מבקר המדינה: "יחסי מבקר הארגון והנהלתו צריכים להיות קרובים"

לדברי השופט בדימוס יוסף שפירא, "טיב היחסים בין מבקר הפנים ובין הארגון בו הוא עובד צריך להיות של מערכות משלימות - עליהם לעבוד בהרמוניה"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: ניב קנטור

"ארגונים נדרשים לביקורת. מבקר הפנים בארגון מקבל את תכנית העבודה ומערכת היחסים שלו עם ההנהלה צריכה להיות קרובה", כך אמר השופט בדימוס יוסף שפירא, מבקר המדינה.

השופט שפירא דיבר בכנס השנתי של IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים. הכנס נשא את הכותרת "התפתחות מתמדת", והתקיים במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ה') בהשתתפות מאות מבקרי פנים בארגונים.

לדברי מבקר המדינה, "טיב היחסים בין מבקר הפנים ובין הארגון בו הוא עובד צריך להיות של מערכות משלימות, עליהם לעבוד בהרמוניה. נדרשת גם המשכיות אם מבקר הפנים התחלף".

"פעמים רבות בעת שמבקר הפנים מתחיל לגעת בתחומים של חשד לאי-שמירה על טוהר המידות, או לניגודי עניינים, נוצר קרע ביחסים בין ההנהלה של הארגון לבין מבקר הפנים שלו".

השופט שפירא ציין כי "לעיתים באו אלי מבקרי פנים לבקשת הגנה, נתתי להם הגנה והם המשיכו בעבודתם, כאשר מוסד המבקר הגן על זכויותיהם".

מבקר המדינה שיבח את עבודת ח"כ קארין אלהרר, יושבת ראש ועדת ביקורת המדינה ואמר כי "אני חושב שעבודת ח"כ אלהרר היא עבודת קודש, כי היא מביאה את הדו"חות של מבקר המדינה לידיעת הציבור בצורה פרלמנטרית וברורה וזה מביא תועלת".

חוק ישן, אבל ללא תקנות

"לא תמיד הביקורת היא שלילית", אמר השופט בדימוס שפירא. "הביקורת יכולה להיות חיובית. אם מצא המבקר כי המבוקר הפנים את הביקורת עוד בטרם יצא דו"ח ותיקן את הליקויים, אז הדבר יצויין בדו"ח". הדבר קרה במשטרת ישראל, שם שלושה מתשעה גופים תיקנו את הליקויים תוך כדי תנועה עוד בטרם הונפק דו"ח הביקורת הסופי.

חוק מבקרי הפנים, סיים מבקר המדינה, "הוא חוק ישן, אבל אין לו תקנות, משמע ביצוע הוראות החוק. לכל חוק יש תקנות. שרי המשפטים עד היום לא טיפלו בעניין זה. אנו מנסים לרכז את גורמי ביקורת הפנים על מנת שיתאחדו ללחוץ על שרת המשפטים להתקין תקנות כדי להסדיר את תפקידי מבקרי הפנים".

רו''ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA ישראל. צילום: ניב קנטור

רו"ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA ישראל. צילום: ניב קנטור

רו"ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA ישראל, הציג את החידושים בתקנים המקצועיים הבינלאומיים בתחום ביקורת הפנים. לדבריו, השינויים הם בהגדרת מקצוע הביקורת הפנימית, עקרונות הליבה שלה, המשימה שלה ומטרתה.

משימת הביקורת הפנימית, אמר רו"ח רונן, "נועדה לתמוך במקצוע הביקורת. הגדרת המשימה נועדה להבהיר כיצד ראוי שהעוסקים ימנפו את המסגרת בכללותה".

לגבי עקרונות הליבה של המקצוע, ציטט רו"ח רונן מהשינויים ואמר כי "הביקורת מפגינה יושרה, כשירות, וזהירות מקצועית ראויה. היא אובייקטיבית ומשוחררת מהשפעה בלתי הולמת. ביקורת הפנים תואמת את האסטרטגיה, היעדים וסיכוני הארגון, היא ממוקמת באופן הולם בארגון ויש לה מספיק משאבים. הביקורת מפגינה איכות ושיפור מתמשך, היא מתקשרת באפקטיביות, מספקת הבטחה מבוססת סיכונים. היא בעלת תובנה פרואקטיבית ומיקוד בעתיד, ומקדמת שיפור ארגוני".

הוא סיים בציינו כי בשינויים שחלו בימים אלו בהגדרות, "יש תוספת לאי-התלות של הביקורת – היא צריכה להיות חופשית מהתערבות והמבקר חייב לדווח אם ישנה התערבות שכזו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים