מזל טוב: יום הולדת 10 למכשיר ששינה את העולם

עשור חלף מאז שהושק ה-iPhone הראשון, ב-29 ביוני 2007, ושינה סדרי עולם, ערער לחלוטין את תעשיית הסלולר, חולל מהפכה בחייהם של בני האדם וכמובן גם בתעשיית התוכנה ● איך הזמן עובר כשנהנים

מחכים בציפייה. צילום: BigStock

עשור חלף מאז שהושק ה-iPhone הראשון, ב-29 ביוני 2007, ושינה סדרי עולם. אם מדברים כיום על הטרנספורמציה הדיגיטלית שמערערת תעשיות – ה-iPhone הראשון היה אחד המערערים הגדולים בהיסטוריה. חוץ מזה שהוא ערער לחלוטין את תעשיית הסלולר, הוא חולל מהפכה בעולם, שינה את חייהם של בני האדם, ועשה מהפכה גם בתעשיית התוכנה – באמצעות חנות האפליקציות שנולדה שנה מאוחר יותר.

סטיב ג'ובס המנוח, שהגה את ה-iPhone הראשון, רצה לייצר משהו שאנשים אוהבים, ו-"עלה" על רעיון חדשני חשוב: מסך המגע. המסך היה המפתח שסייע לייצר מעין "רובוטריק" – לרגע הוא מכשיר סלולר, ברגע אחר הוא מצלמה, ורגע אחר כך הוא משמש כקונסולת משחקים, והוא גם ידע להיות נגן מוזיקה ולגלוש באינטרנט, ומעל הכל מרחפת קלות השימוש הידועה של אפל (Apple). מאז, כמו שאומרים, הכל היסטוריה…

דרך אגב, סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft) באותה תקופה, צחק, יחד עם אנשים לא פחות חשובים בתעשייה, שהתייחסו אל המכשיר כאל שיגעון חולף. אבל הצרכנים ממש לא צחקו, וכיום, לאחר 10 שנים, מסתבר שדווקא הם צדקו.

מודל עסקי חדש

לא פחות חשובה מה-iPhone הייתה חנות האפליקציות שאפל השיקה שנה מאוחר יותר, שג'ובס דווקא התנגד לה בתחילה. היא אפשרה למשתמשי ה-iPhone לרכוש ולהתקין ישירות על המכשיר שלהם תוכניות של מפתחים מצד שלישי, מה שעורר גל אדיר של יצירתיות והביא לעולם מודל עסקי חדש.

בעזרתו של ה-iPhone צמחה גם העברת ההודעות והפכה משימוש נישתי לתופעה תרבותית – כמו ווטסאפ (WhatsApp) וסנאפצ'ט (Snapchat). הרשתות החברתיות טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook) הרוויחו שווקים גדולים חדשים. משחקים כמו אנגרי בירדס (Angry Birds) ייצרו כסף, ואז נכנסה לתמונה גם אפליקציית הנסיעות אובר (Uber), שגם היא חוללה מהפכה בתחומה.

במהלך שנותיו הראשונות של ה-iPhone, אפל כמעט בלעה את תעשיית הסלולר. היא הכריעה את בלקברי (BlackBerry), את נוקיה (Nokia), את מוטורולה (Motorola) ואת מיקרוסופט (מערכת ההפעלה הסלולרית שלה).

למרות שה-iPhone זכה לאהבה – השוק כבר היה צמא לתחרות, ואז גוגל (Google) החליטה להיכנס למגרש של הסלולר, שכבר הושפע כולו מן ה-iPhone, והכריזה על מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד. ברור היה שרק חברה עם כיסים עמוקים ונשימה ארוכה תוכל להתחרות במערכת ההפעלה האפלית.

חמישה סמארטפונים מתוך שישה – עם אנדרואיד

שלא כמו אפל, גוגל חיזרה אחר יצרני סלולר רבים והבטיחה להם השפעה וכסף. גוגל גם עבדה בשיתוף פעולה עם יצרני חומרה רבים, כולל סמסונג (Samsung), כשהיא דוחפת ליצירת מכשירים טובים יותר ולמגוון גדול יותר.

העקשנות של גוגל השתלמה, ועד 2010 כבר נמכרו יותר סמארטפונים המריצים אנדרואיד מאשר אלה המריצים את שפת ההפעלה iOS של אפל. אפשר להגיד שגם אפל לא הכירה מיד במשיכה שיצרה סמסונג עם מכשיריה בעלי המסך הגדול. עד לשנה שעברה, מערכת ההפעלה הגוגלית שכנה ביותר מחמישה סמארטפונים מתוך שישה.

והיו גם פנצ'רים לאפל, למשל פרשת האנטנה שלה ב-2010, כשג'ובס זלזל בתלונות הצרכנים על בעיה בקליטה ב-iPhone, והכישלון המהדהד שלה עם אפליקציית המפות, שגרמה למנכ"ל שלה להמליץ על השימוש ב-Waze במקום באפליקציה שלה.

אבל זה לא אומר שאפל נפגעה, רחמנא ליצלן. למרות הצלחת האנדרואיד, מכירות ה-iPhone המשיכו לטפס, ואפל מכרה כמעט כפליים מכשירי iPhoneב-2010 מאשר בשנה שלפניה, והכפילה שוב את המכירות ב-2011, והמשיכה לצמוח בממוצע ב-25% מדי שנה, עד שהגיעה לשיא של 232 מיליון מכשירים ב-2015, שממנו החלה ירידה: בשנת 2016 מכרה החברה 215 מיליון מכשירים, והציגה מגמת ירידה בפעם הראשונה מאז שהושק המכשיר.

הרווח הגבוה ביותר לעומת המתחרים

בשנים האחרונות, ל-iPhone יש מתחרים רבים וגם זולים ממנו בהרבה, והמכירות הצטמצמו. לפי הערכות, אפל תמכור ב-2018 241 מיליון מכשירים, בהשוואה לסמסונג, שתמכור 404 מיליון מכשירים. אבל אסור לשכוח שמכשירי ה-iPhone יקרים יותר ממרבית הסמארטפונים, ולמרות הירידה במספר המכשירים שהיא מוכרת – הרווח שלה למכשיר הוא הגבוה ביותר לעומת מתחריה.

הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) פרסם טבלת השוואה של מסלולי המכירות של מוצרים איקוניים מול הסמארטפון של אפל. בטבלה מופיעים מוצרים כמו בובת ברבי, הפלייסטיישן של סוני (Sony), מצית זיפו, הווקמן של סוני – והיא מראה את סך המכירות של המוצרים האלה, ואת משך הזמן שלקח להם להגיע אליו.

לפי הטבלה, ה-iPhone לא רק מכר יותר מכל מוצר שהוצג בטבלה, אלא גם עשה זאת בתקופת הזמן הקצרה ביותר. למשל, הווקמן של סוני מכר 200 מיליון מכשירים במהלך 30 שנה. מצית זיפו מכר חצי מיליארד מכשירים, אבל לקח לו 80 שנה להגיע לכך. בובת ברבי מכרה כמיליארד יחידות במהלך 60 שנה. ה-iPhone לעומתם, מכר כ-1.2 מיליארד מכשירים בתוך תקופה של 10 שנים.

בימים אלה, חרושת השמועות בהקשר למכשיר הבא של אפל כבר שוקקת מזה חודשים, ומדברת על מהדורת עשור מיוחדת של ה-iPhone, שיהיה כנראה בעל מסך גדול יותר, כמעט בלי שוליים, באיכות OLED ועם טעינה אלחוטית.

אזרחי עולם ה-iPhone

לסיכום, הנה מקבץ קטן וחלקי של ההשפעות העמוקות והמשמעותיות שבאו בעקבות הבום הסלולרי שחולל ה-iPhone, ובהמשך גם בעזרת אנדרואיד של גוגל:

● בזכות ה-iPhone הגיע האינטרנט לכיסם של כמעט כל אזרחי העולם.

● ה-iPhone הפך את הצילום מתחביב לחלק מחיי היומיום. לפי אחת מחברות המחקר, השנה יצולמו 1.2 טריליון תמונות דיגיטליות בעולם, ומרביתן – 85% – יצולמו עם סמארטפונים.

● חנות האפליקציות של ה-iPhone שינתה את הדרך שבה מפיצים ויוצרים תוכנה ויצרה מודל עסקי חדש. האפליקציות הפכו את הסמארטפון לכל דבר – החל מבנק ועד קונסולת משחקים רגישה לתנועה, לפנס, לנגן מוזיקה, למצלמת וידיאו, ליומן פגישות, למחשבונים ועוד.

● ה-iPhone נעשה ה"שיגעון" הצומח ביותר של האנושות – ולא תמיד לטובה. אנשים מבלים יותר ויותר זמן בצריכת מדיה באמצעות סמארטפונים, ופחות בקריאת ספרים ועיתונים פיזיים וגם בצפייה בטלוויזיה, כשגם פעילויות חברתיות מתרחשות בטלפון ופחות במציאות.

● ההוצאות על פרסום עברו מהפלטפורמות המסורתיות, כמו עיתונים וטלוויזיה, לסלולר. המרוויחות הגדולות: פייסבוק וגוגל. ההוצאות על פרסום בסלולר צפויות לעקוף השנה גם את הפרסום האינטרנטי.

● ה-iPhone שינה את העסקים של אפל והוביל לצמיחה אדירה: בשנת 2006 הרוויחה אפל 1.9 מיליארד דולר על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר, בעיקר כתוצאה ממכירות של מכשירי iPod ומחשבי Mac. לאחר 10 שנים, החברה הרוויחה 45.6 מיליארד דולר על הכנסות של 215.6 מיליארד דולר, כשה-iPhone היווה 63% מהמכירות בשנה שעברה, ובוודאי היווה גם חלק נכבד מרווחיה.

● ה-iPhone הפך את אפל לחברה בעלת הערך הגדול בעולם. אפל שווה כיום יותר מכפליים מ-Exxon Mobil, ופי שלושה מג'נרל אלקטריק (GE).

● ה-iPhone הוביל ליצירת האקו-סיסטם של אנדרואיד, ונתן דחיפה לחברות כמו סמסונג, לצד חיסול חברות ענק כמו בלקברי, נוקיה ומוטורולה. מצחיק שדווקא התחרות ב-iPhone גרמה לצמיחה של חברות כמו סמסונג ו-LG, למשל.

● ויש עוד השפעות שגרם ה-iPhone, שאולי קשה למדוד אותן או לתאר אותן: האם פעילויות לא חוקיות, וגם טרור, הפכו קלות ויעילות יותר הודות לדיסקרטיות שמאפשר הסמארטפון? האם הוא תרם לנאורות האנושית בזכות קלות צריכת המידע שהוא מאפשר?

נקודות למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים