הישראלי שגילה 500 קרובי משפחה – בעזרת אפליקציה

אלכס כפרי לא ידע הרבה על המשפחה של אביו, שחלקה נספה בשואה ● פוסט שקרא, שהפנה לאפליקציית MyHeritage, גילה לו שהוא ואחותו לא נשארו השרידים היחידים מהמשפחה

איש אחד שבאמצעות פוסט אחד ואפליקציה אחת גילה 500 קרובי משפחה. אלכס כפרי

רשתות חברתיות ואפליקציות מקשרות בין אנשים – זה כבר ידוע, אבל הסיפור הבא ממחיש עד כמה: אדם שחשב שהוא ואחות הם שרידי המשפחה האחרונים מהשואה גילה לפתע, בעזרת פוסט בפייסבוק (Facebook) ואפליקציית MyHeritage, כ-500 בני משפחה שלא ידע על קיומם.

אלכס כפרי בן ה-71 העביר את חייו בידיעה שרק הוא ואחותו הם שרידי המשפחה, שנספתה בשואה, עד שפוסט שקרא הוביל אותו לגילוי שהוא חלק ממשפחה רחבה ומאוגדת של 500 איש – משפחת קוקלה.

לפני עשור החל כפרי בניסיונות לחפש קרובי משפחה, אך לא היה לו מידע מסודר על העבר של אביו, כי זה שינה את שמו בדרך לא פורמלית מדוד קוקלה לדוד כפרי כשהגיע לארץ מליטא. גם שמות האזורים מהם הגיע שינו את שמם לאורך השנים.

בערב יום השואה האחרון, כפרי איתר פוסט של אדם בעל שם המשפחה קוקלה, שתיאר איך בעזרת הכלים של MyHeritage מצאו אותו לאחר שחשב שמשפחתו נספתה בשואה, וצירפו אותו לשבט משפחתי גדול. כפרי הגיב על הפוסט שגם הוא ממשפחת קוקלה ומחפש אחר קרובים. עוד באותו הערב הוא זכה לטלפונים מעליזה גודפרי מסיאטל ומאיאן לוין מלונדון, המנהלים את העץ המשפחתי הרחב של שושלת קוקלה ב-MyHeritage, ומסר לידיהם את הפרטים הדלים שהיו לו.

"חוויתי את הרגע שחיכיתי לו כל חיי"

"על הצד של אימא שלי ידענו הכול, גדלתי בידיעה שהאחים והדודים נספו בשואה. אני זוכר שאימא נסעה פעמים רבות ליד ושם כדי להנציח את שמות המשפחה ולחפש מידע על הקרובים, אז הצד שלה היה סגור מבחינתנו. אך לאורך כל חיי היו לי המון שאלות על הצד המשפחתי מצד אבי. הוא לא רצה לדבר על המשפחה שלו לעולם", אמר כפרי.

הוא הוסיף כי "ההשערות שלי הן שאבי לא רצה לדבר על משפחתו בגלל ייסורי מצפון שלא יכול היה לעזור להוריו לברוח מהשואה. לדעתי, היו לו רגשות אשם על גורלם בגלל שנטש אותם. אבא עלה לארץ ב-1920, כשהיה בן 20, ולפי מידע היסטורי שקראתי על קבוצת אחווה, שבה הוא היה חבר, הבנתי שהורי הצעירים התנגדו נחרצות לעליה לארץ שכללה את נטישת מסלול הלימודים. סביר שגם הוא עשה את המהלך בלי רשות הוריו. אולי גם כאב לו שהוא לא נפרד מהם בטוב לפני סופם המר. כיום אני מאוד מצטער שלא התעקשתי להעלות את הנושא ולברר טוב יותר נתונים על המשפחה".

האיחוד המשפחתי בלונדון. צילום משפחתי

האיחוד המשפחתי בלונדון. צילום משפחתי

על הקשר הראשוני עם בני המשפחה החדשים אמר כפרי ש-"קיבלתי מהם תשובה מהירה, שגרמה לי לדמוע. מהצד השני של הקו בישרו לי שאני חלק ממשפחה רחבה. חוויתי את הרגע שחיכיתי לו כל חיי, שיתפו אותי במידע על אחיו של אבי ושלחו לי תמונה מהחתונה של סבא וסבתא שלי".

הפרויקט לחקר שושלת קוקלה החל לפני יותר מ-20 שנים. במהלך הזמן ביצעו אנשי המשפחה מחקר גנאלוגי אינטנסיבי רצוף, שחשף מידע על 10 אחים, שהולידו מאות צאצאים. היקף בני המשפחה העצום שנמצאים בקשר התאפשר בעזרת הכלים של MyHeritage, שעוסקת באיתור קרובי משפחה, איחוד משפחות ובניית אילנות יוחסין. בני המשפחה כינסו את השבט למפגש משפחתי רחב בלונדון, אליו הגיעו 500 בני משפחה מ-15 מדינות, שכולם שורדי השואה, או צאצאים שורדי השואה, מיהדות אירופה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסי

    האם זה אלכס כפרי שנולד בירושלים..? או גר בירושלים.. ואחר כך עבר ללמוד ולגור בחיפה?

אירועים קרובים