מהן הטכנולוגיות פורצות הדרך של 2017?

"בינה מלאכותית היא הגביע הקדוש": זו המגמה הטכנולוגית שהתקדמה הכי מהר בשנים האחרונות וצפויה להיות הטכנולוגיה פורצת הדרך ביותר השנה - כך לפי עורך מגזין הטכנולוגיה של MIT, ג'ייסון פונטין

ג'ייסון פונטין, עורך ראשי-אחראי של מגזין הטכנולוגיה היוקרתי של MIT. צילום: יח"צ. מתוך: פליקר

"המגמה הטכנולוגית של הבינה המלאכותית התקדמה בקצב המהיר ביותר בשנה החולפת – בהשוואה לכל השנים מאז 2010, וככזו, היא הטכנולוגיה המובילה בין הטכנולוגיות פורצות הדרך בשנת 2017", כך אמר ג'ייסון פונטין, עורך ראשי-אחראי של מגזין הטכנולוגיה היוקרתי של MIT.

פונטין דיבר ב-IBM PartnerWorld 2017, כנס השותפים העסקיים של הענק הכחול, שנערך בשבוע שעבר בלאס וגאס. בכנס השתתפו יותר מ-1,300 איש, מ-78 מדינות.

המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס או MIT, הוא מוסד אקדמי פרטי המשלב בתוכו מכון טכנולוגי ואוניברסיטה, במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית, ונמצא בעיר קיימברידג' הסמוכה לבוסטון. המגזין הטכנולוגי שפונטין עומד בראשו, מפרסם מדי תחילת שנה את 10 הטכנולוגיות שתהיינה פורצות דרך אותה שנה. הוא ידוע באחוזי דיוק גבוהים למדי בתחזיות שלו, אולם, סייג פונטין, "לעתים אנו גם טועים".

משימות שמחשבים אינם יכולים לעשות

כך, אמר, לפני כמה שנים חברי המגזין העריכו כי בעקבות עלייתה של מגמת המחשוב החברתי, ופייסבוק (Facebook) בראשן, המגמה הטכנולוגית הבאה תהיה טלוויזיה חברתית – אולם הדבר לא קרה, והטלוויזיה נשארה במתכונתה המסורתית. הוא תיאר בפני משתתפי הכנס כמה מתוך 10 המגמות הטכנולוגיות פורצות הדרך, שהמגזין יפרסם בעוד כמה שבועות.

"בינה מלאכותית הכוללת תהליכי מידע בענן עומדת בראש הטכנולוגיות פורצות דרך", אמר פונטין. "בכל השנים שאני מכסה את תחום הטכנולוגיה, לא ראיתי – מאז 2010 – התקדמות כה מהירה כמו זו שהייתה בתחום ב-2016. היא מתקדמת לכשעצמה, ובנוסף, היא מקבלת 'סיוע' מהרבה מערכות הנמצאות בענן".

"מעולם לא ראיתי התקדמות בוהקת כמו שעשה בשנה שעברה תחום הבינה המלאכותית, תחום שקיים פחות או יותר – כבר ארבעה עשורים", אמר פונטין. "מערכות הבינה, מערכות חכמות, החלו סוף סוף בביצוע משימות שמחשבים אינם יכולים לעשות".

חיזוק של הלמידה

ההתקדמות בתחום הגיעה, הסביר פונטין, כי "המחשבים 'הצליחו' לעשות חיזוק של הלמידה שלהם, משמע, החוקרים הצליחו לגרום למחשבים לחזור שוב ושוב על פעולתם עד שיעשו אותן טוב יותר, בדיוק כפי שמאמנים בן אנוש. היכולת החדשה הזו, של הבינה המלאכותית ללמוד ולשפר את עצמה תוך כדי עשייה חוזרת של הפעילות – היא ה'גביע הקדוש' והיא הסיבה לכך שבינה מלאכותית היא המובילה בין כלל הטכנולוגיות פורצות הדרך".

כך, הוא הביא למשל דוגמה בה מחשב מבוסס בינה מלאכותית שהותקן באוניברסיטת מישיגן, מסייע לסטודנטים הפונים אליו בהחלטות הכרוכות בלימודים שלהם, כגון בחירת קורסים ומסלולי לימוד, ובהמשך – ייעוץ בנושא קריירה.

הוא הצביע על היכולת של ווטסון (Watson), מחשב העל של הענק הכחול, לעשות לתמונות כיתובי תמונות באופן נכון, כאשר מראים לו צילומים.

הטכנולוגיה פורצת דרך השניה אותה ציין פונטין היא של משאיות אוטונומיות. בתוכן, אמר, יש מחשב מבוסס אלגוריתמים, המנתחים את המידע המגיע מהחיישנים השונים ונותנים "הוראות נהיגה".

הוא הביא כדוגמה את חברת אוטו (Otto), שסיימה בימים אלה את המשלוח הראשון בנהיגה עצמונית של חביות ובקבוקי בירה של באדווייזר (Budweiser). לדבריו, בטווח הקצר, משאיות אוטונומיות ישפיעו על חיינו הרבה יותר מאשר מכוניות אוטונומיות.

ליצור היום את טכנולוגיות המחר

"ההיתכנות של משלוחים הנעשים במשאיות שאינן נהוגות בידי אדם, משאיות שתסענה בכבישים 24 שעות, היא משהו שצריך לחשוב עליו", אמר פונטין. "יש פה הזדמנות כלכלית, כי עלויות השינוע של סחורות תהיינה זולות יותר. אבל, כיום 4% מאוכלוסיית העולם עוסק בנהיגה לפרנסתו. יש לחשוב כיצד ניתן לסייע לאותה אוכלוסייה, על מנת שלא תישאר מאחור מובטלת. יש לבחון כיצד ניתן לערוך חינוך והסבה מקצועית לאותם נהגים,שיעבדו בעבודות מכניסות יותר כספית".

עוד ציין פונטין את הטכנולוגיות של מחשבי קוואנטום פרקטיים, שיהיו לדבריו מחשבים מהירים יותר ויוכלו לבצע עבודות מסובכות יותר כמו הצפנה, ויביאו להאצה במחקרים רפואיים ולביצוע הדמיות עם יותר יכולות עיבוד. לסיום פונטין ציין את טכנולוגיית בלוקצ'יין (Blockchain), אשר לדבריו, "תביא לשיבוש בעולם הבנקאות, ולאחריה במגזרי תעשייה נוספים. היא תבצע שינוי באופן בו ארגונים יערכו טרנזקציות, עם יותר שקיפות, יותר אמינות ובעיקר – יותר מהירות".

"איננו יודעים מה יקרה עם הטכנולוגיות הבאות שתשפענה על חיינו", סיכם פונטין. "זה כמו בתחילתו של עידן האינטרנט, אז לא יכולנו לצפות מה רבה תהיה ההשפעה שלו על חיינו. אבל אני בטוח שהטכנולוגיות הבאות יביאו יעילות עם אמינות. מה שמעניין הוא מה שישפיע מהותית על פעילות האנושות. אנו עוקבים אחרי בני נוער וממציאים צעירים בכל העולם – כי הם יוצרים היום את טכנולוגיות המחר. המוח האנושי מעצים את הטכנולוגיות, יוצר ערך עבור ארגונים – ומניע תעשיות קדימה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הברדלס

    משאית אוטונומית היא למעשה רובוט לכל דבר. מכאן שהיא כפופה להגדרות של ביל גייטס (ראה מאמר קודם https://pc.co.il/it-news/235132/) ולכן על המשאית לשלם מס הכנסה. הכנסות אלו ילכו לאותם נהגים מפוטרים... פרובלם סולבד...!

אירועים קרובים