משרד התחבורה מאשר תחבורה שיתופית – במגבלות

שר התחבורה חתם על תקנות המאפשרות לנהגים לבצע שתי נסיעות שיתופיות ביום - אולם בלי להרוויח מכך כסף ● נראה כי מדובר בעוד צעד שלא יאפשר את הפעלת השירות המלא של אובר בישראל

שר האוצר, ישראל כץ. צילום: קובי קנטור ז"ל

שר התחבורה, ישראל כץ, חתם היום (ב') על שינוי תקנות התעבורה, כך שיאפשרו תחבורה שיתופית – במגבלות מסוימות.

התקנות, שייכנסו לתוקף 30 יום לאחר פרסומן הרשמי, קובעות כי כל בעל רכב יוכל לבצע ברכבו עד שתי נסיעות שיתופיות ולהסיע בכל אחת מהן עד ארבעה נוסעים. כמו כן, הוא יוכל להסיע רק נוסעים שתיאמו אתו את הנסיעה מראש – ולא לאסוף נוסעים מזדמנים.

בתקנות נקבע כי הסכום המקסימלי שהנהג יוכל לגבות עבור הנסיעה יהיה שני שקלים לקילומטר וכי ההוצאות הישירות עליה יתחלקו שווה בשווה בין כל הנוסעים, לרבות הנהג עצמו. למעשה, הנהגים לא יוכלו להרוויח מהנסיעות הללו, אלא רק לכסות את הוצאות הדלק והבלאי שלהם.

במשרד התחבורה טוענים כי מדובר ב-"עידוד התחבורה השיתופית", אולם התקנות החדשות מציבות בעיות רבות בפני שירותי תחבורה שיתופית פופולריים כמו אובר (Uber), שלא לומר מונעות את פעילותם. השירות של אובר, שמופעל במדינות שונות בעולם, מאפשר לנהגים פרטיים לאסוף נוסעים באופן חופשי ולהרוויח מכך, כמו היו נהגי מוניות. יש אף נהגים שהפכו את הנסיעות השיתופיות למקור פרנסה שלהם – עיקרית או צדדית.

כמו כן, התקנות מגבילות את שירותי הקארפול שכבר קיימים, כמו אלה של מוביט (Moovit) או Waze. נגד השירותים שאובר כן הפעילה בישראל – אובר-דיי ואובר-נייט – הוציא בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בתל אביב צו מניעה, בטענה כי מדובר בהסעת נוסעים בשכר ללא ביטוח ובניגוד לחוק.

משרד התחבורה מסתייג מפתיחת השוק לתחבורה שיתופית באופן חופשי כמעט מאז שהנושא עלה לדיון. עמדתו דומה לזו של איגוד נהגי המוניות, שמגן על חבריו ומבקש למנוע מהם גזילת פרנסה, לטענתו. לעומת זאת, רשות ההגבלים העסקיים פרסמה הבוקר טיוטת דו"ח שבה היא קוראת למשרד התחבורה לאמץ את התחבורה השיתופית, במטרה לפתוח את השוק לתחרות ולהוריד את המחירים.

"מדוע מה שעובד בעולם לא יכול לעבוד גם אצלנו?"

הנושא נדון גם בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שהתקיימה היום. דרור גנון, מנהל אגף בכיר במשרד התחבורה, אמר כי המשרד מכין בימים אלה חקיקה בנושא ויביא אותה כבר בשבועות הקרובים. גנון אף הביע הסתייגות מהתחבורה השיתופית: "לא התרשמנו מבדיקות שעשינו שהגודש בכבישים ירד כתוצאה מנסיעות שיתופיות. זה הפך להיות מקצוע, זה איבד את השיתופי והפך לענף מתחרה (למוניות – י"ה)". עם זאת, הוא אמר כי "אנחנו לא שוללים את הנושא ובוחנים אותו בצורה זהירה".

לעומתו, יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, הביע תמיכה ברעיון. "התחזיות לעומסים בכבישים בישראל קודרות מאוד. על רקע זה נשאלת השאלה: מדוע מה שעובד בעולם לא יכול לעבוד אצלנו? מדוע אי אפשר לנסות זאת, לכל הפחות? תחבורה שיתופית תביא חסכון למשק, הורדת הגודש, הגדלת שעות העבודה והגעת כח אדם רענן לעבודה", אמר.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הי טקיסט

    למרות שאני מחסידי הנסיעות השיתופיות, התקווה שהן יורידו את הגודש מהכבישים אינה מציאותית. מחקרים מראים שהנוסעים מגיעים בעיקר מקרב משתמשי התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות).

אירועים קרובים