כיצד ה-IT יחלץ את תל אביב מהפקקים?

לדברי אשר בן שושן, מנהל הרשות לתחבורה, תל אביב-יפו, "היעד שלנו הוא שהעיר תוביל עם פתרונות חדשניים בתחום התחבורה החכמה" ● "זהו חלום שניתן למימוש רק אם נאחד כוחות ונייצר חזון משותף - ברמת המדינה - ניתן להגיע לשם, ואנו חייבים להיות שם"

אשר בן שושן, מנהל הרשות לתנועה, תחבורה וחנייה, עיריית תל אביב-יפו. צילום: ניב קנטור

"תחבורה חכמה היא חלק מתפיסת עיר חכמה. רמת הצפיפות בכבישי המדינה היא הגבוהה בין מדינות OECD. אנו נוסעים בכלי רכב פרטיים הכי הרבה בעולם, למעט ארה"ב. נדרש לגייס את ה-IT והטכנולוגיה על מנת לענות לאתגר ולצמצם את מספר כלי הרכב הנעים בכבישים – ולשפר את התחבורה ברמה המוניציפלית", כך אמר אשר בן שושן, מנהל הרשות לתנועה, תחבורה וחנייה, עיריית תל אביב-יפו.

בן שושן דיבר בכנס World e-Gov Forum 2017. הכנס בנושא מחשוב ממשלתי, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך לפני ימים אחדים באולם אירועים LAGO בראשון לציון – זו הפעם ה-18 ברציפות. לכנס הגיעו מאות משתתפים, והנחו אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי, ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי בן שושן, "לעיר נכנסים מדי יום מיליון מבקרים, 500 אלף כלי רכב. 60% מנוסעי רכבת ישראל עולים ויורדים בעיר. אחד מכל שמונה עובדים במדינה עובד בעיר. כל נוסע מבזבז יותר מדי זמן על הכביש".

תחום התחבורה החכמה, אמר בן שושן, "כולל ארבעה היבטים: תחבורה מבוססת נתונים, תחבורה חשמלית, תחבורה שיתופית ותחבורה של כלי רכב אוטונומיים". לדבריו, "התחבורה החכמה מבוססת ומונעת-נתונים, היא כוללת ניטור של התחבורה, ניהול ובקרת תנועה, מיפוי העיר, שיתופי פעולה עם גופים עסקיים, הנגשת מידע למשתמשי התחבורה הציבורית וניהול חניה חכם".

הוא הוסיף כי לעירייה יש שיתופי פעולה עסקיים עם פנגו, Waze, ומובילאיי (Mobileye). כך, אמר, "אנו מפעילים את מועדון דיגיתל, ולו 170 אלף מנויים. זהו כר פעולה נרחב בעל פוטנציאל אדיר לדחיפת מידע אודות שירותים. המטרה היא לשלב את המידע עם כלי הרכב, על מנת לייצר שינוי התנהגותי".

ניטור תחבורתי בשדרות רוטשילד

בן שושן הביא כדוגמה לשיפור שירות פוטנציאלי ברמת התחבורה העירונית, את מימד הניטור התחבורתי. כך, אמר, העירייה עושה ניטור שכזה בשדרות רוטשילד וברחובות הסובבים את השדרות, "נתונים אלה מהווים נדבך בסיסי לבניית תחבורה ציבורית טובה  לאורך זמן. זהו מיזם שאנו מנסים לרתום את משרד התחבורה אליו, על מנת להקים ניטור תחבורתי ברמת המדינה, או המטרופולין. הוא מהווה חלק מתכנית העבודה שלנו".

לגבי תחבורה שיתופית, אמר בן שושן כי "יש לנו כמה עולמות תוכן בתחום: שיתוף כלי רכב, שיתוף נסיעות, הסעה בתשלום, וחנייה שיתופית. אנו מפעילים שני מערכים בתחום: הפועל זה כמה שנים, תל אופן. בתל אופן בוצעו עד כה 12 מיליון נסיעות, ב-211 תחנות ברחבי העיר, עם 2,000 אופניים ו-7,000 מנויים".

"המערך השני הוא אוטותל. המיזם הושק מסחרית בחודש אוקטובר האחרון. כאשר הוא היה בשלב הפיילוט, בין מרץ ואוקטובר השנה, נעשו במסגרתו 30 אלף נסיעות. הוא כלל 3,000 מנויים פעילים, שעשו מרחק נסיעה ממוצע של 4.3 ק"מ, זמן נסיעה ממוצע של 17 דקות, ועלות נסיעה של 25 שקלים. מאז ההשקה של המיזם, היו בו 15 אלף נסיעות".

חלום שניתן להשיגו

"אנו רוצים להרחיב את תחום התחבורה השיתופית", אמר בן שושן. "שיתוף נסיעות הוא תחום בעל פוטנציאל אדיר. זו פריצת דרך לפתרון, עלינו לייצר מציאות שונה. במצב כיום על כל כלי רכב במדינה יש 1.1 נוסעים. כלומר, 10 מ-11 כלי רכב הנכנסים לעיר, עושים זאת כשבמכונית יש רק את הנהג".

"נפחית את הגודש", סיכם בן שושן. "אני מאמין גדול שניתן לעשות זאת זה – בעזרת טכנולוגיה מחד והטבות ותמריצים לנהגים מאידך. אנו שותפים במיזם קרן בלומברג ומכון אספן להיערכות עירונית לעידן כלי הרכב האוטונומי".

"אנו נמצאים בשיתוף פעולה עם מנהלת התכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה – לטובת היערכות וביצוע פיילוטים בעיר. היעד שלנו הוא שתל אביב-יפו תהיה עיר מובילה עם פתרונות חדשניים בתחום התחבורה החכמה. זהו חלום שניתן להשיגו. הוא ימומש רק אם נאחד כוחות ונייצר חזון משותף לא ברמת העיר, אלא ברמת המדינה. ניתן להגיע לשם – ואנו חייבים להיות שם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים