"מטרת הממשלה: להגדיל את ההיי-טק ל-13% מכוח האדם במשק"

הממשלה מתכננת להגיע ליעד זה, לעומת כ-8% כיום, בתוך כעשור, באמצעות הגברת ההעסקה בהיי-טק של ערבים, חרדים ונשים, והגדלת ההשקעה הממשלתית בחברות סטארט-אפ - ציין אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום ארכיון: יח"צ

"יש בישראל מחסור ניכר בכוח אדם בהיי-טק, ומטרת הממשלה היא לצמצם אותו ולהגדיל את חלקו במשק מ-8.2% כיום ל-13% בתוך עשור", כך אמר אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות.

אהרון אמר את הדברים בשיחה שערך עם היזם ד"ר יוסי ורדי בפסטיבל החדשנות DLD, שמתקיים בימים אלה בתל אביב, לאחר שזה העיר שיותר מ-90% מכוח העבודה במשק לא מועסק בהיי-טק ולמעשה מנותק ממנו. בדבריו מנה אהרון מספר דרכים שבאמצעותן מתכוונת הממשלה לסייע להשגת המטרה: הגדלת ההעסקה של מגזרים שאינם מיוצגים מספיק בענף, כמו הערבים, החרדים והנשים; הגדלת ההשקעה הממשלתית בחברות סטארט-אפ והפיכתן לגדולות יותר, דרך יצירת יותר מו"פ; הקצאת ויזות למומחים זרים; והקצאת ויזות ליזמים, על מנת שיקימו סטארט-אפים בישראל.

"יש הרבה אוכלוסיות תת מיוצגות בהיי-טק: הערבים מהווים רק 3% ממנו והחרדים – פחות מ-1%. הממשלה פועלת על מנת להגדיל את הייצוג שלהם, כמו גם של הנשים", אמר אהרון.

לדבריו, הגדלת ההעסקה בהיי-טק של בני החברה הערבית היא אחד האתגרים הגדולים שהממשלה מתכוונת לטפל בהם. "אין לנו אצלם את אותה כמות תוכניות כמו שאנחנו מפעילים אצל החרדים ואנחנו צריכים ליצור עוד תוכניות כאלה", הוסיף.

אהרון ציין את התמיכה של הממשלה בסטארט-אפים ואמר כי היא מהווה רבע מהתקציב של רשות החדשנות, בעוד שכרבע נוסף הולך לחברות היי-טק גדולות יותר. השאר הולך למחקרים אוניברסיטאיים ולצרכים אחרים. "חשוב מאוד שיהיו לנו הרבה סטארט-אפים ועל הממשלה לסייע להם", אמר.

"הממשלה מחויבת לחדשנות ב-100%"

זיוה איגר, ראשת תחום השקעות חוץ ושיתופי פעולה במשרד הכלכלה, דיברה על הצורך בשותפות בין מדינות שונות וגופים שונים, וטענה כי רק כך "נוכל להביא טוב לעולם".

"הממשלה בישראל מחויבת לחדשנות ב-100%", אמרה איגר. "חדשנות היא דבר סיכוני, לא לכולם יש גב פיננסי, וכאן באה לידי ביטוי הממשלה. יש לה יותר מ-50 תוכניות של חדשנות, כולל השקעות בפרויקטים משותפים עם יזמים ומדינות אחרות".

היא דיברה על המדיניות הרגולטורית של הממשלה ואמרה כי "אנחנו לא מתערבים בתחומים כמו IT, סייבר ותקשורת, לא נותנים קווים מנחים, אלא רק כשזה מגיע לנקודה שבה אנחנו מזהים בעיה ורוצים לפתור אותה".

"הממשלה היא חלק מאקו-סיסטם שמביא את הפלטפורמות לאנשים וחברות שרוצים את עזרתה. אנחנו מחויבים לחדשנות הזאת כי אנחנו מאמינים שהיא העתיד. הממשלה לא רוצים לעשות נזק, אלא לתת למשק לעשות את שלו", סיכמה.

"ההיי-טק הישראלי נמצא בתהליך התבגרות"

דובר בולט נוסף באירוע היה דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי. גם הוא התייחס ליחסי הממשלה וההיי-טק ואמר כי עליה להשקיע עוד משאבים, כדי לסייע להיי-טק ולהביא לו את הכישרונות הדרושים.

"ענף ההיי-טק בישראל נמצא בתהליך התבגרות, אבל בו בזמן הוא לא מפסיק לחדש את עצמו – וזה הדבר היפה בו", הדגיש ברודט. הוא ציין בהקשר זה את עסקת אינטל-מובילאיי ואמר כי "זהו אירוע משמעותי לכלכלה הישראלית. צריך להמשיך את המומנטום הזה להרבה שנים, בין היתר על ידי ההשקעה הממשלתית".

הוא ציין כי לאומי טק – חברה בת של בנק לאומי שמסייעת לחברות היי-טק ולסטארט-אפים – כבר חולשת על 60% מהענף, שלוש שנים לאחר היווסדה. "אנחנו תומכים בהם בכל הרמות בישראל, ארצות הברית ולונדון", אמר.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים