IVC-מיתר: זינוק בסכום האקזיטים ב-2017, ירידה במספרם

הסכום הגיע ל-23 מיליארד דולר – בעיקר בגלל עסקות מובילאיי-אינטל ונוירודרם-מיצובישי ● מספר האקזיטים ירד בכ-6.6% ל-112 ● IVC: "האטה בסקטורים מסוימים – אבל עדיין, הענף חזק"

עוד אקזיט כחול לבן. צילום אילוסטרציה: BigStock

סכום האקזיטים של חברות ישראליות זינק ב-2017 בצורה מטאורית ל-23 מיליארד דולר – בגלל שתי עסקות הענק: רכישת מובילאיי (Mobileye) על ידי אינטל (Intel) תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר וזו של נוירודרם על ידי מיצובישי (Mitsubishi) ביותר ממיליארד. עם זאת, מספר האקזיטים רשם ירידה מ-120 ב-2016 ל-112 בשנה החולפת.

הדברים עולים מנתונים של IVC-מיתר, שהוצגו הבוקר (ד') באירוע בתל אביב. יצוין כי הסכומים של עסקות מובילאיי-אינטל ונוירודרם-מיצובישי מהוות 72% מהסך הכולל של האקזיטים, וגם בלעדיהן עלה סכום האקזיטים הכולל ב-19% ל-6.7 מיליארד דולר בהשוואה ל-5.5 מיליארד ב-2016.

ירידה עקבית במספר האקזיטים

עוד מראים הנתונים כי מספר האקזיטים יורד בעקביות מאז 2014: אז הוא עמד על 131 ובשנה החולפת, כאמור, על 112. מתוכם, מספר עסקות המיזוגים והרכישות ירד מ-2016 ל-2017 ב-13% ל-92. כן ירד חלקם של המיזוגים והרכישות בסכום האקזיטים הכולל, בניכוי שתי העסקות הגדולות, מ-9.48 מיליארד דולר לכ-4.7 מיליארד. עם עסקות אלה הוא עמד על קרוב ל-21.1 מיליארד. הסכום שהניבו הביי-אאוטים, לעומת זאת, זינק מכחצי מיליארד דולר ל-1.5 מיליארד וסכום הנפקות ה-IPO (ההנפקות הראשונות) צמח מ-20 מיליון דולר ל-440 מיליון. סך הרכישות של חברות ישראליות בידי חברות ישראליות אחרות הסתכם ב-393 מיליון דולר.

ב-IVC מציינים כי מספר האקזיטים של חברות שאינן מגובות הון-סיכון ירד השנה ל-57 – המספר הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות – ואילו היקף האקזיטים של חברות אלה עלה במעט ל-2.22 מיליארד. מספר האקזיטים של חברות מגובות הון-סיכון היה יציב יותר ושמר על הממוצע החמש-שנתי – 44 עסקות שהסתכמו ב-2.88 מיליארד דולר.

אקזיטים של חברות היי-טק ישראליות לפי סוג עסקה: הנפקות ציבוריות, מיזוגים ורכישות וביי-אאוט. מקור: IVC-מיתר

אקזיטים של חברות היי-טק ישראליות לפי סוג עסקה: הנפקות ציבוריות, מיזוגים ורכישות וביי-אאוט. מקור: IVC-מיתר

הניתוח של החברה גילה כי ב-2017 חלה ירידה של 18% במספר האקזיטים בטווח קטן עד בינוני, של עד 100 מיליון דולר. מנגד, מספר האקזיטים הגדולים – מעל 100 מיליון – זינק ביותר מ-60% בהשוואה להאטה חלה ב-2016.

עוד יצוין כי היקף ההון של האקזיטים בתחומי התקשורת והאינטרנט צנח ב-29% וב-28%, בהתאמה. הסכום של האקזיטים הללו ירד גם הוא בהשוואה לארבע השנים האחרונות.

"חברות יצטרכו לשקול מיזוגים ביניהן"

בנצי שגב, מנכ"ל מרכז המחקר של IVC, אמר כי "בשעה שאנחנו מבחינים בסקטורים ושלבים בהם נרשמה ב-2017 האטה בפעילות בהיי-טק הישראלי, הפרטים בדו"ח האקזיטים מגלים פעם נוספת את חוסנו של הענף. למרות הירידה שנרשמה השנה במספר האקזיטים בתחום הסייבר – מרכז חדשנות עולמי שהתפתח בישראל – שווי 13 עסקות המיזוג והרכישה בתחום מוכיח שנוצרו בארץ ידע וערך רב, וביכולתם לספק פתרונות חדשניים גם לתעשיות השמרניות ביותר".

עו"ד דן שמגר, שותף במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', ציין כי "יש ירידה במפסר העסקות אבל שוויין עולה. כמו כן, יש בשנים האחרונות עלייה מתמדת בגיוסי ההון. אנחנו רואים ציפייה של משקיעים להחזרי השקעה בערכים גבוהים הרבה יותר".

לדבריו, "הנחת העבודה שלנו היא שהתופעה שבה יש משקיעים עם הרבה כסף שמחפשים חברות להשקיע בהן לא הולכת להשתנות. השאלה היא אם גם הסטארט-אפיסטים רוצים את זה. רבים מהם מעדיפים להמשיך לבנות את החברות שלהם".

הוא הוסיף כי "כמות החברות הבשלות שיבחנו רכישות גדלה משמעותית ותגדל עוד. נתיב המיזוגים והרכישות ימשיך להיות הנתיב העיקרי בשנים הקרובות. כמו כן, חברות פרטיות יצטרכו לשקול מיזוגים ביניהן, כדי ליצור שחקנים יותר גדולים, משום שהנפקות לציבור בנאסדא"ק ממשיכות להיות אתגר מורכב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים