השלטון המקומי שוקל להקים לשכת שירות למחשוב לרשויות המקומיות

החברות שפועלות בשוק מתנגדות וחוששות לפגיעה בתחרות ומזהירות מפני יצירת מונופול חדש ● שלמה דולברג מנכ"ל השלטון המקומי: "התגובה צפויה, אבל תפקידנו לקדם את ענייני הרשויות בישראל ולהוזיל להם עלויות"

שלמה דולברג, מנכ''ל מרכז השלטון המקומי. צילום: ניב קנטור

המרכז לשלטון מקומי בוחן בימים אלו רעיון למיזם חדשני, שבמרכזו הקמת מרכז שירותים טכנולוגיים במתכונת של לשכת שירות, שיעניק שירותי מחשוב בתחום הליבה לרשויות המקומיות. המטרה היא לסייע בעיקר לרשויות קטנות וחלשות במימון עלויות של הקמת מערכות מחשוב.

בימים אלו שוגרו מכתבים לראשי הרשויות המקומיות, מנכ"לים ומנמ"רים בכל רחבי הארץ. שבו מוצג בפניהם הרעיון הבסיסי.

נציגי הרשויות מתבקשים לחוות את דעתם ולשלוח בחזרה טופס שבו הם מביעים הסכמה עקרונית להיכלל במיזם. על המכתב חתום שלמה דולברג, מנכ"ל השלטון המקומי.

דולברג כותב במכתבו כי "המרכז לשלטון המקומי בחן את נושאי מערכות הליבה ברשויות השונות וזיהה פערים טכנולוגיים גדולים בין הרשויות השונות ועלויות כספיות אותן משלמות הרשויות לחברות הפועלות בשוק".

בהמשך מפרט דולברג את תוכנית הפעולה. "השלטון המקומי ייצא בקרוב במכרז אשר יאפשר לרשויות שיהיו מעוניינות בכך, לקבל את שירותי מערכות הליבה ושירותים אחרים".

על פי המכתב, המערכות שיפתחו במסגרת המיזם של לשכת השירות יעניקו פתרונות לרשויות בתחומי הפיננסים, GIS, שכר, משאבי אנוש, CRM ועוד. כמו כן יוכלו הרשויות שיצטרפו למיזם, לקבל פתרונות של אפליקציה לתושבים, אפליקציות תפעוליות לאנשי השטח ועוד.

דולברג אמר בשיחה עם אנשים ומחשבים כי אחת הסיבות העיקריות לרעיון שהעלה, הוא העובדה שיש "עשרות רשויות בישראל, חלשות, קטנות או בינוניות, שאין להם יכולת לשדרג את המערכות, ובחלקן תשתית התקשוב היא ירודה ביותר".

המטרה שלנו, אמר, "היא להקל על אותן רשויות, להוזיל להם עלויות, משום שהחברות המשחקות כיום במגרש של פתרונות טכנולוגים למגזר המונציפלי, מתייחסות לרשות קטנה בצפון בדיוק כמו אל רשות בינונית אחרת במרכז הארץ, וזה אומר עלויות גבוהות".

במכתבו לראשי הרשויות הוא מונה את היתרוונות בהצטרפות ללשכת השירות של המרכז לשלטון המקומי, בין היתר חסכון בעלויות, צמצום הפער הדיגיטלי והובלה טכנולוגית, שדרוג מתמיד של המערכות ללא עלות במימון המרכז לשלטון מקומי ועוד.

הספקים חוששים ומתנגדים

המכתב ,שהופץ כאמור ל-227 רשויות בישראל ,עורר התנגדות מצד החברות הספקיות הפועלות בשוק. גורמים בחברות אלו מביעים תמיהה מדוע המרכז לשלטון מקומי צריך לייצר לשכת שירות ולתת שירותים טכנולוגים בשעה שיש כבר חברות שפועלות בתחום, והן כבר עובדות ברשויות.

אותם גורמים אומרים שלא רק שהרעיון לא יוזיל עלויות – הוא עלול לייצר מונופול חדש בשוק, שיחליף את החברות השולטות כיום.

בתשובה לטענות אלו אומר דולברג, כי "התגובה של הספקים צפויה, כי זה עלול לפגוע בפרנסה שלהם. אבל תפקידנו לדאוג לרשויות המקומיות. הספקים מתייחסים לכל רשות באותו מידה, מה שמביא לעלויות גבוהות שחלקן לא יכולות לעמוד בזה".

עם זאת, הוא שב ומדגיש, "אין שום כוונה לפתח את המערכות בבית, אלא לצאת לשורה של מכרזים, שבהם יהיו שותפים גם הספקים המקומיים שיבנו לנו את המערכות".

התגובות בקרב הרשויות מעורבות ויש כאלו שמגלות עניין. גם חלק מהמנמ"רים, שקיבלו את ההצעה אינם פוסלים את זה על הסף.

"הרעיון הבסיסי הוא נכון וחשוב", אומרת ליאורה שכטר, יו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי. "צריך לבחון את היישום של הרעיון ולתת מענה לאתגרים שונים שהוא מייצר, אבל לא הייתי פוסלת את זה", אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים