"חשוב שחברות ההיי-טק יסייעו בקידום אוכלוסיות מוחלשות"

יעלה להב רז, סמנכ"לית מחשבה טובה, מספרת על פעילות העמותה, ובכלל זה על תכנית App2u, שנועדה לסייע לנשים לעשות הסבה לקריירה טכנולוגית ולקדם אותן בעולם ההיי-טק

16/10/2017 12:06
יעלה להב רז, סמנכ"לית מחשבה טובה. צילום: יח"צ

סוגיית קידום אוכלוסיות שאינן מיוצגות מספיק בהיי-טק נמצא בימים אלה על סדר היום של התעשייה. ארגונים רבים מבינים את החשיבות שבדבר ואת התועלת שיכולה לצמוח להם מכך. אחת העמותות שפועלות בתחום זה היא מחשבה טובה, שעוסקת בקידום אוכלוסיות מוחלשות באמצעות הטכנולוגיה. היא עושה זאת בין היתר דרך תכנית App2u, שנועדה לסייע לנשים לעשות הסבה לקריירה טכנולוגית.

המחזור הנוכחי של התכנית מתקיים בירושלים, בשיתוף הרשות העירונית לתעסוקה, מרכז הצעירים של עיריית ירושלים ומכללת Svcollege, ובזכות תרומתם של קרן ערב וארגון נשות הדסה.

לדברי יעלה להב רז, סמנכ"לית מחשבה טובה, "הקורס מציע לנשים בין הגילאים 20-40 הזדמנות לעבור הכשרה מקצועית שתוכל לקדם אותן לקריירה טכנולוגית. חלקן דורשות עבודה וחלקן עובדות במשרות זמניות או כאלה שאינן מותאמות הכשרה, כך שזו הזדמנות עבורן להשתלב בתחום מבוקש. העובדה שנשים מהוות כיום רק כרבע ממגזר ההיי-טק היא מאוד מצערת ונובעת במידה רבה מכך שנערות נוטות לבחור מסלולי השכלה שאינם טכנולוגיים. בנקודה זו, כשהנשים כבר עברו כברת דרך בחיים האישיים והמקצועיים, אנחנו מציעים להן נקודת מפנה".

לדבריה, מטרת התכנית היא "לקדם ולהעצים את המשתתפות, על ידי עידודן לרכוש השכלה מקצועית-טכנולוגית, לטובת בניית אופק תעסוקתי משמעותי. המשתתפות עוברות הכשרה טכנולוגית שבמסגרתה הן יקבלו ידע מקצועי ברמה גבוהה, לצד הכנה להתמודדות בשוק התעסוקה, העצמה אישית והתנסות מעשית. אנחנו אף מלווים את הנשים באופן פרטני בתהליך חיפוש העבודה ובהשתלבות בה, בתחום הטכנולוגי שאליו הן הוכשרו".

האם יש כבר הצלחות מוכחות?
"את המחזור הראשון של התכנית סיימו 30 נשים. כך, למשל, תקווה, בת 40, הצליחה לשדרג את משרתה ואת שכרה באותה החברה בה הועסקה לפני הקורס כעובדת ייצור ואחריו כמנהלת פרויקטים. משתתפת נוספת, בעלת תואר ראשון בכלכלה, שעבדה במהלך 10 השנים האחרונות בעבודות מזדמנות, מצאה עבודה כמפתחת בחברה ביו-טכנולוגית. עוד משתתפת השתלבה כמפתחת SEO בסטארט-אפ שמפתח אפליקציה לניהול זמן ותעדוף משימות לנשים שנמצאות במעגל העבודה".

אילו חברות היי-טק נרתמו לכך?
"המחזור הקודם, שפנה לנשים בלוד, רמלה והסביבה, נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם גוגל (Google). לצד למידת הצד הטכני, כללה התכנית מסלול מנטורינג אישי על ידי נשים בכירות מחברות כגון HP ו-Monkeytech. בפרויקט הגמר בחרו הנשים עמותות מקומיות ופיתחו עבורן אפליקציות. כך זכו המשתתפות בניסיון מעשי והעמותות זכו בקפיצה טכנולוגית, שמועילה לעבודתן.

גם במחזור הנוכחי אנחנו מתמקדים בניסיון המעשי, כאשר מספר חברות טכנולוגיות ירושלמיות יקלטו את הנשים לתקופת התמחות".

להב רז ציינה ש-"תכנית App2u היא חלק מהעשייה הרחבה של מחשבה טובה לצמצום הפערים החברתיים בישראל באמצעות כלים טכנולוגיים. העמותה הוקמה על ידי יזם ההיי-טק ד"ר אסטורה מודנה, שותף בקרן טרה. החזון שלו הוא לאפשר לאלה שידם אינה משגת לרכוש ידע טכנולוגי והתנסות מעשית שתוביל אותם קדימה להשתלבות בתעשייה. לעמותה הצטרפו אנשי היי-טק וחינוך שחולקים את אותו החזון.

מחשבה טובה מפעילה מרכזי מחשבים בכל הארץ ועובדת בהם עם כלל מגזרי החברה, בין היתר נוער, ילדים, אנשים עם מוגבלות, דורשי עבודה ובני הגיל השלישי. העמותה מעניקה עשרות סוגי הכשרות טכנולוגיות במרכזים בכל הארץ ובכיתות קיימות בקהילה. כמו כן, היא מפעילה כיתות מחשבים ניידות, שמגיעות לאזורי הארץ השונים".

מהו התכנון שלכם לעתיד?
"נמשיך לקדם את מטרתנו – לאפשר לאוכלוסיות מגוונות להכיר ולהתנסות בכלים טכנולוגיים כחלק מכישורי החיים ההכרחיים במאה ה-21, וזה אומר תמיד להתחדש, להתעדכן ולהתאים את התכניות שלנו למה שקורה בעיקר בתחום התעסוקתי. לכן, חשוב לנו מאוד שיתוף הפעולה עם חברות היי-טק מובילות, חברות טכנולוגיות מקומיות וחברות אחרות שמזדהות עם חזון העמותה. אני קוראת לכל מי שמתחבר לכך לקחת חלק בפרויקטים של העמותה, ולתרום לדור העתיד ולחיזוק הטכנולוגיה ושוויון ההזדמנויות לכלל האוכלוסיות בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים