מחקר: הכלכלה השיתופית תצמח פי שמונה לשני טריליון דולר

למרות שכיום התומכים העיקריים בכלכלה השיתופית הם בני דור המילניאל ובני דור הסנטניאל הצעירים, דו"ח המחקר של בנק אוף אמריקה מראה עליה הדרגתית ומתמשכת בנתוני הצריכה של כלכלה שיתופית בכל שכבות האוכלוסיה

"השיתוף אינו חדש. החדשה היא 'הכלכלה השיתופית'. צילום: tai11/BigStock

בסקירה מיוחדת של חטיבת מריל לינץ' (Merrill Lynch) של בנק אוף אמריקה (Bank of America) על הכלכלה השיתופית (Uberfication), קובעים הכלכלנים כי הכלכלה הזאת הפכה למשמעותית בחיי היומיום. לדבריהם, חברות כמו אמזון (Amazon), נטפליקס (Netflix), ספוטיפיי (Spotify), אקספדיה (Expedia), PayPal ועוד, נחשבות כנקודת כניסה טובה למשקיעים אופטימיים

בשנים האחרונות המונח "כלכלה שיתופית" התרחב ומיזג תחתו סוגים רבים של חברות שמטרתן לחבר אנשים זרים באמצעות טכנולוגיה.

באותה מידה ובאופן טבעי זוהי הזדמנות עבור המשקיעים לעקוב אחר מגמת ה-"אוברפיקציה" העולמית ולקצור רווחים מהטרנד הטכנולוגי החדש.

לדבר האנליסטים בבנק אוף אמריקה, השפעתה הישירה של כלכלה שיתופית על כל תחום בחיי הצרכן, הפכה משמעותית כל כך, שהיא יצרה למעשה מגוון גדול של מודלים עסקיים חדשים.

תוחלת חיים ארוכה

היקף הכלכלה השיתופית כיום עומד על 250 מיליארד דולר עם פוטנציאל ממשי להגיע להיקף של שני טריליון דולר עוד במאה ה-21. התחומים המובילים בהקשר הזה נכון להיום הם פתרונות תחבורה משותפת, שיתוף בתים, שיתוף כוח אדם ושיתוף תכנים באינטרנט.

אחת הבעיות של משקיעים פוטנציאלים בהקשר הנתון, היא שחברות רבות בכלכלה השיתופית נמצעות בבעלות פרטית, לדוגמה אובר (Uber), Airbnb ,Lyft או TaskRabbit.

המידה בה חברה תחשף לכלכלה השיתופית נמדדת בהתאם לחשיבותם של טכנולוגיה, שירותים ופתרונות, למודל העסקי שלה, לאסטרטגיה, למחקר ולפיתוח.

לדברי פליקס טראן, ראש צוות מחקר של בנק אוף אמריקה בחטיבת מריל לינץ', מסר כי  "לא פשוט למדוד את הקשר המדויק בין חשיפת החברה לכלכלה השיתופית לבין ביצועי המניה, שכן גורמים רבים ומגוונים משחקים תפקיד בהתפתחות של כל מניה בטווח הקצר והארוך. עם זאת, החשיפה לכלכלה השיתופית הינה גורם חיובי מבחינתינו, שחשוב לעקוב אחריו". עוד מוסיף טראן כי "לכלכלה שיתופית גלובלית תוחלת חיים ארוכה".

נתונים עדכניים מראים כי 72% מתושבי ארצות הברית מעידים כי השתמשו בשירות שיתוף אחד לפחות, כאשר שניים מתוך שלושה צרכנים ברחבי העולם מעידים כי מוכנים להשכיר או לשכור רכוש פרטי.

החוקרים מכירים בעובדה שכלכלה שיתופית איננה הקונספט החדש ביותר בימינו, אך הטכנולוגיות המפעילות את הפלטפורמות השונות, הן שמתפתחות ומתחזקות כל הזמן.


דו"ח המחקר מצטט את פרופ' ארון סונדאררג'ן מאוניברסיטת ניו יורק, אשר אומר כי "השיתוף אינו חדש. החדשה היא 'הכלכלה השיתופית'; העובדה שאתה מספק שירותים לזרים תמורת תשלום, לעומת עזרה לחבר בחינם".

על אף כי כיום התומכים העיקריים בכלכלה השיתופית הם בני דור המילניאל ובני דור הסנטניאל הצעירים, דו"ח המחקר מראה עליה הדרגתית ומתמשכת בנתוני הצריכה של כלכלה שיתופית בכל שכבות האוכלוסיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים