שר הכלכלה החדש: "אפעל להקלות ברגולציה – לעידוד השקעות בארץ"

"אני מתכוון ללוות אישית כל יזם שירצה להשקיע בישראל", הבטיח השר אלי כהן באירוע השקת רשות החדשנות ● הוא כינה את ההחלטה על הקמת הרשות "אחת ההחלטות ההיסטוריות של ממשלות ישראל לדורותיהן"

שר הכלכלה, אלי כהן. צילום: איתי שרמר

"בכוונתי לפעול להקלות ברגולציה כדי לעודד יזמים להשקיע בישראל, בכל התחומים, כולל בפריפריה", כך אמר אמש (ד') שר הכלכלה החדש, אלי כהן (כולנו). לדבריו, "אני מתכוון ללוות אישית כל יזם שירצה להשקיע בישראל – מהרגע שיעלה את הרעיון ועד לשלב הגיוסים. בעזרת הרשות לחדשנות, נסייע לו גם לפרוץ לשווקים בחו"ל".

כהן,שנכנס לתפקידו לפני כשבועיים, אמר את הדברים באירוע השקת הרשות לחדשנות, שמחליפה את המדען הראשי. כהן היה הדובר המרכזי באירוע, שהתקיים באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפותם של מאות מבכירי המשק, יזמים, משקיעים ונציגי חברות וסטארט-אפים שונים. מנחה הערב היה גורי אלפי.

לדברי השר החדש, הממשלה הנוכחית עשתה מספר צעדים חשובים כדי לעודד את החדשנות וההיי-טק בישראל, ביניהם ההחלטה על הקמת הרשות. הוא הצהיר ש-"זוהי אחת ההחלטות ההיסטוריות שממשלות ישראל לדורותיהן קיבלו מאז הקמת המדינה".

בדבריו חלק כהן שבחים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבממשלתו הוא מכהן, וציין שהוא תומך בהקמת הרשות ומסייע לה. נתניהו אף היה אחד הבכירים ששלחו ברכה לבאי הכנס באמצעות וידיאו, לצד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ושורה ארוכה של מנכ"לים של חברות רב לאומיות שפועלות בישראל.

"מפגן כוח חשוב לתעשייה כולה"

כהן אמר כי "האירוע הערב מהווה מפגן כוח חשוב לתעשייה כולה, והוא סיבה לגאווה לכולנו". לדבריו, "תפקידה של רשות החדשנות הוא לא רק להמשיך את העבודה הנפלאה שעשו המדען הראשי ואנשיו, אלא גם להעצים את ישראל כאומת הסטארט-אפים ברחבי העולם, כחלק מהגלובליזציה".

כהן אמר שכשר הכלכלה, הוא רואה ברשות זרוע נוספת שתפקידה להניע את צמיחת המשק. "בעזרת רשות החדשנות ניתן להשקיע ולממש את היעדים החברתיים-לאומיים של ישראל", הוסיף. "תפקידה המוגדר של הרשות הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם להביא את החדשנות ואת הטכנולוגיה לכל מגזרי התעשייה, כולל המסורתיים".

הוא ציין שבדעתו לעודד השקעות גם בפריפריה וליזום הקמת פעילות ותעסוקה לתושבים שם. הוא הביא כדוגמה את דימונה, שם מתפתח בימים אלה אזור תעשייה להיי-טק וחדשנות.

עוד אמר כהן כי אמש נסגר המכרז לאיתור מועמדים להחליף את אבי חסון, המדען הראשי ויו"ר רשות החדשנות, שהודיע לפני קצת יותר מחודש על פרישתו, ו-39 אנשים הגישו את מועמדותם.

"התפקיד הראשון של הרשות: לסייע ליזמים בגיבוש הרעיונות"

חסון אמר באירוע ש-"בעוד שלפני הקמת רשות החדשנות המדען הראשי עסק במה שקיים, במתן מענה לביקושים ולשוק, תפקידה של הרשות הוא להסתכל 20 שנים קדימה ולעודד את החדשנות בכל התחומים".

לדבריו, תפקידה של הרשות הוא קודם כל לכוון ולסייע ליזמים בגיבוש הרעיונות שלהם. "יזם שיבוא אלינו ויציג את הרעיון יוכל לקבל הכוונה משורה של גורמי מקצוע, שיסייעו לו להבין את השוק שהוא נמצא בו", אמר.

מימין: המדען הראשי ויו"ר רשות החדשנות היוצא, אבי חסון, ומנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון. צילום: איתי שרמר

מימין: המדען הראשי ויו"ר רשות החדשנות היוצא, אבי חסון, ומנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון. צילום: איתי שרמר

הוא דיבר על החזר ההשקעה של המדען הראשי ורשות החדשנות בחברות ואמר כי הוא "גבוה יותר מכל חברה פרטית". לדברי חסון, "אנחנו לא מודדים את החברה שאנחנו משקיעים בה רק בשורת הרווח. גם חברה שלא מבשילה, למרות השקעתנו, מביאה החזר השקעה אדיר לכלל המשק. על כל דולר שאנחנו משקיעים המדינה מקבלת חמישה דולר. אין דבר כזה בסקטור הפרטי".

"רשות החדשנות – הפה והנציגים של היזמים"

אהרון אהרון, המנכ"ל המיועד של הרשות, השתתף גם הוא באירוע והייתה זו הופעתו הפומבית הראשונה. אהרון, שעד לאחרונה היה מנכ"ל אפל (Apple) בישראל, אמור להיכנס רשמית לתפקידו החדש ב-12 בפברואר. הוא אמר ש-"תפקידה העיקרי של הרשות הוא להתאים את הפעילות של ישראל בתחום החדשנות לעולם, להנגיש את החדשנות שיש כאן לכל יזם ולהפיץ אותה בחו"ל".

"אנחנו נהיה הפה והנציגים הנאמנים של כל יזם מול כל גורם שיכול לסייע לו, בארץ או בחו"ל", אמר אהרון. הוא הוסיף כי "אני מתכוון ליישם מדיניות של עשייה, הצגת הצלחות ופחות הצהרות פומביות".

הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית הוקמה בעקבות הצעת תיקון לחוק לעידוד המו"פ, שמכוחו פועל המדען הראשי. התיקון אושר ביולי 2015 ונכנס לתוקף ב-1 בינואר 2016. נקבע בו שהרשות אמורה לתפקד כגוף עצמאי שיטפל באופן כולל בהיי-טק הישראלי, על ידי קביעת מדיניות והענקת סיוע ליזמים.

הרעיון שעומד מאחורי הרשות הוא לאפשר לה גמישות רבה יותר במתן מענקים, שאינם כפופים לתקנות נוקשות בכל מה שקשור להחזרים ולקניין רוחני. תחום נוסף שעליו היא מופקדת הוא שיתופי פעולה עם גורמים בחו"ל. במועצת הרשות יושבים גם נציגי התעשייה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים