קרן שמציעה מודל חדש בעולם ההון-סיכון

בדרך כלל, קרנות הון-סיכון מתעסקות במספר תחומים ● i3 מציעה מודל חדש ומתמקדת בתחום אחד בלבד - האינטרנט של הדברים ● "כמות הסטארט-אפים בשוק הולכת וגדלה והם משוועים למשקיעים מנוסים שילוו אותם", אומרת נגה קפ, ממייסדות הקרן

נגה קפ, ממקימי קרן i3. צילום: יח"צ

מרבית קרנות ההון-סיכון עוסקות בנושאים רבים, בשלל התחומים הטכנולוגיים והמהפכות הטכנולוגיות שעוברות עלינו. קרן ההון-סיכון החדשה i3 מתמחה מציעה מודל חדש ומתמחה בתחום אחד: האינטרנט של הדברים. בקרן מנמקים זאת בכך שמדובר בענף בעל פוטנציאל צמיחה גבוה.

על פי גרטנר (Gartner), עד סוף 2017 יהיו ברחבי העולם 8.4 מיליארד מכשירים. קצת יותר ממכשיר אחד לכל בן אדם על פני כדור הארץ (אם כי כמובן שרובם יהיו בארצות המערב ולא בעולם השלישי, שם חלק ניכר מהבתים אפילו לא מחוברים למים). כך או כך, מדובר בעלייה של 31% לעומת 2016. ב-2020, על פי חברת המחקר, יקפוץ מספרם ל-20.4 מיליארד מכשירים. על רקע זה, אם חושבים על כך, הקמה של קרן הון-סיכון שמתמקדת בהשקעות בעולם האינטרנט של הדברים היא אמנם מודל חדש, כאמור, אבל לא דבר מפתיע.

i3, שהוקמה בנובמבר האחרון, היא קרן שמנהלת 20 מיליון דולר ומשקיעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים – Seed ו-Pre-Seed. היא מנוהלת על-ידי נגה קפ וערן וגנר, ומבוססת על שיתוף פעולה הדוק עם חברות רב לאומיות בולטות, לרבות זרועות ההשקעות של מיקרוסופט (Microsoft), ג'נרל אלקטריק (GE) וקוואלקום (Qualcomm), קבוצת טאטא (TATA) וכן HNA EcoTech הסינית, רמות, הזרוע העסקית של אוניברסיטת תל אביב וקרן ההון-סיכון הישראלית פיטנגו.
בימים אלה הצטרפה לקרן שותפה נוספת ורבת עוצמה – חברת ההשקעות הסינגפורית Temasek, המנהלת תקציב של 200 מיליארד דולר בקירוב.

וגנר וקפ מביאים עימם ניסיון של שנים רבות בתעשיות ההיי-טק וההון-סיכון – וגנר כשותף בקרן ג'מיני וקפ כמנהלת בכירה במינט טכנולוגיות, וכשותפה בקרנות וולדן ישראל ו-BRM.

נשאלת השאלה איזה היגיון יש בהקמת קרן הון-סיכון נוספת שמתמקדת בשלבים המוקדמים, לאור נתונים שפורסמו באחרונה בארצות הברית, שמלמדים על האטה בהשקעות בסטארט-אפים בשלבים אלה. נתוני חברת המחקר PitchBook מראים שהיקפי המימון בשלב ה-Seed ירדו ב-24 החודשים האחרונים ומספר העסקאות התכווץ בכ-40% מאז השיא שנרשם באמצע 2015. "i3 היא קרן שונה ומיוחדת וההיגיון בהקמתה טמון בבידול שלה", משיבה על כך קפ. "אני גם לא מסכימה לקביעה שהענף מצטמק. כמות הסטארט-אפים בשוק דווקא הולכת וגדלה והם משוועים למשקיעים מנוסים שילוו אותם, כבר בשלבים הראשונים".

"אנחנו מאמינים ביזם הישראלי, ביכולות שלו ובמוטיבציה שלו, ואיתנו כל השותפים בקרן, שמאמינים שבישראל יש כוח אדם ייחודי, שאוחז בניסיון וידע בתחומים המשלבים בין תוכנה לחומרה – ידע העומד בבסיס תעשיית האינטרנט של הדברים", היא מוסיפה. "גם הרקע הצבאי בתחומים מסוימים – מחילות המודיעין, האוויר והים – ומהתעשיות הביטחוניות מאפשר להיי-טק הישראלי לפתח יתרון יחסי בהשוואה לשוק העולמי. לראייה, חברות בינלאומיות מחפשות כאן חדשנות באופן עקבי ורציף".

במה אתם מיוחדים ואיזו בשורה אתם מביאים?
"i3 היא קרן הון סיכון חדשה וייחודית, המתבדלת מקרנות הון סיכון אחרות במספר מובנים. ראשית, אנחנו מפוקסים רק על האינטרנט של דברים, מתוך הבנה שהעולם דוהר לשם. שנית, אנחנו משקיעים בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים, ואין הרבה קרנות הון-סיכון שמשקיעות בחברות בשלבים אלה. ההבדל השלישי טמון בשותפים שלנו. מלבד ההשקעה הכספית, החשובה כל כך בשלבים המוקדמים של חיי הסטארט-אפ, אנחנו נשארים קרובים לסטארט-אפים גם לאחר ההשקעה, ומעניקים להם תמיכה, שירותים וגישה ישירה לשחקנים בינלאומיים".

הקרן מקימה בימים אלה מתחם עבודה משותף ליד אוניברסיטת תל אביב. קפ אומרת על כך ש-"אין כיום בארץ קרן שמקימה מרכז מצוינות לענף טכנולוגי ספציפי. אנחנו עומדים להיות הראשונים להקים מרכז מצוינות שיארח יזמים וסטארט-אפים שעוסקים בעולם האינטרנט של הדברים, חלקם חברים בפורטפוליו שלנו וחלקם לא. אף על פי כן, כל הסטארט-אפים במתחם ייהנו מתמיכה אדירה גם מצד i3 וגם מתמיכה הדדית, האחד בשני. אנחנו מאמינים שהאקו-סיסטם שייווצר יצבור כוח עצום ויוביל חדשנות טכנולוגית ועסקית נהדרת, בעולם האינטרנט של הדברים ובתעשיית ההיי-טק בכלל".

אתם מחפשים סטארט-אפים באילו תחומים?
"בתחומים כמו רפואה דיגיטלית, בית חכם, ערים חכמות, צרכנות דיגיטלית, רכב ומוביליות, רובוטיקה, חקלאות מדייקת, אינטרנט תעשייתי, רחפנים, סייבר ולימוד מכונה".

ענף קרנות ההון סיכון הישראלי הוא בעל אופי מעגלי. מקימים סטארט-אפ, מפתחים מוצר, מוכרים ומתחילים מחדש. האם יש עוד מקום לשאוף לכך שסטארט-אפים יחפשו לצמוח לחברות גדולות, במקום להעמיד את עצמן על המדף?
"כמשקיעים שיודעים לזהות חדשנות, אנחנו יוצאים לדרך יחד עם היזם, במטרה להקים עסק גדול ומשמעותי. בדרך יכולים לקרות כל מיני אירועים עסקיים ויכולות להתקבל החלטות שונות על יד חברי הדירקטוריון ובעלי המניות. זו דרכה של התעשייה וזו דרכו של העולם העסקי, ועל כך אין לנו שליטה מראש. אני רק יכולה להגיד שאנחנו יוצאים להרפתקה המשותפת הזאת בכוונה להצליח בגדול. עולם הסטארט-אפים הגלובלי הוא שוק מתוחכם, מלא וגדוש בשחקנים מוכשרים, ומטבע הדברים – תחרותי מאוד. לכן אנחנו מאמינים שהמודל החדש שאנחנו מציעים כאן יכול לשנות באופן דרסטי את חוקי המשחק ולהשפיע על מדדי ההצלחה של סטארט-אפ בראשית דרכו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים