תא"ל נ' מונה לראש חטיבת ההגנה בסייבר

הוא מחליף בתפקיד את תא״ל דני ברן, שהקים את החטיבה לפני כמה חודשים ● ייעודה הוא להבטיח עליונות ורציפות תקשובית לשדה הקרב המשתנה והמתפתח ביבשה, באוויר ובים

מימין: תא''ל דני ברן, ראש חטיבת ההגנה היוצא; אלוף נדב פדן, ראש אגף התקשוב החדש; ות"אל נ', ראש החטיבה החדש. צילום: דובר צה"ל

תת-אלוף נ' מונה לראש חטיבת ההגנה בסייבר באגף התקשוב. טקס החלפת ראש החטיבה נערך אתמול (ד') במחנה יחידת לוט"ם בבסיס צריפין במעמד ראש אגף התקשוב החדש, אלוף נדב פדן.

תא״ל נ' החליף בתפקיד את תא״ל דני ברן, אשר הקים את חטיבת ההגנה לפני כמה חודשים. ייעוד חטיבת ההגנה בסייבר להבטיח עליונות ורציפות תקשובית לשדה הקרב המשתנה והמתפתח ביבשה, באוויר ובים.

החטיבה אמונה על מניעת חדירות ממערכי התקיפה בסייבר של היריב למערכות המבצעיות השונות בכלל הגזרות. כחלק מתהליך בניין הכוח, מכשיר אגף התקשוב חיילים שיעבו את מערך ההגנה בשדה הקרב העתידי.

תא״ל ברן אמר בטקס כי "מעטות הפעמים בהן יכול אדם לזהות נקודות תפנית היסטוריות בזמן התרחשותן, ועל אחת כמה וכמה להיות שותף להיווצרותן. במהלך יותר מ-20 שנה, הייתה לי הזכות הגדולה להיות שותף ומעצב את התפתחותו של מערך ההגנה בסייבר בצה״ל ובקהילת הביטחון".

אבן היסוד לרלוונטיות המבצעית

"הטרנספורמציה הדיגיטלית המתרחשת בשנים האחרונות בצה״ל", אמר תא"ל ברן, "מהווה אבן היסוד לרלוונטיות המבצעית. במקביל, התפתחות וזמינות הטכנולוגיות הדיגיטליות מאפשרת לאויבנו לצמצם את היתרון הטכנולוגי שעמד לצה״ל מראשית הקמתו, ובכך לאתגר את יכולתו של צה״ל לשמר חופש פעולה מבצעי באוויר, בים, ביבשה ובסייבר".

"אנו, אנשי מערך ההגנה בסייבר", ציין תא"ל ברן, "עמלנו לאורך כל השנים לשמר לצה״ל חופש פעולה מבצעי והקדמנו את התפתחות האויב, בהתחלה במרחבי סודיות ובשנים האחרונות בזמינות המבצעית".

"במהלך השנה האחרונה התפתחו כלים ויכולות ייחודיות מתקדמות שהשתיקה יפה להן והדמיון יכול להפליג בהן. הוקם מרכז מודיעין, שלצד תפקידי הקמ״ן המסורתי, מפתח את תפיסת המימד בהתבסס על קרבתו לגופי הלומ״ר והמודיעין ההגנתי המסחרי שהתפתחו במערכה הכחולה. ובראש כל אלו התפתחו תפיסות מתקדמות לניהול מערכות ההולמות את אתגרי השעה אל מול מערכות היריב והאויב".

משמאל: תא''ל דני ברן, ראש חטיבת ההגנה היוצא; אלוף נדב פדן, ראש אגף התקשוב החדש; ות"אל נ', ראש החטיבה החדש. צילום: דובר צה"ל

משמאל: תא"ל דני ברן, ראש חטיבת ההגנה היוצא; אלוף נדב פדן, ראש אגף התקשוב החדש; ות"אל נ', ראש החטיבה החדש. צילום: דובר צה"ל

תחת מתקפה כוללת

בדצמבר 2015 פורסם כי  אלוף משנה נ' ימונה לראש חטיבת ההגנה בסייבר, ויועלה לדרגת תת אלוף. אל"מ נ' יהיה הקצין הראשון בתפקיד זה – של מחלקת ההגנה שהפכה לחטיבה.

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, מינה אותו לתפקיד והחליט על העלתו בדרגה. גורמים ציינו בפני אנשים ומחשבים כי המינוי והגדלת המחלקה לחטיבה מעידים על החשיבות שמייחסים בדרג המטה הכללי לתחום.

אל"מ נ' עשה את שירותו הצבאי באגף מודיעין. הוא יהיה הקצין בדרגת תא"ל השלישי באגף – לצד קשר"ר, קצין קשר ותקשוב ראשי, ומפקד יחידת לוט"ם.

בספטמבר 2015 פורסם כי נערך תרגיל מטכ"לי נרחב בכל רחבי הארץ. במסגרתו, תרגל צה"ל בפיקוד הרמטכ"ל איזנקוט, מעבר משגרה לחירום בכלל הפיקוד המרחבי, הזרועות והאגפים – ובמסגרתו תורגל גם ניסיון חדירה לרשת הצה"לית. צה"ל תרגל מצב בו הוא נמצא תחת מתקפה כוללת, הדורשת שילוב זרועות של האוויר והים, וכחלק מהתרגיל נבחנו מאמצים של האויב לחדור את הרשת הצבאית.

השפעות על תפקוד צה"ל העתידי

ביוני 2015 צה"ל הקים עוד זרוע: הרמטכ"ל קבע כי לאור האתגרים המשמעותיים עמם מתמודד צה"ל במימד הסייבר, נדרש להקים זרוע סייבר שתוביל את כלל הפעילות המבצעית במימד זה.

איזנקוט קבע כי הזרוע תוקם בתוך שנתיים, והקמתה תבוצע בשלב ראשון במקביל באגף המודיעין ובאגף התקשוב. מסיבות היסטוריות, התנהלו בצבא בו זמנית שתי פעילויות בתחום הסייבר: זו ההתקפית ביחידת מודיעין גדולה, וזו ההגנתית באגף התקשוב.

עוד קבע, כי אגף התקשוב במתכונתו החדשה, יהיה אמון על לוחמת הספקטרום והניווט בצה"ל, הפעלת התקשוב, הרשת והמגננה בסייבר, והאגף יהיה מפעיל הכוח השביעי של צה"ל בדומה לזרועות האוויר, הים, אגף המודיעין והפיקודים המרחביים.

מצה"ל נמסר כי "לשינוי זה עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על תפקוד צה"ל העתידי, בעידן בו כמעט כל אמצעי הלחימה והיכולות בהם משתמשים צבאות העולם, בשגרה ובחירום, מבוססים על טכנולוגיה ורשת".

בתרגיל המטכ"לי בספטמבר, החל האגף לתרגל את אופן הפעלתו על פי החטיבות אליו חולק, לצורך הקמת הזרוע החדשה. בין היתר פעלה חטיבת ההפעלה לתקשוב, אשר אמונה על ניתוב ושימוש בסל משאבי התקשוב והרשת לכלל יחידות צה"ל – תוך דגש ומיקוד לזרוע היבשה. בנוסף, בהיבט הסייבר, תורגלו מגננה בסייבר, אתגרים קיברנטיים, "תוך הבנה כי מדובר במרחב לחימה לכל דבר ועניין, הדומה בתפיסת הגנתו – לפיקוד מרחבי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים