DTEK50: צעד קדימה עבור בלקברי – אך מה עבור המשתמשים?

כיאה לחברה, מדובר במכשיר מאוד מאובטח, ברמה שהוא גם מתגלה כנודניק לא קטן אם לא מנצלים את כל האבטחה שהוא מציע ● אך כדי שיתאים לשוק הביניים, הוא עושה הנחות אחרות די בעייתיות באיכותו

BlackBerry DTEK50. צילום: יח"צ

מבחינות רבות המכשיר המסוים הזה של בלקברי (BlackBerry), בעידן האנדרואיד שלה, היה צריך להיות הראשון שמגיע לשוק לפני ה-PRIV. מדוע? כי הוא הרבה יותר דומה באופי, במראה ובשימוש למכשירי אנדרואיד "רגילים" – בלי המקלדת הפיזית המאיימת, וגם כי הוא מגיע עם תגית מחיר שמתאימה יותר לשוק הביניים ולא מרתיעה מראש מהאפשרות לרכוש אותו.

ה-PRIV, כזכור, נשא את תואר המכשיר הכי יקר בארץ בזמנו עם מחיר שעלה אף מעבר לקו ה-5,000 שקלים.

המראה החיצוני של ה-BlackBerry DTEK50 מביא לידי ביטוי את מה ש-TCL, החברה המייצרת בפועל את המכשיר, יודעת לעשות: מכשיר יחסית דקיק, בעיצוב בכלל לא רע ואפילו אלגנטי משהו, וכזה שמזכיר מאוד מכשירים אחרים שמייצרת החברה, כמו למשל מכשירים של אלקטל (Alcatel) הצרפתית. עם זאת, מאוד אהבנו את הבחירה בגב סיליקון מחוספס. מדובר בחומר שלא נשארים עליו סימנים, שמעניק הרגשה שמחזיקים את הטלפון היטב והוא לא יחליק, והוא גם די נעים למגע.

פחות אהבנו שכפתורי ההפעלה הפיזיים לא ממוקמים יחדיו – "מחלה" ידועה של TCL, וכך כפתור ההפעלה/כיבוי נמצא מצד שמאל, כפתור השליטה בעוצמת הקול נמצא מצד ימן למעלה, ואיפשהו באמצע באותו צד יש כפתור שניתן להגדיר לביצוע פעולות מיוחדות – אשר זכה לשם "מקש נוחות". הכפתור גם מהווה את הקצה העליון של מגירת הננו-סים/כרטיס microSD להרחבת הזיכרון של המכשיר, המשתלבת באופן יוצא מן הכלל בפס הצד של המכשיר, כך שאי אפשר להבחין בה, אבל המיקום שלה, שוב, קצת שונה, כמו גם המבנה שלה. לא שמדובר בבעיה – פשוט אחר.

התוכנה, כמו ב-PRIV, היא החלק החזק של המכשיר. דבר ראשון, כיאה לבלקברי, זה מכשיר מאובטח, ולא רק שהוא מאובטח, הוא גם מתגלה כנודניק לא קטן אם לא מנצלים את כל האבטחה שהוא מציע. בנוסף, כיאה להבטחה שנתנו אנשי החברה בעבר, המכשיר לא מפסיק להתעדכן בעיקר בכל מה שקשור לטלאי אבטחה, כולל כאלו שמשוחררים על ידי גוגל (Google). ה-DTEK50 מתעדכן ומתעדכן, ואם יש סיבה, זה אפילו יכול לקרות באופן יומיומי כמעט.

מערכת ההפעלה עצמה, אנדרואיד 6.0.1, נקייה למדי, אבל אליה הוסיפה בלקברי את הכלים שלה, כולל ובעיקר אפליקציות שזכורות מתקופת מערכת ההפעלה שלה, כמו BBM, אבל גם תפריט הפעלה מהירה יוצא מן הכלל, וגם עם תוכנת מקלדת שאחרי שמתרגלים אליה מגלים שהיא אחת ממקלדות החיזוי הכי טובות שיש כיום בשוק.

כמה שניות ולא יותר כדי להתרגל

להבדיל ממקלדות אחרות, במהלך ההקלדה מופיעה כמות ענקית של מילים אפשרויות בהתאם למה שמוקלד, והרבה יותר קל לחסוך לחיצות על המקלדת הוירטואלית. ברגע שמזהים את המילה, פשוט מחליקים מילה על האות שמסמנת אותה. לוקח כמה שניות ולא יותר כדי להתרגל, וזה פשוט עובד היטב, כמו גם היכולת של המקלדת ללמוד את מה שהמשתמש מקליד בדרך כלל, מה שמוביל כמובן לשיפור התוצאות המוצגות.

אבל אי אפשר לנתק את התוכנה מהחומרה. זה לא קרה בתקופת ה-PC, וזה גם לא אפשרי כיום. הבחירה של בלקברי/TCL ללכת על מכשיר שיתאים לשוק הביניים מבחינת המחיר, הובילה אותה לבחירה בתצורת חומרה די בינונית. מסך ה-5.2 אינץ' ברזולוציית FHD הוא דווקא יחסית בסדר, והבחירה ברזולוציה נמוכה יותר מה-2K של PRIV אפילו מובנת. אבל מעבד Snapdragon 617, למורת שהוא מתומן ליבות, הוא לא מספיק חזק לעומסי העבודה של ימינו. ולא רק בגלל ליבות העבודה עצמן, שפועלות במהירות מירבית של 1.5 ג'יגה-הרץ בלבד, אלא גם בגלל שהשבב הגרפי המלווה אותן, Adreno 405, הוא כבר ותיק מאוד במונחי השוק.

הביצועים הם, בכל זאת, לא הבעיה הראשית של המכשיר הזה. הבעיה העיקרית שלו היא הסוללה. אנחנו לא יודעים אם זו בחירה בשם העיצוב הדקיק או בחירה בעלות נמוכה יותר לצרכן הסופי, אבל הסוללה של DTEK50 הספיקה במבחן הזמן שלנו ל-5:40 שעות בלבד, וזו התוצאה הכי נמוכה שקיבלנו במבחן המסוים הזה בחצי השנה האחרונה. זה לא אומר שבשימושים רגילים אי אפשר יהיה למשוך יום עבודה, אבל כנראה שלא הרבה יותר מכך, ובטוח שלא אם תרחיש השימוש היומי כולל גם צפייה בסרטונים ביוטיוב (YouTube) ואפילו משחק קז'ואלי אחד או שניים.

כך שבשורה התחתונה ה-DTEK50 מהווה צעד קדימה דווקא עבור בלקברי, אבל אנחנו לא בטוחים שעדיין מספק לחלוטין. תג המחיר הוא בסביבות ה-1,350 שקלים וזה בהחלט סביר, אבל מכשירים יותר זולים מציעים ביצועים יותר טובים וזמן סוללה יותר טוב, ובלקברי/TCL צריכים למצוא את נקודת החומרה והתמחיר המתאימים כדי שתצליח יותר במכירות.

ועדיין, אם אתם מחפשים מכשיר מאובטח יותר מאחרים, עם אנדרואיד יחסית נקי שמתעדכן מהר, ועם מסך טוב והרגשה טובה כשמחזיקים אותו ביד, אין מתחרים ל-DTEK 50, חוץ ממכשירים אחרים של החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים