"רחפנים המצלמים את השריפות בעוטף עזה מסכנים את הביטחון"

"כמו שלא טסים מטוסי ריסוס בשמי עוטף עזה, גם רחפנים לא צריכים לטוס שם", אמר ח"כ חיים ילין בדיון בכנסת ● בדיון עלה הצורך בתקנות שיסדירו את תחום הרחפנים האזרחיים - אולם אלה צפויות רק בעוד חצי שנה

ח"כ חיים ילין, יו''ר ועדת המשנה לבחינה ולאסדרה של פעילות רחפנים וכטב''מים. צילום: שי פיירשטיין

פעילות הרחפנים האזרחיים פוגעת לא רק בפרטיות האזרחים, אלא במקרים מסוימים גם בביטחון המדינה – כך עלה מדיון של ועדת המשנה של ועדת המדע לבחינת פעילות הרחפנים, שבראשה עומד ח"כ חיים ילין (יש עתיד). מהדיון יצאה קריאה לממשלה להזדרז ולנסח במהירות האפשרית תקנות שיסדירו את פעילותם.

ח"כ ילין, תושב עוטף עזה, דיבר על הסכנה שברחפנים אזרחיים שמעופפים באזור (מהצד הישראלי), על מנת לצלם את השריפות שגורם טרור העפיפונים. "הדבר פוגע בישראל ביטחונית", הזהיר. "מאותה הסיבה שלא טסים מטוסי ריסוס בשמי עוטף עזה, גם רחפנים לא צריכים לטוס שם".

האם גם הרחפנים האזרחיים מסוכנים לביטחון המדינה? צילום אילוסטרציה: BigStock

האם גם הרחפנים האזרחיים מסוכנים לביטחון המדינה? צילום אילוסטרציה: BigStock

בדיון הועלתה הצעה לפיה עד שהגופים הרגולטוריים יקבעו חוקים או תקנות שיסדירו את הנושא ויאסרו את השימוש ברחפנים, צריך להוציא תקנה המחייבת את רישומם. זאת, מאחר שנוצר מצב שאין מקור מרוכז ומוסמך מי מחזיק ברחפנים ולאילו מטרות.

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

נועם מילשטיין, המפקח על כלי טיס בלתי מאוישים מטעם רשות שדות התעופה, אמר בהקשר זה כי התקנות לגבי השימוש ברחפנים יראו אור רק בעוד חצי שנה, אולם כבר כיום נעשות פעולות הסברה בתחום – למי שפונה לרשות. לדבריו, "הפעולות האלה מניבות אחוזי הצלחה יפים ואנשים מגלים מודעות לאחריות שיש להם בהטסת הרחפנים".

"להתאחד לשמירה על האינטרסים הציבוריים – ביטחון ופרטיות"

בין המשתתפים בדיון היו נציגי חברות שפועלות בתחום הרחפנים, וחלקם אף הציגו את הפיתוחים שלהן. בין אותן חברות נמצאת אטלס, שמייצרת רחפן למשימות איסוף מידע והתראה; אגרוויניק, שעוסקת בפתרונות לזיהוי הדברה בחקלאות; ו-Colugo Systems, שזכתה בתחרות סטארט-אפים של הרשות האמריקנית ללוחמה בטרור.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב, בירך על הרעיון לשתף את המפתחים. "חשוב לחבר את כולם יחד לאינטרסים הציבוריים הראשונים במעלה – שמירה על הביטחון ועל הפרטיות של האזרחים", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים