בעקבות דרישת משווקת רשמית של אפל: הופסקה העסקת בדואים בקניון הנגב

מאבטח בדואי שהתריע על פריצה אפשרית בחנות iStore הושעה לאחר שהפריצה קרתה - כך דווח ברשת ב' ● בתגובה לפניית מנהל החנות החליטה הנהלת רשת קניוני עזריאלי שלא להעסיק יותר בדואים בקניון, אולם חזרה בה לאחר שהמאבטח המושעה איים בפנייה לתקשורת

המאבטח שהתריע - הוא זה שפוטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

דרישה של מנהל חנות iStore, משווקת רשמית של אפל (Apple), בקניון הנגב בבאר שבע הובילה להפסקת העסקתם של בדואים בקניון, מקבוצת קניוני עזריאלי – כך עולה מדיווח שפורסם הבוקר (ב') ברשת ב'. זאת, לאחר שאירעה במקום פריצה. אלא שעל פי הדיווח, דווקא מאבטח בדואי שהתריע שיכולה להיות פריצה הושעה מעבודתו בקניון, אולם הוא הוחזר לאחר שאיים בפנייה לתקשורת. או אז, ביטלה הנהלת הקניון את ההחלטה על אי העסקת הבדואים.

מהדיווח, שפורסם בתוכנית סדר יום, עולה כי הפריצה לחנות iStore שפועלת בקניון אירעה לפני כחודש, לאחר שבאותו היום גילה המאבטח סעיד כי דלת החנות פתוחה – והתריע על כך בפני הממונים עליו. אלא שלמרות ההתרעה, מנהל הקניון החליט שלא להעסיק מאבטח נוסף, שישמור על הדלת הפתוחה, ובלילה שלאחר מכן אירעה הפריצה.

לאחר המקרה, כך דווח, פנה מנהל החנות להנהלת הקניון ודרש להשעות את המאבטח ולא להעסיק יותר עובדים בדואים במקום – והוא אמנם הושעה כעבור כמה שעות.

בתוכנית שודרו מספר הקלטות, בהן שיחה בין סעיד למנהל חברת האבטחה, בה הוא אמר לו כי "אף אחד לא חושב שאתה קשור לגניבה. הנהלת עזריאלי קיבלה פנייה מ-iStore, מאפל, שהן מבקשות שחלק מהאנשים שכרגע עובדים בקניון…". כאן השהה המנהל לרגע את דבריו ואחר כך ציין: "אמרתי להם: ביום שתגידו ש-'אנחנו לא רוצים שתעסיקו מאבטחים מהאוכלוסייה הבדואית', אתם עושים הפוך ממה שאתם רוצים".

סעיד אמר כי הוא הועבר על ידי חברת הקבלן שדרכה הוא מועסק לשמירה במלון בים המלח, אולם הוא לא הרגיש שם בנוח. לטענתו, הוא הוחזר לעבודה רק לאחר שאיים בפנייה לתקשורת ודרש פגישה עם מנהל הקניון.

האם אפל יודעת על המקרה?

ב-iStore הפנו בתחילה לרשת קניוני עזריאלי, ושם הפנו לחברת האבטחה המועסקת בקניון, אולם מסרו כי "הטענה תיבדק לעומקה".

יותר מאוחר נמסרה מ-iStore תגובה רשמית: "בהמשך לנטען, לא הועלתה בשום שלב דרישה שלא להעסיק מאבטח זה או אחר – לא לגופו של אדם ולא לגופו של מגזר. עלתה דרישה, לגיטימית, שכל מי שהועסק בזמן הפריצה ולפניה לא ייקח חלק באבטחת החנות הפרוצה, עד אשר תתוקן הפרצה. לראייה, המאבטח שנטען כי הושעה מעבודתו בעקבות דרישת iStore עובד כיום בקניון ואף לוקח חלק במשימות האבטחה השונות, שבחלקן נוגעות באופן ישיר לאבטחת iStore".

לדבריהם, הרשת "דוגלת בשוויון מגדרי, מגזרי ואתני, ותמשיך לנקוט בשוויון זה".

הדיווח עורר הבוקר סערה במערכת הפוליטית. ח"כ אחמד טיבי אמר בשידור כי מדובר בגזענות. הוא העלה את השאלה האם אפל יודעת על המקרה, כי "מדובר בחברה שבין ערכיה נמצא המגוון התעסוקתי". ח"כ אילן גילאון קרא להחרים את רשת קניוני עזריאלי ואת iStore עד שהן לא יחזרו בהן באופן חד משמעי ויתנצלו. השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, קראה בתוכנית למאבטח להגיש תביעה נגד רשת קניוני עזריאלי ואפל, ואמרה כי "הייתי מצפה דווקא מחברה כמו אפל, שנמצאת בכל העולם, להתנהלות לא גזענית ומכבדת".

עו"ד נדאל עות'מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, הגיב לידיעה באמרו כי "הגיעה העת שכל מעסיק במשק הישראלי יאמץ קוד אתי המחייב העסקה שוויונית. אנחנו מקדמים קוד אתי וולנטרי כזה לעסקים ולנותני שירות – ונגיע איתו גם לחברות הגדולות במשק בישראל, כולל להנהלת קניוני עזריאלי. לא נקבל עוד התחמקויות, התנערויות ותירוצים בנוסח 'הנושא ייבדק' או 'מדובר בטעות'. זה הזמן לשים סוף לאפליה התעסוקתית על רקע אתני, שמתפשטת בארץ כמו אש בשדה קוצים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים