"שלושת האתגרים בעולם הרחפנים בישראל: רגולציה, רגולציה ורגולציה"

כמו מהפכת האינטרנט והמובייל - כך יקרה גם עם הרחפנים - התחום העולמי נמצא בצמיחה אקספוננציאלית מאוד מהירה ויוצר מציאות חדשה", כך אמר רן קליינר, מנכ''ל עם הרוח

רן קליינר, מנכ''ל עם הרוח. צילום: ניב קנטור

"הרחפנים הם תולדה של מפגש בעל השלכות אדירות של האינטרנט והמובייל עם עולם התעופה. מדובר במגמה בעלת פוטנציאל כלכלי ומנעד רחב של שימושים, בארץ ובעולם, אלא שהמחסומים בישראל הם שלושה – רגולציה, רגולציה ורגולציה", כך אמר רן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

קליינר דיבר בפתח כנס "אנשים ורחפנים", שהתקיים היום (ה') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשים. את הכנס, הנערך זו הפעם השניה, הנחה קליינר.

בשל המפגש האמור, הסביר, "נולד משהו חדש לגמרי, שהמניעים שלו כלכליים לחלוטין, והוא מושך אליו הרבה אנשים ומשאבים".

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

"תחום הרחפנים העולמי נמצא בצמיחה אקספוננציאלית מאד מהירה", אמר קליינר, "כמו שהצילום הדיגיטלי החריב את הצילום המסורתי ויצר מציאות חדשה, כמו מהפכת האינטרנט והמובייל – כך יקרה גם עם הרחפנים".

איש לא שם לב לשינויים

קליינר הציג מודל בעל חמישה שלבים להתפתחות עולם הרחפנים. השלב הראשון, אמר, הוא שלב הדיגיטציה, שקרה בסוף שנות ה-90' ובתחילת 2000, "אז החלו להתפתח מרכיבים דיגיטליים מהם נבנה הרחפן – מחשב, בקרה, חיישנים, מנועים, תקשורת. השלב השני מכונה 'תחת המכ"ם'. היו כמה שנים בהן היו התפתחויות רבות בתחום, אך איש לא שם לב אליהן".

השלב השלישי, אמר קליינר, "הוא שבירת השוק. אז הבשילה טכנולוגיה חדשה לכדי מוצר שמחירו נמוך לעומת הדור הוותיק. היצרנים הוותיקים, מהמגזר הביטחוני, הפכו ללא רלוונטיים, והלקוחות המסורתיים – מהצבא ומהגנת המולדת, עברו גם הם למוצרים החדשים".

השלב הבא, אמר קליינר, "הוא שבירת שווקים נוספים, בעתיד זה יקרה. הרחפנים ישנו את כללי המשחק לא רק בעולם הכטב"מים (ר"ת כלי טיס בלתי מאויישים), אלא בעולמות החקלאות, ההנדסה, מיפוי, אכיפה, סקרי תשתיות".

"תחום המשלוחים יעבור מהפכה. חברות יתאימו את עצמן לעולם החדש – או תיעלמנה. תחום התחבורה הציבורית יעבור מהפכה. בסוף נגיע לשלב החמישי, של שימוש כולל של אנשים ברחפנים למגוון ייעודים. אז תקרה הדמוקרטיזציה של השמים. כבר כיום איירבוס (Airbus) נכנסה לפיתוח מונית אווירית להעברת אנשים".

שימוש מנוצל ומובן מאליו

העתיד, ציין קליינר, "יתאפיין בכמה מגמות טכנולוגיות: אוטונומיות, כמו זו שתהיה בכלי רכב, תהיה גם לרחפנים, והם יעשו זאת באופן יעיל ומהיר; עיבוד מידע דיגיטלי באוטומטיות, על מנת לתת תוצר שיהיה בעל ערך; כלי טיס היברידיים; הגנת מידע וסייבר; מערכות שליטה מרכזיות; חיישנים ואמצעים רובוטיים".

"המהלך ייגמר במציאות חדשה במרחב האורבני", ציין קליינר. "תהא דמוקרטיזציה של השמים, המרחב העירוני שכיום לא משתמשים בו, ישתנה. יהיו שירותים מבוססי כטב"מים אוטונומים לצילום, שליחות ואכיפה. השימוש בשמיים במרחב העירוני יהיה מנוצל ומובן מאליו".

ישראל, ציין קליינר, "מובילה בכמה תחומים, ביניהם כלי רכב אוטונומי, סייבר וכטב"מים. אלה הן שלוש אבני הבניין לעתיד הרחפנים".

הוא סיים באומרו כי "לעולם הרחפנים יש שלושה אתגרים: רגוצליה, רגולציה ורגולציה. על מנת שנוכל להפוך למובילים עולמיים בתחום, יש ליצור תנאי חממה לתחום הרחפנים הצומח".

"נדרש סיוע ממשלתי מקיף, שיוביל שינוי רגולטורי בין משרדי הממשלה השונים, לטובת הגשמת החזון והיעדים באופן משותף. נדרש פרויקטור שישחרר את החסמים הקיימים – כדי שהפוטנציאל הלאומי בעולם הרחפנים ימומש באופן מירבי ומיטבי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים