האם מתעדים אתכם כשאתם יושבים בתמימות במונית?

צילום אילוסטרציה: BigStock

ג'ייסון גרגאק, נהג שפועל בשירותי שיתופי הנסיעות של אובר (Uber) ו-Lyft במיזורי שבארצות הברית השתמש במצלמת אינטרנט בכדי לתעד בסתר לקוחות תמימים שהיו נוסעים במונית שלו, והזרים את התיעוד בלייב באינטרנט.

הגבר בן ה-32 מסנט לואיס פרסם צילומי וידיאו של כמעט 700 נוסעים, כך על פי הדיווח של העיתון המקומי St. Louis Post-Dispatch. לאחר שמעלליו של גרגאק התפרסמו, השעתה אותו אובר מהחשבון שלו, ואילו Lyft סילקה אותו כליל מהשירות.

גרגאק נהג להציג באמת את כל הפרטים הנראים לעין של מאות הנסיעות שערך במכונית השברולט (Chevrolet) שלו – פרצופי הנוסעים, השיחות שקיימו ביניהם והמקומות שבהם ירדו מההסעה – כל אלו הוזרמו בלייב באתר האינטרנט Twitch – פלטפורמה ללייב-סטרימינג. לאחר פרסום הסיפור המטריד, שלח Twitch הצהרה לתקשורת ובה נאמר שהוא "אינו מאפשר לאנשים לשתף תוכן הפולש לפרטיות של אחרים".

הגנה מפני נוסעים או סרטונים מעניינים להתהדר בהם?

המעללים האלו של גרגאק מעלים תהייה רחבה יותר – רבים כיום מודעים לכך שמצלמות מעקב מתעדות אותנו במקומות שונים, החל ממוסדות ציבוריים או ממשלתיים גדולים – שדות תעופה, בתי חולים, בנקים, וכדומה – וכלה במצלמות רחוב, שידוע שמוצבות בחלק מהערים בעולם.

אולם כשאדם שוכר את שירותיה של מונית או משתמש בשירות הסעות – האם אין זה אומר שהוא זוכה בפרטיות מלאה מעצם היותו הלקוח בזמן הנתון? מנגד, יטענו נהגים רבים כי בהיותם שרוים לבדם במכוניתם עם זרים מוחלטים, הם חשים שעליהם לשמור על עצמם ושידור הנסיעות עשוי להוות פתרון בדיוק לצורך הזה.

גרגאק אמר לעיתון בתגובה לפרסום כי הוא נהג להשתמש בהזרמה החיה מטעמי בטיחות ובעבור מה שהעיתון תיאר כ"שמירה של אנשים". אלא שלפי הדיווח, לגרגאק יש לא פחות מ-4,500 עוקבים ב-Twitch ומכיוון שבאתר יש אפשרות לדרג תוכן מוזרם, אלו ככל הנראה גם העניקו ציונים לסרטונים החיים.

"אני מנסה ללכוד את יחסי הגומלין הטבעיים ביני לבין הנוסעים – מה זו בעצם נסיעה של Lyft ואובר", הסביר הנהג לעיתון כשנשאל על הסרטונים שהזרים לערוץ ה-Twitch שלו, המכונה JustSmurf.

אובר

אובר

מצויד בשתי מצלמות ובתאורה שהופנתה כלפי נוסעיו

מאז מרץ השנה, כך דיווח העיתון, נהג גרגאק לצאת לשירותי ההסעה כשהוא מצויד בשתי מצלמות ובתאורת LED סגולה שהופנתה כלפי נוסעיו. הוא עשה זאת לאחר שצפה בשני נהגים אחרים שהזרימו את תיעוד נוסעיהם בהסכמה, כך סיפר לעיתון ביוזמתו גרגאק, שהשקיע 3,000 דולר בציוד המיוחד לצורך השידורים.

לא ברור האם התיעוד היה באמת בכדי לסייע לו לשמור על עצמו או שלמעשה הם היו עיקר עניינו של גרגאק בעבודתו כנהג. לטענתו, בכל מקרה, הוא עבד בתחום בכדי להרוויח כסף בזמן שהמתין להתקבל לעבודה כקצין משטרה. הוא סיפר שבתחילה נהג לבקש את רשות הנוסעים לתיעוד, אבל מכיוון שהתוצאה הייתה "מזויפת", לטענתו, עבר לתעד את הנוסעים מבלי שיידע אותם לפני כן, דבר שאגב נחשב חוקי במדינת מיזורי.

הנוסעים חשו מחוללים – הערוץ הוסר

"זה לא אנושי", הגיבה אחת הנוסעות שרואיינה בדיווח על התנהלותו של גרגאק על האופן שבו היא הוצגה בסרטון. אחרת אמרה שהיא חשה מבוזה וחשופה. כבר במסגרת הכתבה שחשפה את המעשה וגם לאחריה רבים הביעו את הזעזוע שלהם מהתנהלות של גרגארק.

יצוין כי בתחילה הגיבו אובר ו-Lyft לפרסום וטענו שאינן יכולות להיות אחראיות לתוכן כל עוד מעשיו של הנהג אינם מפרים את החוקים המקומיים, אבל מאוחר יותר החברות כנראה שינו את גישתן אחרי שהסיפור פורסם וגרר תגובות קשות.

"ההתנהגות המטרידה בסרטונים אינה עולה בקנה אחד עם הנחיות הקהילה שלנו", כתבה אובר בהודעה לתקשורת בדיעבד.

"כפי שכולכם יודעים בשבילי שקיפות היא תמיד המפתח. היו לי כמה שיחות לא מקוונות עם מספר אנשים והם הציעו להיפטר מסרטוני הווידיאו המאוחסנים כצעד מספר אחד בניסיון להרגיע את כולם. עשיתי את זה לעת עתה", פרסם גרגאק הודעה לעוקביו ב-Twitch, אלא שמאוחר יותר באותו יום, ערוץ ה-Twitch שלו כבר לא היה נגיש בכלל, ולא ברור מי מהצדדים – האתר או גארגק עצמו – הוריד אותו מהאוויר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים