"ממשלות אירופה יחטפו התקפות סייבר לקראת הבחירות ביבשת"

"הממשלות אינן צריכות להיות מופתעות כאשר תהיינה תחת מתקפת סייבר מתוחכמת במהלך הבחירות שייערכו השנה במדינות היבשת", מתריע יוג'ין קספרסקי, מנכ"ל ענקית הגנת הסייבר

יוג'ין קספרסקי. צילום: קספרסקי

"אני חושש שלא תהיה הפתעה אם מדינות באירופה תהיינה תחת מתקפות סייבר גדולות ומתחכמות מאוד, בהקשר לבחירות המתקרבות בצרפת ובגרמניה. אני ממליץ להן להשקיע יותר באבטחת סייבר, לתת יותר תשומת לב להגנה על המערכות עם המומחים הטובים ביותר – כדי להבטיח הגנה ברמה גבוהה", כך אמר יוג'ין קספרסקי, מייסד ומנכ"ל חברת אבטחת המידע הנושאת את שמו (Kaspersky Lab).

קספרסקי התראיין במסגרת הפורום הכלכלי העולמי, הנערך השבוע בדאבוס. נושא הפריצות למערכות במסגרת קמפיינים של בחירות הוא אחד הנושאים המרכזיים הנדונים בפורום.

חושש מהגרוע ביותר

קספרסקי אמר כי "פריצות למערכות IT ולאתרים במסגרת מערכות בחירות הן אבולוציה של האקינג. לפני כמה שנים, היו התקפות בסיסיות על אנשים בודדים, ואז המתקפות החלו להיות על ארגונים. לאחר מכן, על ארגונים גדולים וכעת – על מערכות הקשורות לבחירות של מפלגות ומדינות. אני חושש שזה רק צעד נוסף באבולוציה הזאת, ואני חושש מהגרוע ביותר – התקפות על תשתיות ומערכות תעשייתיות – זו בעיה אמיתית".

קספרסקי, הרוסי, נשאל לגבי הדו"ח אותו הפיקו שלוש סוכנויות המודיעין בארצות הברית – ה-CIA, ה-FBI וה-NSA – אשר קבעו בוודאות גבוהה כי הממשל הרוסי, ונשיא המדינה, ולדימיר פוטין, היו מעורבים במתקפות. הוא התחמק מלענות באופן ישיר: "לרוע המזל, אני מקור לא טוב לייחוס התקפות", השיב.

לדבריו, "אנו חברת שירותי אבטחה, אנו רואים נתוני מחשב. אנו לא יודעים מי נמצא מאחורי התקפות אלה. לרוע המזל אנחנו לא מעורבים, לא התבקשנו לסייע לקורבנות המתקפה הזו לחקור את המקרה. יש לנו צוות מושלם של מומחי אבטחת סייבר ברמה הגבוהה ביותר. צוות בינלאומי. אם היינו מעורבים – הייתי משתף במידע נוסף, אבל אין לי אותו".

מה האיום הגדול ביותר?

לשאלת המראיין, לפיה "חלק מהקבוצות ידועות, אנו יודעים מי המטרות שלהם – בעלי עניין גיאו-פוליטי של הממשל הרוסי. האם אפשרי לייחס את ההתקפות לממשל הרוסי"? השיב מנכ"ל ענקית הגנת הסייבר הרוסית כי "בסייבר, ייחוס המתקפות הוא עניין מאוד מסובך. יש סיכון גבוה לייחוס שגוי. למעשה, אפילו מומחי האבטחה, במקרים מסוימים, מתווכחים ביניהם על מקור ההתקפה. אנו יכולים לייחס את השפה שמדברים האנשים שמאחורי ההתקפה. זה הכל".

אולם, הקשה המראיין, "זה יכול להגיד לך הרבה אם הם מדברים רוסית", וקספרסקי השיב כי "הם מדברים רוסית, אבל יש הרבה מדינות דוברות רוסית. רוסיה, אוקראינה, מדינות הבלקן, ניו יורק, עמק הסיליקון. מומחי אבטחה מחייכים מעט לגבי הדו"ח והייחוס של המודיעין האמריקני (של המתקפות לרוסיה, י.ה.). זאת כי לשירות הביון האמריקני יש מומחים מעולים, אין ספק, אבל אני חושב שהם לא מעורבים בהכנת הדו"ח. אני יכול לעשות מעט הכשרה לחבר'ה האלה".

"הזכרת סכנות עתידיות על תשתית. מה האיום הגדול ביותר לדעתך"? נשאל קספרסקי והשיב כי "אנו חיים בעולם סייבר. זו המציאות. לרוע המזל, המערכות לא תוכננו בדרך מאובטחת מאוד. זה הזמן לתכנן אותן בצורה טובה יותר, כדי להבטיח לא אבטחה – אלא חסינות של המערכות".

הראיון הסתיים כשקספרסקי ציין בחיוך כי "אני נושא טלפון נייד: אני עדיין משתמש ב-Sony Ericsson מהדור הישן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים