משרד האוצר נגד עסקת סלקום-גולן טלקום

האוצר מתנגד לעסקה מחשש לצמצום התחרות בשוק ועליית המחירים בחזרה לכפי שהיו לפני הרפורמה - כך לפי חוות דעת שנשלחה למשרד התקשורת ולממונה על ההגבלים העסקיים

תירכש על ידי סלקום? גולן טלקום

אגף התקציבים במשרד האוצר מביע התנגדות נחרצת לעסקת המיזוג בין סלקום לגולן טלקום, וטוען כי היא תפגע בתחרות ותיצור חוסר ודאות בשוק. בחוות דעת ששלח למשרד התקשורת ולרשות להגבלים עסקיים קורא להם האוצר שלא לאשר את העסקה.

לחוות הדעת לווה מכתב ששלח הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, ולממלא מקום הממונה על ההגבלים, אורי שוורץ. לוי כותב שעליהם לדבוק בעקרונות שהתוותה הממשלה בשוק הסלולר בשנים האחרונות לעידוד התחרותיות בשוק הסלולר ולהגדלת מספר החברות המתחרות. זאת, על פי הרפורמה שהנהיג מי שהיה אז שר התקשורת ומשמש כיום כשר האוצר, משה כחלון.

"בהתאם לעקרונות אלה אנחנו סבורים כי על מנת לאפשר לגולן טלקום למצות את תהליך שיתוף הרשתות מול סלקום או מול כל מפעיל אחר, על גורמי הממשלה להודיע בהקדם האפשרי על התנגדות לעסקת המיזוג", כתב לוי.

"צורך אינהרנטי בחברות קטנות ובינוניות"

באוצר סבורים שיש חלופות לעסקת המיזוג שישאירו את גולן ואת התחרותיות שהכניסה בשוק, בהן רכישה שלה על ידי גורם חיצוני.

בחוות הדעת מודגש כי יש "צורך אינהרנטי" לקיומן של חברות קטנות ובינוניות בשוק הסלולר, אם כי מצוין שלא כל אחת מהן יכולה להיות מחוללת תחרות, כפי שעשתה גולן.

אנשי האוצר מוסיפים שגם התרחיש שבו מיכאל גולן מכריז שהחברה לא יכולה לשלם את החוב שהיא חבה לסלקום עדיף על פני מיזוג. חוב זה עומד על כחצי מיליארד שקלים וסלקום כוללת אותו בסכום העסקה. עובדה זו מעמידה את הסכום על 1.67 מיליארד שקלים – 1.17 מיליארד העסקה עצמה ועוד סך החוב. במקרה של רכישה, תהיה סלקום החברה הגדולה ביותר בשוק הסלולר, עם נתח של 37%.

"מיזוג הוא האפשרות הגרועה ביותר, שכן בהסתברות גבוהה הוא יוביל את השוק לעבר מצב בעל מאפיינים דומים לאלה שהיו ערב הרפורמה ולעליית מחירים, שתפגע ברווחת הצרכן ולא תעניק ערך מוסף ממשי דוגמת השקעות עודפות המצדיק זאת", נכתב בחוות הדעת. "הכנסת שחקנים חדשים לשוק הסלולר היא תהליך מורכב וארוך, בעל סיכונים רבים. על כן, יש להימנע ככל הניתן מיציאת שחקנים מהשוק, בוודאי כשהנושא נמצא תחת הכרעת הרגולטור".

יצוין שזו לא הפעם הראשונה בה מביע משרד האוצר התנגדות לעסקה. השר כחלון הביע את התנגדותו לה עוד בתחילת נובמבר. בהמשך אותו החודש אמרו גורמים בלשכת ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, כי הוא נוטה שלא לאשר אותה. בינתיים ממשיכים הגורמים הרגולטוריים בבדיקת העסקה ועדיין לא ידוע מתי תתקבל ההחלטה האם לאשר אותה או לא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים