"הבינה המלאכותית תהיה עוזרת אישית: תחליט מה לקנות לחמות לפסח"

כיצד תשפיע הבינה המלאכותית על חיינו? האם היא תחליף את בני האנוש? ואיך על ארגונים להיערך לכך? שי כהן, מנהל יחידת הענן של יבמ ישראל, מסביר

שי כהן, מנהל יחידת הענן של יבמ ישראל. צילום: ניב קנטור

"הבינה המלאכותית תשמש עבורנו כמו העוזרים האישיים של הסלבס. היא תשנה ותשפיע על כל היבט בחיינו האישיים ובעבודה. היא לא תחליף בני אנוש, אלא תעצים ארגונים, עובדים ואנשים פרטיים", כך אמר שי כהן, מנהל יחידת הענן של יבמ (IBM) ישראל.

הוא ציין ש-"בעתיד, נקום אחרי שהבינה תחליט מה משך השינה המיטבי עבורנו, תוך שקלול נתונים על יציאה לעבודה בהתאם לפקקים. היא 'תחליט' מהן ההעדפות שלנו ותבצע עבורנו את כל המטלות שאותן אנחנו לא אוהבים לעשות, כגון סידור לוח הזמנים ואיזו מתנה צריך לקנות לחמות לליל הסדר המתקרב. מדובר במהפכה שתשנה כל ממד בחיינו. נצרוך אותה כשירות – ואני ממליץ לארגונים להיכנס לתחום כבר כעת".

כהן דיבר בכנס Future of AI Tel Aviv 2018, שנערך היום (ג'), בהפקת אנשים ומחשבים, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-1,200 איש. את המליאה המרכזית הנחה הילל פולד, יועץ אסטרטגי.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדברי כהן, "פנייה לעבר בינה מלאכותית אינה עיסוק בטכנולוגיה אחת, כי אם התפיסה. אין מתג 'בינה' שניתן להפעילו. אל תצפו שהבינה המלאכותית תחליף בני אנוש, אלא היא תסייע, היכן שניתן, על מנת לשפר ולהשפיע על היבטים שונים בעסק. ווטסון (Watson) של יבמ יעצים את יכולות בני האדם לעשות דברים יותר מהר ויותר מדויק, ולתת לנו, האנשים, לבצע פעולות שייחודיות לבני אדם".

"אני רוצה עט כחול וטוש סגול"

כך, תיאר כהן את תהליך שיפור השירות ברשת הציוד המשרדי Staples, לאחר שהטמיעה מערכת מבוססת שירותי ווטסון, עם יכולות לתקשורת מהירה בין הלקוחות, הספקים והרשת. המטרה הייתה לתעדף בין ההזמנות, לצמצם את משך האספקה של מוצרים ללקוחות ולהפוך את ההזמנות לנטולות חיכוכים. כך, הלקוח מדבר, או מתקשר בערוצים אחרים, ואומר: "אני צריך עוד עטים בצבע כחול", או "עוד מהדקים", ואז ווטסון, שמגולם בכפתור, "מבין" מה רצונות הלקוחות.

דוגמה נוספת שאותה תיאר היא פרויקט שבוצע בחברת הנפט והאנרגיה האוסטרלית Woodside. במסגרת עבודתם, עובדי החברה נדרשים לשקלל נתונים שמגיעים ממקורות שונים, דוגמת מזג האוויר, עוצמת הרוחות, זרמים וגאות, ועוד. לדבריו, "העובדים נדרשו לקבל הקשרים שונים, בין מקורות מידע שונים, לטובת קבלת החלטות מושכלת". ווטסון, ציין כהן, בנה עבור העובדים כלי מותאם אישית, שאפשר להם לקבל תשובות מפורטות לשאלות ספציפיות מאוד. לשם כך, הוטענו מאות אלפי מסמכים של החברה בווטסון, כדי שהוא ינתח אותם במהירות. "ווטסון סייע לצמצם את הזמן המושקע בחיפוש אחר מידע ונתונים ב-75%", אמר.

המזגן אינו מקרר

תחום נוסף שבו עסק כהן בדבריו הוא המזגנים החכמים. הוא אמר ש-"בשנה החולפת ערכנו הסכם לשיתוף פעולה עם אלקטרה מוצרי צריכה, לפיתוח הדור הבא של המזגנים החכמים, שיהיו מבוססים על בינה מלאכותית".

כהן ציין ש-"מדובר במערכת אדפטיבית, שמתבססת על שבב מתקדם שנמצא במזגן, שפותח על ידי אלקטרה, ועל ווטסון, פלטפורמת יבמ שפועלת בענן. היישום יאפשר תקשורת חכמה ומאובטחת בין מערכות המיזוג של אלקטרה ואלקו למרכז השליטה והבקרה של החברה. זה ישפר משמעותית את השירות ללקוח, יחסוך לו זמן יקר ובמקביל יסייע למתקינים לתת שירות ברמה גבוהה יותר".

"להעצים את המסע למימוש הבינה המלאכותית – ואת יכולותיה"

"נדרש להעצים את המסע למימוש הבינה המלאכותית", אמר כהן. "פרויקטים בתחום אורכים יותר זמן מהמצופה. רק 20% מהזמן מוקדשים לכתיבת אלגוריתמים ולכריית מידע, בעוד 80% מוקדשים לאיתור הנתונים, הכנתם, זיהוי וארגון שלהם. כך, נוצר מצב כמו בשיר של המשורר סמואל טיילור קולרידג': Water, water, everywhere, Nor any drop to drink. כמו המלח התקוע בלב ים ואינו יכול לשתות, אסור להיות מוצפים בנתונים".

לדבריו, "על מנת להעצים את יכולות הבינה המלאכותית יש לחקור באופן אוטומטי את כלל משאבי הנתונים, אחר כך לסווגם, לפי ערכים עסקיים, להעריך את איכות הנתונים ולקבוע באילו מהם להשתמש. מיכון ולימוד מכונה מביאים לביצוע תהליכים אלה מהר יותר. ככה אנחנו 'חותכים' את משך הכנת הנתונים מחודשים לימים".

לסיכום אמר כהן כי "המטרה של יבמ היא לעזור לארגונים לזהות איפה נכון להשתמש בווטסון. זה נעשה בעזרת שלושה קווים מנחים: לפתור בעיות טוב יותר ממה שאנחנו, בני האדם, יכולים; לסייע לארגונים לשפר את הקשר עם הלקוחות שלהם, ולהעמיק את נאמנותם – בצורה נוחה יותר להם, עם שפה נוחה, טבעית, של זיהוי קול ולימוד מכונה; ולטפל ב-Big Data לטובת הפקת תובנות מושכלות. בכל אחת מהדרכים, המטרה היא להעצים את האינטלקט של בני האנוש ולהביא לכך שהעסק ימשיך לעבוד, תוך צמצום היקף ומספר התקלות. ארגונים מבינים כיום שאין בינה מלאכותית בלי נתונים. בעזרת ווטסון אנחנו ממכנים, מזהים ומטייבים את המידע, ומקצרים את זמן המסע להגעה אליה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נסים נגרין

    הבינה המלאכותית מבטלת את הבינה האנושית ומכחידה את היכול להבחין בין טוב לרע. מבטלת גם את היכולת לביצוע העדפות אישיות ע"פ האישיות של האדם. הופכת את האדם לרובוט

אירועים קרובים