פיטורי ענק: יבמ תפטר השנה 10,000 עובדים

לא ידוע כיצד ישפיעו המהלכים על עובדי המכירות והמו''פ של הענק הכחול בישראל ● החברה תארגן את עצמה מחדש - מהלך שישפיע על תפקידיהם של יותר מ-30 אלף עובדים, ובכלל זה הפיטורים

הפיטורים היו מהירים מדי, אבל יש מה לעשות. אילוסטרציה: Jakub Jirsak/BigStock

לאחר יותר מ-20 רבעונים של ירידה בהכנסות, ולמרות התוצאות הטובות שיבמ (IBM) הציגה ברבעון הכספי האחרון שלה בסוף השבוע הענק הכחול מתכנן ארגון מחדש ופיטורי ענק.

על פי דיווחים בארצות הברית, יבמ תפטר כמה אחוזים מכוח האדם שלה, כ-10,000 עובדים – שלהם לא ימונו מחליפים. כ-8,000 מהמפוטרים הם עובדי יבמ בארצות הברית, וכ-2,000 – מהעולם. 30 אלף עובדים נוספים מכלל מצבת כוח האדם של החברה, יקבלו תפקידים ומשימות חדשים, או יוצבו במחלקות חדשות.

וזה עוד לא הכל: גורלם של 5,000 עובדים נוספים טרם הוכרע, משמע הם לא קיבלו תפקידים ומינויים חדשים במסגרת הארגון מחדש – ועלולים למצוא עצמם מפוטרים גם כן, או לקבל תפקידים שאינם הולמים את כישוריהם.

אף שרכשה בשנת 2002, תמורת 3.5 מיליארד דולרים, את חטיבת הייעוץ של PwC, יבמ פנתה לקבלת ייעוץ ארגוני יקר, יש האומרים יקר מאד, בסך עשרות מיליוני דולרים – מ-Bain Capital. עובדי יבמ אמרו לרגי'סטר (Register) הבריטי כי "בהון העתק ששילמו על הייעוץ – הם יכלו לשלם משכורות לעובדים שצפויים להיות מפוטרים".

זה כמה שנים הענק הכחול פועל לשנות את היחס בתמהיל העובדים שלו, ולהביא למצב שבו החברה מתבססת יותר ויותר על עובדים מרוחקים, במשכורות זולות יותר. כבר כיום, יותר מרבע מעובדי החברה, 122 אלף – הם הודים, כחלק מרצונו של הענק הכחול להפחית הוצאות ולשפר את השורה התחתונה. בחמש השנים האחרונות יבמ ייצרה 92 מיליארד דולר של מזומנים, אולם 80% מקופת הענק הזו היא החזירה לבעלי המניות שלה. מצב זה הוביל לכך שהיא משקיעה פחות מבעבר בעיקר במחקר ופיתוח, אולם גם במכירות ובשיווק.

עוברים ממודל שהצליח למודל…?

יבמ סובלת זה כמה שנים מירידה עקבית בביצועיה הכספיים. זו נגרמת משינויים ארגוניים בה עצמה ומהשינויים שחלו בשוק: החברה, כמו כלל שוק ה-IT הגלובלי, עוברים לעבוד במודל מחשוב ענן, במקום המודל שפעל, ובהצלחה רבה עד לפני שנים ספורות – של שירותים ומכירת תוכנה.

אנליסטים ציינו כי דפוס הפעולה של הענק הכחול, לפיו בעלי המניות הם הראשונים ליהנות מרווחי החברה, הוא מהלך טוב למשקיעים, אולם לא בהכרח לחברה. כך, למשל, ציינו האנליסטים, באוקטובר 2014 המשיכה יבמ במסע ההיפטרות מנכסי החומרה שלה. החברה הגיעה להסכמות עם יצרנית המעבדים Globalfoundries לפיהן היא תעביר אליה את חטיבת ייצור השבבים שלה, ואף תשלם לה על כך כ-1.5 מיליארד דולר, מהם כ-1.3 מיליארד במזומן וכ-200 מיליון בנכסים. גם, אז, הם ציינו "בחברה לא שקלו להעביר חלק מהרווחים שנבעו מהמכירה לטובת מו"פ, הגדלת הוצאות, או משכורות".

לא ברור כיצד, והאם, השינוי הארגוני הצפוי ישפיע על פעילות הענק הכחול בישראל. לחברה יש שתי זרועות פעילות בישראל: גוף מכירות היושב בפתח תקווה, ומעבדות מחקר ופיתוח בכמה מקומות בארץ, ובראשן – בחיפה. לפעילות המו"פ בישראל יש מובילות עולמית בתחומי בינה מלאכותית, בריאות, האינטרנט של הדברים, אחסון, ענן, והגנת הסייבר. במרכז הפעילות המקומית עומדת מעבדת המחקר בחיפה, שהינה המעבדה הגדולה ביותר של יבמ מחוץ לארצות הברית.

לא התקבלה תגובת יבמ ישראל לדיווח. תגובת הענק הכחול לרג'יסטר הבריטי: "כפי שהחברה אמרה בעבר, אנו ממוקדים בהתמקצעות של כוח האדם הגלובלי שלנו. החברה מגדילה בעקביות את השקעתה בפיתוח מקצועי ובהכשרות טכנולוגיות, על מנת להתמקד ביוזמות האסטרטגיות של החברה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים