נציג הממשלה: "לא יהיה קישור בין ההזדהות הבטוחה למאגר הביומטרי"

"גם כאשר יהיה שימוש לצורך הזדהות בתעודת הזהות החכמה, לא יהיה שימוש ברובד הביומטרי שלה", הבטיח רועי פרידמן, ממלא מקום ראש היחידה ליישומים ביומטריים, בדיון בכנסת

מבקר המדינה מסכים: ליקויים ביישומים הביומטריים הממשלתיים. אילוסטרציה: BigStock

"בכל מקרה, לא יהיה קישור בין ההזדהות הבטוחה למאגר הביומטרי. גם כאשר יהיה שימוש לצורך הזדהות בתעודת הזהות החכמה, לא יהיה שימוש ברובד הביומטרי שלה", כך הבטיח רועי פרידמן, ממלא מקום ראש היחידה ליישומים ביומטריים, בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסק בהזדהות חכמה על מנת לקבל שירותים דיגיטליים מהממשלה. הוא ציין ש-"האזרח יוכל להשתמש במגוון אמצעי הזדהות, לא רק תעודת הזהות החכמה".

לדברי פרידמן, "הזיהוי יהיה דומה לזה שנעשה בכרטיסי אשראי – שילוב של השבב הדיגיטלי ו-PIN בן ארבע ספרות. בנוסף, ניתן בתוכנית המימוש דגש לטלפונים חכמים, אבל זה לא אומר שרק משם ניתן יהיה לקבל שירות".

דברים דומים אמר יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי. לדבריו, "לא יהיה שימוש ברובד הביומטרי של תעודות הזהות החכמות לצורך הזדהות, אלא רק בשבב וב-PIN".

פרידמן ציין ש-"אם ההזדהות לצורך קבלת שירותים ממשלתיים מקוונים לא תהיה פשוטה, היא פשוט לא תהיה. הפשטות בשימוש היא העיקרון הראשון שלנו ביישום החלטת הממשלה, בין היתר מאחר שהזדהות פשוטה תאפשר גם למגזרים שהגישה למחשוב לא טריוויאלית עבורם לעשות זאת. לצד זה, יש צורך בהגנת סייבר, משום שמבלי שההזדהות תהיה מאובטחת לא ניתן יהיה לספק שירותים. אנחנו רואים חשיבות בהזדהות בטוחה לצורך קבלת שירותי הממשלה".

"עד אישור המדיניות לא הייתה ראייה כוללת של תהליך ההזדהות", הוסיף פרידמן. "המשמעות של זה הייתה ריבוי אמצעי זיהוי. כל משרד פיתח אמצעים משלו להזדהות כדי לספק את השירותים והאזרחים היו צריכים לנהל ריבוי סיסמאות. מלבד הטורח, מדובר בחוליה חלשה באבטחה. שירותים דיגיטליים ללא הזדהות חזקה מגבירים את החשש להונאות".

"הזדהות בטוחה – המפתח למעבר לממשל דיגיטלי"

ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה, ציין כי "הממשלה קיבלה החלטה לאמץ את המדיניות הלאומית להזדהות בטוחה. הגישה הבטוחה היא המפתח למעבר לממשל דיגיטלי ואם רוצים שימושים הרבה יותר רחבים, עמוקים ויעילים בשירות הממשלתי אונליין, יש צורך בהזדהות בטוחה. היא המפתח לשוק גדול של מידע ושירותים, שיינתן בדרך פרטית ומאובטחת".

עוד הוא אמר ש-"הבסיס להזדהות בטוחה הוא תעודת הזהות החכמה, שתיתן מענה לצרכים של האזרחים לקבלת שירותים אונליין בצורה נגישה וקלה. ההזדהות בכל משרדי הממשלה צריכה להיות באותה השפה. זו דרישה בסיסית אך גם אתגר לא פשוט".

לדבריו, "אנחנו, בוועדה, מבקשים ללוות את יישום ההחלטה תוך דיון ציבורי ופתוח".

"הראש הממשלתי ישתנה"

עוד ציין פראנק כי "הראש הממשלתי ישתנה. יש מקומות שבהם הוא ישתנה יותר ויש כאלה שפחות, אבל הוא ישתנה. תכלית ההזדהות היא לתת לציבור שירות טוב ושהציבור יבטח בו. ברגע שהשירותים יהיו נגישים, הם יעזרו גם לצמצם את הפער הגיאוגרפי, למשל – מישהו ממושב בגליל שירצה לשנות כתובת לא יצטרך להגיע ללשכת האוכלוסין בטבריה".

הוא אף אמר כי המטרה היא לאפשר לאזרחים לקבל מהממשלה מיילים, פושים והודעות SMS – למשל במקרה שבו תוקף הדרכון או תעודת הזהות של האזרח עומד לפוג.

"מערכת ההזדהות הבטוחה תוקם במהלך 2018"

דובר נוסף בדיון היה יוגב שמני, מנהל ממשל זמין. "אנחנו בשלב של בחינת ההצעות במכרז להקמת מערכת הזדהות מורכבת. בתחילת הרבעון הראשון של 2018 נבחר ספק ובמהלך השנה נקים את המערכת", אמר. הוא ציין כי למכרז ניגשו חברות בינלאומיות גדולות, אולם לא ציין את שמותיהן.

בינתיים, אמר שמני, "הקמנו מערכת זמנית ובדצמבר האחרון עלה לאוויר שירות המאפשר לאזרחים לשנות את המען שלהם. במקום להגיע ללשכת השירות של רשות האוכלוסין, ניתן להחליף כתובת מרחוק, בעזרת מערכת הזדהות. הפוטנציאל לשימוש במערכת כזו הוא כ-500 אלף בשנה ועד כה, כ-100 אלף כבר החליפו כתובת מהבית מבלי להגיע ללשכה".

הוא הוסיף כי "נבנה בקרוב מערכת דומה מול הנהלת בתי המשפט בקרוב. בנוסף, נאפשר שירות גם לעסקים, למשל מול שירותי הכבאות".

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, ציין כי "כשמדברים על הזדהות מרחוק, לא מדברים רק על הזדהות אינטרנטית – אלא גם בטלפון. גם אם נעשה את הכול כדי לסגור את הצד האלקטרוני, יכול אדם להתקשר למשרד ויתנו לו פרטים שלא היו נותנים לו באינטרנט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים