מסמך סודי של ה-CIA: רוסיה התערבה ועזרה לטראמפ להגיע לבית הלבן

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הורה לסוכנויות המודיעין האמריקניות לבדוק את מתקפות הסייבר וההתערבות של גורמים זרים בבחירות לנשיאות, ולהגיש לו דו"ח בנושא - לפני עזיבתו את התפקיד

קיבל רוח גבית מפוטין בבחירות 2016? דולנד טראמפ. צילום: BigStock

רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, על מנת לעזור למתמודד הרפובליקני דונלד טראמפ לזכות במירוץ – ולא רק כדי לערער את האמון במערכת הבחירות בארצות הברית, כך על פי מסמך הערכה סודי של ה-CIA.

על פי הוושינגטון פוסט (Washington Post), סוכנויות ביון (הכוונה ככל הנראה ל-FBI, י.ה.), זיהו אנשים בעלי קשרים לממשלת רוסיה, ככאלה האחראים להדלפה לאתר ויקיליקס (WikiLeaks), של אלפי כתובות דואר אלקטרוני הקשורות לקמפיין של הילרי קלינטון ומוסדות המפלגה הדמוקרטית.

על פי גורמים רשמיים בארצות הברית, אותם אנשים הם "שחקנים פעילים הידועים לקהילת המודיעין האמריקנית, והם היו חלק ממבצע רוסי רחב יותר, שמטרתו לסייע לטראמפ ולפגוע בסיכוי הניצחון של קלינטון".

"זוהי העמדה שבקונצנזוס"

"זוהי הערכה של קהילת המודיעין האמריקנית, לפיה המטרה של רוסיה במהלך הייתה להעדיף מועמד אחד על פני השניה, כדי לעזור טראמפ להיבחר", אמר פקיד ממשל בכיר בארצות הברית בעת תדרוך מודיעיני שנעשה לסנטורים בארצות הברית. "זוהי העמדה שבקונצנזוס".

ממשל אובמה מתלבט במשך חודשים כיצד להגיב על החדירות הרוסיות, כאשר במקביל, גורמים בבית הלבן מודאגים מהסלמת המתחים עם מוסקבה, שמואשמת בפגיעה בקמפיין של קלינטון.

צוות המעבר של טראמפ דחה את הממצאים בהצהרה קצרה שהוציא בסוף השבוע. "אלה הם אותם האנשים שאמרו שלסדאם חוסיין, שליט עיראק, היה נשק להשמדה המונית. הבחירות הסתיימו מזמן באחד מהניצחונות הגדולים ביותר בהיסטוריה. עכשיו זה הזמן להמשיך הלאה ולעשות את אמריקה גדולה שוב", נמסר.

גם טראמפ דחה את ממצאי קהילת המודיעין. "אני לא מאמין שהם התערבו בבחירות", הוא אמר למגזין טיים (Time) השבוע, "מקור הפריצה יכול היה להיות רוסיה. וזה יכול היה להיות סין. וזה יכול היה להיות איזה בחור בביתו בניו ג'רזי".

דו"ח בטרם אובמה עוזב תפקידו

בתוך כך, בסוף השבוע דווח כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הנחה את סוכנויות המודיעין האמריקניות לבדוק את מתקפות הסייבר ואת ההתערבות של גורמים זרים בבחירות לנשיאות. הנשיא הורה להגיש לו דו"ח בנושא בטרם הוא יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר.

ליסה מונקו, היועצת לביטחון לאומי, אמרה לעיתונאים כי "הנשיא אובמה הורה לקהילת המודיעין לערוך בדיקה מלאה של כל האירועים שקרו במהלך קמפיין הבחירות 2016".

לדברי מונקו, "המטרה היא להפיק לקחים מהדו"ח הזה, אשר יופץ לכל מי שקשור לתחום, לרבות הקונגרס". משקיפים פוליטיים ציינו כי ההודעה באה על רקע לחץ הולך וגדל מצד חברי קונגרס לביצוע חקירה מעמיקה ומקיפה יותר על מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ומידת השפעתה לטובת טראמפ.

"נחצה פה סף חדש, ועלינו לערוך חשבון נפש, לבחון, ולקבוע מדיניות לפעולה לאחר מכן", אמרה מונקו. "עלינו להבין מה קרה ולהפיק לקחים עתידיים". בדבריה לא התייחסה מונקו למסמך הסודי של ה-CIA בדבר מעורבותה של רוסיה בבחירות.

את הדו"ח שיוגש לנשיא אובמה יוביל ג'יימס קלאפר, ראש המודיעין הלאומי היוצא. כבר בחודש מאי השנה, בטרם התגלו שתי הפריצות למחשבי המפלגה הדמוקרטית, אמר קלאפר כי "האקרים, שייתכן שעובדים בשירותן של ממשלות זרות, מנסים לחדור לקמפיינים לנשיאות ארצות הברית, הן של הדמוקרטים והן של הרפובליקנים. כבר היו לנו כמה אינדיקציות לדברים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים