כך ה-BI מסייע להציל חיים בכבישים

המאבק בתאונות הדרכים מתרכז בתשתיות ובגורם האנושי, אבל יש מקרים שבהם הטכנולוגיה יכולה לסייע ● מערכת שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כדוגמה

עו"ד יאיר נתיב, מנהל מיזם נתיב בטוח ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. צילום: ניב קנטור

נושא תאונות הדרכים, על הנפגעים בהן, עולה שוב ושוב לכותרות – גם אם לא מספיק. רבות מדובר על הגורם האנושי, מצב הכבישים והפעילות של משרד התחבורה ושאר הגורמים האמונים על הטיפול בתחום. אבל מה עם הטכנולוגיה? האם היא יכולה לסייע בהצלת חיים?

התשובה חיובית, לפחות לפי עו"ד יאיר נתיב, מנהל פרויקט נתיב בטוח ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שדיבר בכנס BI & Big Data של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. בכנס השתתפו מאות מומחים ואנשי מקצוע בתחום, והנחה אותו אמיר רסקין, שותף ב-B-Pro.

עו"ד נתיב הציג בדבריו את אפליקציית שומרי הדרך, שייסדה עמותת נתיב בטוח ונתקבלה על ידי הממשלה בהחלטה רשמית, כחלק מתוכנית למאבק בתאונות הדרכים. מדובר בפרויקט שהחל כפיילוט ב-2015, בעקבות תאונת דרכים שעבר עו"ד נתיב בעצמו, והושק פומבית בשנה שעברה, לאחר שהשתתף באקסלרטור של המשטרה. בעקבות כך, החליטה הממשלה באחרונה להרחיב את הפרויקט ולהקים יחידת משטרה חדשה שתסתייע באפליקציה על מנת לאכוף עבירות תנועה חמורות ולהילחם בתאונות הדרכים. יצוין כי אחד מחברי צוות הפרויקט הוא עו"ד משה לדור, לשעבר פרקליט המדינה.

"שומרי הדרך היא אפליקציה שמנתחת עבירות תנועה חמורות ויוצרת מהן ראיות משפטיות קבילות – זה המקור שלה", אמר עו"ד נתיב. "אלא שכיום אנחנו מבינים שהיא הרבה יותר מזה: מדובר בכלי BI שמשמש את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ככלי עבודה לבחירת מתנדבים, מיפוי כבישים מסוכנים וניתוח מאפייני עבירות. BI הוא ה-כלי לקבלת החלטות ועל בסיס הפרויקט, מקבלי ההחלטות יכולים לעשות זאת בחוכמה".

למרות הקמת היחידה הייעודית, אנשי הפרויקט לא תמיד דוגלים בפנייה למשטרה. "במקרים שאפשר להימנע מלהעביר דיווח למשטרה – אנחנו נמנעים. קיבלנו את ההחלטה הזאת בעקבות מחקרים שמראים שהגינות באכיפה גורמת לאזרחים לשמור על החוק. אם הם מבינים שאנחנו אוכפים בצורה הוגנת, תהיה להם נטייה לאהוב את הפרויקט ולציית לחוקים", אמר עו"ד נתיב.

האם מדובר בהצלחה? לדברי עו"ד נתיב, "מרגע ההשקה ועד היום התקבלו במערכת כ-30 אלף דיווחים. יותר מ-50% מהם נפסלים על ידי מתנדבים או הבקרים שלנו". הוא ציין ש-"בעקבות מיזם נתיב בטיוח יצאנו בקול קורא להנגשה של טכנולוגיות נוספות למאבק בתאונות הדרכים".

רויטל ויצמן, מנהלת אגף מערכות המידע בנציבות שירות המדינה. צילום: ניב קנטור

רויטל ויצמן, מנהלת אגף מערכות המידע בנציבות שירות המדינה. צילום: ניב קנטור

ככלל, אמר עו"ד נתיב, "המגזר הציבורי נמצא טכנולוגית כמעט תמיד כמה צעדים מאחור. יש בו חוסר מודעות לניהול מידע וחשוב להנגיש את ההסבר על חשיבות המידע – במגזר זה ולא רק שם".

מערכת להערכת עובדים בנציבות שירות המדינה

דוברת נוספת בכנס מהשירות הממשלתי הייתה רויטל ויצמן, מנהלת אגף מערכות המידע בנציבות שירות המדינה. היא דיברה על מערכת ה-BI שמשמשת את הנציבות להערכת עובדים.

"מדובר במערכת שמנהלת 70 אלף עובדים", אמרה ויצמן. "היא מנהלת את המשובים ומעליה יש מערכת BI שמנתחת את הנתונים האלה ומפיקה תובנות. היא משרתת את הנציבות וכל מנכ"ל וסמנכ"ל משאבי אנוש בממשלה במשרד שלו".

"אנחנו מבצעים הערכה של כלל העובדים פעם בשנה, בין מרץ למאי. זה כולל ציון, הערכת העמידה שלהם ביעדי תוכנית העבודה המוגדרת והיגדים לגבי מקצועיות, יוזמה ויכולת ניהול", אמרה. "פעם המנהלים נתנו ציונים גבוהים מאוד כי חשבו שלא עושים עם ההערכה שום דבר. כיום, משהם מבינים שאנחנו לוקחים בחשבון את ההערכה, הם נותנים ציונים אחרים. בהערכה האחרונה אפשרנו לתת פרסים ואף לקדם עובדים מצטיינים, ולפטר עובדים לא טובים".

שימוש נוסף במערכת הוא, לדבריה, לצרכי חיזוי אילו עובדים עתידים להתמודד על אילו מכרזים בשירות המדינה.

"המערכת מניבה תועלות רבות לשירות המדינה", אמרה ויצמן. "היא מאפשרת לנו לקבל תמונה על העובדים בכלל משרדי הממשלה ובכל משרד בנפרד, לנטרל את ההטיות והיא כלי בדיוני הערכת עובדים. כמו כן, אנחנו יכולים לאתר באמצעותה פוטנציאל ניהולי. המערכת היא עוגן לפורטל משאבי האנוש ולכלים חדשניים ופשוטים למעקב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים