה בזמן אמת".

הוא ציין היבטים טכנולוגיים נוספים שבאים לידי ביטוי בפרויקט: "ניצור ממשק עם הקהילה, בכך שנדאג לרצף טיפולי של המטופלים, לאחר עזיבתם את בית החולים; החיובים בגין הטיפולים ייעשו כולם בצורה ממוכנת, המטופל לא יצטרך 'לרדוף' אחרי הקופה; סנכרון התורים יהיה דיגיטלי בחלקו; ניהול התיק הרפואי יבוסס על IT, כפי שכבר קורה באסותא מזה כעשור; נפתח ממשקים מול מגן דוד אדום, כך שהנתונים על מי שמגיע באמבולנס ישודרו לבית החולים עוד לפני הגעתו לשם; ונקים מערכת מסרים מיידיים בין הרופא שבבית החולים לרופא הקהילתי של המטופל".

רונן זרצקי, משנה למנכ"ל ישראכרט. צילום: קובי קנטור

רונן זרצקי, משנה למנכ"ל ישראכרט. צילום: קובי קנטור

"כך", אמר צרויה, "נשיג התייעלות תפעולית עם שירות טוב יותר. זו המשמעות של חיבור הטכנולוגיה לעשייה, ליצירת יתרונות. ה-IT מסייע לעשות את הדברים טוב יותר. בעולם המתאפיין במחסור משאבי כוח אדם רפואי, הטכנולוגיה מהווה מנוף לספק יותר רפואה בפחות משאבים".

הוא סיכם בציינו כי "תקציב ה-IT של אסותא גדל: החברה צומחת, הטכנולוגיות מתקדמות ואנחנו משקיעים יותר ב-IT לשם התייעלות עתידית. האתגר הוא להטמיע את הטכנולוגיות החדשות תוך שמירה על הגיון תקציבי. בסוף צריך לבחון את תפיסת המחשוב לא רק בעלויות – אלא גם בתועלת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים