"תחום החינוך נמצא מאחור באימוץ המגמות הטכנולוגיות"

"אנו נמצאים בעשור השני של המאה ה-21, שבו הטכנולוגיה שולטת בחיינו והיא משנה את הלמידה - יש ליישם את הקידמה הטכנולוגית גם בתחום החינוך ולהפוך את המחשב לציר המרכזי שעליו תתבסס גם ההוראה", כך אמר אורי בן ארי, נשיא קרן אתנה

אורי בן ארי, נשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"הטכנולוגיה משנה היום כל מגזר וכל פעילות בחיינו. היא מאפשרת לעשות דברים שלא ניתן היה לעשותם בעבר, ועלותה פחותה. הטכנולוגיה משבשת בכל תחום: ראו מה נטפליקס (Netflix) עשתה לצריכת תוכן, מה אובר (Uber) עשתה להסעת המונים ומה Airbnb עשתה לעולם המלונאות. לצערי, עולם החינוך נמצא מאחור בכל הקשור לאימוץ טכנולוגיות חדשות", כך אמר אורי בן ארי, נשיא קרן אתנה.

בן ארי דיבר בפתח כנס EduTech 2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים נערך היום (ב') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשי חינוך וחינוך מתוקשב. בן ארי, מייסד קרן אתנה, המפעילה את פרויקט מחשב לכל מורה, עמד בראש ועדת התכנים של הכנס, המתקיים זו הפעם החמישית. את המליאה המרכזית בכנס הנחו בן ארי ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

"עברנו מחברה תעשייתית לחברה מונעת-ידע, מוכוונת-ידע", אמר בן ארי. "נדרש לאמץ טכנולוגיות חדשות ולרתום אותם לטובת החינוך. טכנולוגיות כגון מציאות מדומה ומציאות רבודה".

מטרת החינוך השתנתה: העצמת התלמידים

לדבריו, "החינוך העתידי, חינוך 3.0 עושה שינוי – אם בעבר מטרת החינוך הייתה הבסת הבורות, הרי היום מטרתו היא העצמת התלמידים. זה נעשה במגוון דרכים: כיתות חכמות, שילוב של חינוך פורמלי ולא פורמלי, כיתות בכל מקום, Big Data כנושא מרכזי בהתפתחות החינוך, מעקב פרטני אחר כל תלמיד ויכולת לראות לאן להסליל אותו ועוד".

"בית הספר של העתיד משתנה לנגד עינינו. הטכנולוגיה משנה גם את הפדגוגיה וגם את שיטות הלמידה. התהליך הזה קורה לאט ויש להאיץ אותו", אמר בן ארי. "מערכות הלמידה החדשניות מאפשרות ללמוד בכל מקום. בתי הספר משתנים, צורת הלמידה משתנה והמורים חייבים לאמץ כישורים ומיומנויות חדשים, על מנת לאפשר לתלמידי דור העתיד ללמוד בצורה שונה ולרכוש מיומנויות חדשות. זאת, לטובת התמודדות בעולם התעסוקה העתידי, שבמסגרתו צפוי כי בתוך עשור או פחות – 50% מהמקצועות הנוכחיים ייעלמו וייווצרו עשרות מקצועות חדשים. אולם, מקצוע ההוראה לא ייעלם בשום שלב שהוא – הוא יישאר ויתחזק. אבל, זה מצריך חשיבה אילו כישורים יידרשו, כאשר ברור שהם ישתנו. יתווספו כישורים, מעבר ללדעת משהו ולשדר אותו לתלמידים".

עמוד השדרה של המהפך

המקצועות העתידיים, ציין, "יהיו בין השאר, ניתוח נתונים, בינה מלאכותית, תכנות Phyton, מציאות רבודה, מציאות מדומה, ועוד. אלה ואחרים ישפיעו על סביבת הלימוד ונושאי הלמידה, עם הופעה של סביבות למידה חדשות". הוא הוסיף כי "לא בטוח כי תעשיית החינוך מוכנה למהפכה. האקט המרכזי יהיה שדרוג המורות והמורים – הם עמוד השדרה של המהפך הזה".

הודות לפעילותה של קרן אתנה, אמר בן ארי, "יותר מ-18 אלף מורות, מורים וגננות קיבלו כבר מחשבים מסוגים שונים. זה הפך אותם לבעלי אוריינות דיגיטלית, ולמנטורים ומנחים המעודדים יצירתיות מחשבתית". הוא ציין כי "בשנה החולפת התמקדנו בעיקר בחינוך המיוחד וחילקנו מכשירי iPad להרבה מורים בתחום זה ברחבי הארץ. ה-iPad מסייע לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לשפר הן את חוויית הלמידה והן את איכות החיים בתוך הכיתה ומחוצה לה. ה-iPad גם משפר מאוד את התקשורת הבינאישית עם המורים, המשפחה והסביבה".

המשכנו, אמר בן ארי, "בחלוקת מחשבים ניידים וטאבלטים למורות ומורים למדעים. עד היום חילקנו כבר מחשבים מסוגים שונים ב-1,421בתי ספר וגנים ב-127 רשויות מקומיות, ויותר מ-400 אלף תלמידים נהנים מהשיפור ברמת הלימודים. בשנה הקרובה נמשיך בפעילותנו בכל התחומים, הכוללת תכנית חדשה לתכניות הקיימות שלנו: מחשב נייד לכל מורה לאנגלית".

הוא סיכם באומרו כי "אנו נמצאים בעשור השני של המאה ה-21, שבו הטכנולוגיה שולטת בחיינו והיא משנה את הלמידה. יש ליישם את הקידמה הטכנולוגית גם בתחום החינוך ולהפוך את המחשב לציר המרכזי שעליו תתבסס גם ההוראה – מצד המורים, וגם הלמידה – מצד התלמידים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים