המרוץ לתפקידים הנחשקים: מי יחליפו את דן ירושלמי ואמנון בק?

המנמ"רים של שניים מהבנקים הבולטים בישראל - לאומי והבינלאומי - פרשו לא מכבר, והענף כמרקחה ● מנמ"רים בכירים בהווה ובעבר מתמודדים על שני התפקידים הבולטים

מי יחליפו אותם? מימין: דן ירושלמי ואמנון בק, המנמ"רים הפורשים של בנק לאומי וקבוצת הבינלאומי, בהתאמה. צילומים: קובי קנטור ותמר מצפי

שני תפקידי מנמ"רים בכירים ונחשקים התפנו בתקופה האחרונה והמרוץ אליהם מגיע בימים אלה לשיאו. התפקיד הבכיר הוא מנמ"ר בנק לאומי, במקום דן ירושלמי, והשני הוא מנמ"ר קבוצת הבינלאומי, במקום אמנון בק.

לאנשים ומחשבים נודע כי על תפקיד מנמ"ר בנק לאומי מתמודדים מספר מנמ"רים בכירים מהמגזר הפיננסי – מבנקים ומחברות ביטוח – שמכהנים כיום בתפקידי ניהול בארגונים שונים במשק. כמו כן, פנו מועמדים נוספים, כולל בעלי תפקידים בכירים לשעבר, שפרשו באחרונה.

ועדת האיתור של הבנק, שנעזרה בחברת כוח אדם חיצונית, סיימה בימים האחרונים את שלב קבלת ההצעות מטעם המועמדים, והיא מתחילה בשלב המיונים והראיונות.

מנמ"ר בנק לאומי נחשב לתפקיד הבכיר ביותר בתחום מערכות המידע במגזר העסקי, והוא גם המתוגמל ביותר. אגף המחשוב ומערכות המידע של הבנק הוא הגדול ביותר בענף, ובקריית התקשוב שלו בלוד מועסקים יותר מ-1,000 עובדים פנימיים ועוד מספר דומה של עובדים במיקור-חוץ.

ירושלמי, שמשמש גם כמשנה למנכ"ל וכחבר הנהלת הבנק, מונה לתפקיד במרץ 2013 ובחודש שעבר נאלץ להודיע על סיום תפקידו, עקב חילוקי דעות עם ועד העובדים של הבנק, שהוא מהחזקים והגדולים במשק. הסכסוך עם הוועד פרץ בעקבות ראיון שהעניק ירושלמי ל-TheMarker וממנו ניתן היה להבין כי היקף העובדים הגדול בתקשוב הוא המחסום להתייעלות של הבנק.

עד לא מכבר, המנמ"ר בלאומי, כמו בבנקים אחרים, היה בין מקבלי השכר הגבוהים ביותר בצמרת הנהלת הבנק. ב-2009 פורסם כי שכרו של איציק מלאך, שהיה אז המנמ"ר של לאומי, עמד על שני מיליון שקלים בשנה. אולם, בשנים האחרונות הבנקים אינם מדווחים על שכר המנמ"רים, עקב שינויים שנעשו בהרכב השכר שלהם, שאפשרו להם לדרג את עצמם מחוץ לחמשת מקבלי השכר הבכירים שהחברות מחויבות לדווח עליהם. מקורות בשוק מעריכים שהשכר האחרון שלו עמד על 4.6 מיליון שקלים בשנה.

עם זאת, בעקבות ההנחיות החדשות של בנק ישראל להגבלת שכר הבכירים בבנקים, נראה שהמנמ"ר שייבחר לתפקיד נחשק זה ייאלץ להסתפק בסכומים הרבה יותר נמוכים מאשר היה עד כה מקובל בבנקים. הסכומים הללו גבוהים ביחס לשכר המקובל של מנמ"רים במגזרים אחרים במשק, שנע בין 40 ל-90 אלף שקלים לחודש.

דבר אחד בטוח: המנמ"ר החדש יצטרך לסגל לעצמו דפוסי עבודה ושיתוף פעולה עם העובדים בבנק.

מי ינהל את מת"ף?

כאמור, גם בקבוצת הבינלאומי מחפשים מחליף למנמ"ר, אמנון בק, שעמד בראש החברה הבת, מת"ף, במשך 11 שנים.

מת"ף מעסיקה 600 עובדים בתחומי המחשוב, הלוגיסטיקה והאו"ש. ההערכות הן שגם הבינלאומי יביא מנהל חיצוני לתפקיד, ולאו דווקא מקאדר המנהלים שעבד שנים רבות עם בק. מהלך כזה, אם ייעשה, עלול להביא לגל של פרישות של בכירים במת"ף, שרואים עצמם מועמדים ראויים לתפקיד.

גם על תפקיד זה מתמודדים מספר מנמ"רים מהמגזר הפיננסי, חלקם מתמודדים במקביל להתמודדות על התפקיד בלאומי. המנמ"ר שייבחר יעמוד בפני אתגרים חדשים, שכן צפויים שינויים באופי הפעילות של מת"ף.

הנהלת הבינלאומי החליטה להקים מחלקת חדשנות ודיגיטל, שתהיה חלק ממת"ף. לראשת המחלקה הזו מונתה שירלי שוהם קליין, שהייתה מנהלת מחלקת האסטרטגיה של הבנק והייתה האחראית על נושא הפינטק. למעשה, הבינלאומי עושה מהלך דומה לזה שנעשה בבנק הפועלים, שהקים חטיבת חדשנות בראשותו של אבי כוכבא, המנמ"ר הקודם

מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק, אמרה לא מכבר כי "עולם הבנקאות משתנה ללא הרף ומביא עימו שינויים דרמטיים בהרגלי הצריכה של לקוחות. הבינלאומי מוביל חדשנות בעיקר במוצרים ובשירותים בתחומי שוק ההון והקמעונות, שבחלקם נבטו בחברות הפינטק שאימץ הבנק ובחממת הסייבר שלנו".

לאור השינויים הצפויים בפעילות של מת"ף, לאנשים ומחשבים נודע שבשבוע שעבר נערכה פגישה ראשונה של נציגי העובדים במת"ף עם הנהלת הבנק, במסגרת החלטתם להתאגד בהסתדרות. העובדים מבינים שיהיו לפינטק ולדיגיטל השפעות על מבנה התעסוקה ולכן הם מעדיפים להיערך כבר מעכשיו. יצוין כי עובדי הבנק הבינלאומי עצמו מאורגנים בהסתדרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים