הדאטה וה-AI נוסעים בנתיבי ישראל
עמית ארוסי, סגן מנמ''רית נתיבי ישראל: "המטרה שלנו היא קבלת החלטות מבוססות דאטה, ולא על פי הנחות עבר" ● לדבריו, "אנחנו נעזרים ב-AI בפרויקט לצמצום הגודש בכבישים"
"המטרה שלנו היא להיות ארגון מונחה דאטה. הנתונים הם הזהב שלנו, והניתוח שלהם מאפשר את שיפור התפעול ואת ההתנהלות של נתיבי ישראל, בדגש על אנשי השטח בכבישים ובדרכים. פרויקטי ה-IT והטכנולוגיה שאנחנו עורכים משיאים ערך לחברה ומביאים לניהול משאבים בצורה טובה יותר. היעד שהצבנו לעצמנו הוא לקבל החלטות מבוססות דאטה – ולא רגשות, הנחות עבר ותחושת בטן", כך אמר עמית ארוסי, סגן מנהלת אגף מערכות מידע, BI וביג דאטה בנתיבי ישראל.
"נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה", ציין, "היא חברת התשתיות הגדולה בישראל ואחראית לפיתוח תשתיות התחבורה במדינה". החברה אחראית לתפעול ולתחזוקת דרכים בשווי של יותר מ-100 מיליארד שקלים וכבישים באורך של יותר מ-8,500 ק"מ, שכוללים 1,600 גשרים ומנהרות, 3,000 צמתים ו-100 אלף תמרורים ושלטים.
ארוסי משמש בתפקידו הנוכחי מזה חמש שנים. הוא אמר כי "אני עומד בראש שני צוותים – צוות BI וצוות ביג דאטה, שכל חבריו הם מומחי נס. הצוות הראשון אחראי למתן פתרונות BI למשתמשי החברה. בנינו כבר יותר מ-150 לוחות מחוונים (דשבורדים) ויישומים לעובדים – מההנהלה הבכירה ועד לאנשי השטח. אלה מבוססי פלטפורמת קליק, והם מקדמים את התפעול ומשפרים את הפעולות וקבלת ההחלטות בנתיבי ישראל. על ידי לקיחת הדאטה מהמערכות התפעוליות, היתוכו והנגשתו למקבלי ההחלטות, אנחנו מאפשרים למנהלים בדרגים השונים לייעל ולשפר את התהליכים בחברה, בהיבטים שונים".
הוא ציין כי "צוות הדאטה הוקם לפני ארבע שנים, ומונה מדעני ומהנדסי דאטה. הבנו שהעיסוק במדע הנתונים תורם לאפקטיביות של הארגון, וזה מסייע לקבלת החלטות טובות ומושכלות יותר".
"אנחנו משתמשים ב-AI כדי לבחור היכן להשקיע את המאמצים"
ארוסי אמר כי "אנחנו נעזרים ב-AI בפרויקט לצמצום הגודש בכבישים, הנמצא בעיצומו. אנחנו משתמשים בבינה מלאכותית כדי לבחור, בצורה טובה יותר ומבוססת דאטה, היכן להשקיע את המאמצים והמשאבים שלנו. כך, מקבלי ההחלטות יכולים לקבל אותן באופן מושכל, ולצמצם את הזמן שבו אנחנו עומדים בפקקים".

צוות נתיבי ישראל שזכה בתחרות מצטייני המחשוב. מימין: משה רווח, ראש צוות סיור ארצי; רז הררי ביטון, מנהלת מחלקת ניהול תנועה; טלי אוריין, ראשת צוות דאטה; עמית ארוסי, סגן המנמ"רית; ונאור ידיד, מדען מידע. צילום: ניב קנטור
באחרונה זכתה נתיבי ישראל בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים, על פרויקט לשיפור השירות ולייעול הנסיעות של ניידות השירות של נתיבי ישראל. הוא הסביר כי "החברה מפעילה מערך ניידות שירות וניידות יס"מ (ר"ת יחידת סיור מרחבית), והן מטפלות במפגעים בתשתיות, וגם עונות לקריאות של נהגים, משתמשי הדרך, שזקוקים לסיוע. בכל ניידת מותקן רכיב איתוראן, והיא אחראית על אזור מוגדר שעליה לסייר בו. הפרויקט נועד לייעל את הטיפול במפגעים ולשפר את השירות לנהגים, ואופיין בשיתוף חטיבת התפעול והאחזקה של החברה, שאחראית על המערך. בנינו, עם מומחי הדאטה של נס, מערכת שבוחנת האם הניידת אכן מילאה את כלל משימותיה, מה היה אחוז הכיסוי של המסלול, כמה עצירות היו ולכמה זמן. צוות הדאטה פיתח מדדי יעילות, לטובת מעקב ובקרה אחר פעילות הניידות, כדי לשקף את הנתונים למקבלי ההחלטות, וצוות ה-BI פיתח מודל שמציג חזותית את כל הממדים והמדדים, ומאפשר לנתח כל משמרת, כולל בראייה היסטורית. כמו כן, הוספנו כלי פרו-אקטיבי – במהלך המשמרת, כל ניידת מקבלת הודעת SMS שמיועדת לסייע לה בהשלמת משימותיה וכוללת לינק לניווט למיקום. לדוגמה, 'נותרו לך שני מקטעים שבהם טרם סיירת'". הפרויקט עלה לאוויר ביולי האחרון, לאחר שמונה חודשי פיתוח.
מה היו התוצאות שלו?
"הבאנו להעלאת רמת הכיסוי של הניידות, שיפרנו את השירות והגברנו את הבטיחות בדרכים. הבאנו לגידול באחוז הכיסוי הממוצע של הניידות. בעתיד, נשלב במערכת רכיבי AI, כדי שהיא תוכל לתעדף אירועים שבהם נדרש סיוע, ואף תאפשר לחזות היכן צפוי המפגע הבא, לצורך מיקום מיטבי של הניידות. מדובר על שירות חינמי מציל חיים".
לסיכום אמר ארוסי כי "יש לנו צוותי מומחים מצוינים, ושיתוף הפעולה עם נס מאפשר לנו לממש את היעדים לצרכים שלנו. מהפכת הבינה המלאכותית מתחילה להשפיע על ארגונים, וכך גם אצלנו, בנתיבי ישראל. הנתונים הם בליבת העשייה שלנו ושילוב AI במערכות יאפשר קפיצת מדרגה בשירות שהחברה תוכל לתת למשתמשי הדרך".











תגובות
(0)