- אנשים ומחשבים – פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות - https://www.pc.co.il -

בצל מגיפת הקורונה: תמונת מצב בשוק התקשורת

משבר הקורונה, ששלח עשרות אלפי אנשים לבידוד ביתי, מתבטא כמובן בגידול בשימוש באינטרנט בפרט ובתקשורת בכלל, שהפכה להיות קריטית במיוחד לאור הנחיות משרד הבריאות, המבקשות מהאזרחים לא לצאת מן הבתים, אלא במקרי הצורך, ואף להימנע מאינטראקציות חברתיות ומשפחתיות מלבד המשפחה הגרעינית.

בעקבות המצב, הנחה שר התקשורת, חה"כ דוד אמסלם, לתת עדיפות עליונה לשמירה על יציבות הרשתות בהיבט הטכני ועל השירות לציבור ולהיערך באופן מיטבי להמשך.

תמונת המצב שהוצגה בפני משרד התקשורת בישיבת העדכון האחרונה כללה נתונים על המצב בארץ: העומסים בתעבורת האינטרנט עלו באופן צפוי בהיקף שבין 20% ל-30%, ומבדיקה עם החברות עולה כי הן ערוכות למתן מענה גם בעומסים משמעותיים יותר. עוד נמסר, כי החברות נמצאות בשלב התארגנות מתקדם למצב החדש, על מנת לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, וכתוצאה מכך זמני המענה ללקוחות במוקדי השירות התארכו. בתחום הדואר – חברת הדואר נערכה כנדרש, ובשלב זה לא עולים פערים משמעותיים במתן השירות לאזרח – חלוקת הדואר נמשכת, אך מסתמן עומס בתחום דואר השליחים.

כחלק מההיערכות הוחלט על ידי משרד התקשורת להקצות לחברות הסלולר באופן זמני תדרים על מנת לאפשר שיפור איכות הקליטה והגדלת הקיבולת למספר מנויים רב יותר. כמו כן, השר הורה כי זמני המענה במוקדי התמיכה הטכנית לא ישתנו, וימשיכו לעמוד על שש דקות, וכי שעות הפעילות במוקדים הטלפוניים יעמדו על שמונה שעות ביממה, וזמן מתן המענה המרבי יעלה ל-12 דקות.

בנוסף, השר הנחה על מתן דגש להפעלת מוקדי פניות הציבור הן במשרד והן בחברות, והורה לאייש את המוקדים ולספק מענה טלפוני חמישה ימים בשבוע, בשעות 8:30-16:00.

עוד הנחה השר על הקפאת מחיר חבילות הסלולר לכל המנויים, בלי קשר למועד תום התקופה של התוכנית שלהם, ואף על הקפאת יכולתם של הלקוחות לבצע מעבר בין חברות הסלולר החל מיום ראשון ה-22.3, למשך שבועיים, כדי לאפשר לחברות לרכז מאמץ בתחום הכשירות הטכנית, צמצום כוח אדם שבשגרה מופנה לגיוס ושימור לקוחות, וכן בטווח הנראה לעין – ייתן ודאות פיננסית מסוימת לחברות. המשרד גם דחה ל-1 במאי השנה את מועד המענה לכלל השימועים שהופצו על ידו וציין גם, כי פיקוחים ומתן עיצומים על הפרות של החברות יוקפאו עד למועד זה, ובהמשך תיבחן דחייה נוספת בהתאם לצורך. במקביל, החליטה ועדת מכרז דור 5 על דחיית המועד האחרון להגשת ההצעות המשותפות ל-22/4/2020.

מאיגוד האינטרנט הישראלי נמסר, כי נפח הגלישה בישראל לאתרים ישראליים עלה ב-25% בשבועיים האחרונים, לפי נתוני מחלף האינטרנט הפנים ישראלי (IIX – Israeli Internet eXchange), המחבר בין כל ספקי הגישה לאינטרנט בישראל ומנוהל על ידי האיגוד. על פי הערכת האיגוד, נפח התעבורה צפוי אף לגדול בתקופה הקרובה בשל השבתת בתי הספר והמעבר ללימודים מרחוק, הגידול בצריכת התוכן ברשת, השהות בבתים והיקף העבודה מהבית באמצעות האינטרנט.

על רקע הצפי כי נפח הגלישה צפוי לגדול עוד בתקופה הקרובה, קיבל הוועד המנהל של האיגוד את המלצתו של מנכ"ל האיגוד, עו"ד יורם הכהן, לאפשר לספקי הגישה הישראליים לאינטרנט להגדיל את רוחב הפס שלהם בחיבור למחלף ללא תוספת עלות, עד תום תקופת החירום.

נתוני חברות התקשורת: עלייה בנפח הגלישה באינטרנט, בשיחות הקוויות והסלולריות וגם בצפייה בטלוויזיה

מבזק נמסר, כי משבר הקורונה גרם לקפיצה של 64% בחיבור לקוחות חדשים לשירות האינטרנט, לצד עלייה של 30% בממוצע ליום בנפח הגלישה, גידול של מיליון וחצי שיחות יוצאות בטלפון הביתי ועלייה ניכרת במכירות של מחשבים ניידים וציוד משלים באתר בזק סטור.

מבזק בינלאומי מסרו, כי ניכרת עלייה של עד כ-50% בתעבורה ברשת.

גם נתוני הצפייה של יס מראים גידול חד של כ-56% בצפייה במשדרי חדשות ואקטואליה, עלייה של כ-45% בצפייה בתוכני ילדים בערוצים וב-VOD ועלייה כללית של כ-35% בצפייה ב-VOD.

הוט מסרה, כי היא נערכת לשימוש מוגבר ברשת האינטרנט בתקופה הקרובה, לאור הגידול בשימוש בשירותיה: עלייה של יותר מ-15% של חברות המבקשות להגדיל את רוחב הפס שלהן, גידול בימים האחרונים של 20% בצריכת האינטרנט, עלייה של 34% בכמות השיחות בטלפון הקווי, גידול של 75% בשימוש בשירות הטלוויזיה נקסט ביחס לתקופה שלפני משבר הקורונה. החברה ציינה גם, כי היא חווה דרישה גדולה יותר לתוכן טלוויזיוני, עם עלייה של כ-23% בהזמנות ב-VOD ועלייה של 45% בדרישה לתוכני ילדים. בנוסף, החברה פתחה מוקד ייעודי למבודדים, אשר נותן מענה לשוהים בבידוד, עם הדרכה מפורטת על טיפול בתקלות ובקשות שירות. עד כה, ציינה הוט, התקבלו מאות פניות בנושאי תפעול והדרכה על מוצרי החברה.

מקבוצת סלקום נמסר, כי השיחות בנייד עלו ב-25%, תנועת הסיבים גדלה ב-20%, תנועת הערוצים הליניאריים 11, 12, ו-13 בשירות הטלוויזיה קפצה בכמעט 100%, כשתנועת כלל הערוצים הליניאריים עלתה ב-50%. הצפייה, לדברי החברה, ניכרת במהלך כל שעות היום, עם פיק בשעות מהדורות החדשות.

מפלאפון נמסר על עלייה של 30% כשיחות בסלולר, לצד קפיצה משמעותית של כמעט פי שלושה בשיא בשימוש באפליקציית ווטסאפ וירידה של 50%-60% בשימוש באפליקציית ווייז.