"המדיה הדיגיטלית לא נמצאת על הכוונת של הצנזורה"

"המטרה היא לא לפגוע בניו-מדיה אלא למנוע פגיעה בביטחון המדינה", אמרה הצנזורית הצבאית ופנתה "ללב הציוני" של מפעילי הדפים הפופולריים בפייסבוק, כדי שינהגו בנושא הזה "באחריות"

הצנזורית הצבאית הראשית, אל"מ אריאלה בן אברהם. צילום: דובר צה"ל

הצנזורה לא רוצה לפגוע במדיה הדיגיטלית ובדפים המעבירים חדשות ברשתות החברתיות והיא לא באה למנוע את חופש הביטוי, אלא לא לאפשר פגיעה בביטחון המדינה – כך אומרת הצנזורית הצבאית הראשית, אל"מ אריאלה בן אברהם.

אל"מ בן אברהם, שנכנסה לתפקיד לפני חמישה חודשים, השתתפה בכנס עיתונות דיגיטלית, שהתקיים אתמול (ב') במרכז הבינתחומי בהרצליה. היא התייחסה לסערה שהתעוררה באחרונה סביב פנייתה של הצנזורה ל-30 בלוגרים ומפעילי דפים בפייסבוק (Facebook), בדרישה שיעבירו סטטוסים שהם עומדים לפרסם לאישור הצנזורה לפני שהם עולים לאוויר, כפי שעושים אמצעי תקשורת ממוסדים.

טענות רבות הופנו נגד החלטתה של הצנזורית החדשה, החל מפגיעה בחופש הביטוי ועד לחוסר הבנה של המדיה החדשה. היא גררה ביקורת מצד מומחים וחברי כנסת, והיו אף מי שכינו אותה "בלתי חוקית בעליל". אל"מ בן אברהם שופכת מים צוננים על הטענות: לדבריה, "הדיגיטל אינו על הכוונת של הצנזורה אלא על הכוונת של האויבים שלנו. הם מסתובבים ברשת ומלקטים ממנה מודיעין איכותי".

"המגמה היא שיהיה מידע אחראי ברשת", אמרה. "כל מי שמפעיל דף ברשתות החברתיות צריך לנהוג באחריות ולוודא שהוא לא חושף סודות מדינה. זאת אחריות חברתית נדרשת, לא תפקיד של הצנזורה. אני בפירוש פונה ללב הציוני של מפעילי הדפים הללו". עם זאת, היא אמרה כי "בגדול, הקהילה הדיגיטלית הישראלית נוהגת באחריות".

אל"מ בן אברהם ציינה שהיא מודעת לחוסר היכולת של הצנזורה לעקוב אחרי כל המידע שמתפרסם ברשת, ולכן הצנזורה מצמצמת את הנושאים שלגביהם היא מפעילה יותר את ה-"מספריים" שלה לדברים שנוגעים לליבת הסודות של המדינה. בגלל אותה הסיבה היא קבעה קריטריונים שלפיהם היא מחליטה אחרי אילו דפים ובלוגים לעקוב. "אלה צריכים להיות דפי פייסבוק ציבוריים, פתוחים לציבור, כאלה שמגדירים את עצמם דפים חדשותיים ושהם פופולריים – עם אלפים רבים של עוקבים", אמרה.

"לא נבצע האזנות סתר לווטסאפ"

סערה נוספת התחוללה באחרונה סביב העובדה שהצנזורה נכנסה לקבוצות ווטסאפ (WhatsApp) בהן מתכתבים עיתונאים עם דוברים ובכירים בארגוני ההצלה והחירום, כגון מגן דוד אדום ומכבי האש. אל"מ בן אברהם טענה שלא ההתכתבויות האלה הן שמעניינות אותה, אלא שבזמן אירועי חירום וטרור, המידע שייצא לעיתונאים יהיה מסונכרן ומוסמך.

"אנחנו לא משתמשים בהאזנות סתר לווטסאפ, גם אם התקנות מאפשרות לנו את זה", אמרה. "אנחנו לא עושים בזה שימוש וככל הנראה לא נעשה בזה שימוש. החוכמה היא להשתמש בסמכויות האלה באופן מושכל, מידתי, שקול – ובהידברות ובדו שיח".

שאלה בולטת נוספת שעלתה בדבריה היא האם הצנזורה בכלל רלוונטית בעידן הניו-מדיה, בו המידע זורם ומגיע לרשתות החברתיות, אבל גם לכלי התקשורת המסורתיים, במהירות רבה. אל"מ בן אברהם טענה כי הרלוונטיות של הצנזורה בעידן הזה לא רק שלא נמוגה, אלא אף עלתה, וכי "הצנזורה מנסה כל הזמן לרענן את המודלים שלה, כדי להתאים לעידן החדש. היא צריכה – ומנסה – להתאים את עצמה לג'ונגל הדיגיטלי".

בהמשך ענתה אל"מ בן אברהם על שאלות שונות שקשורות לצנזורה. בין היתר, היא ניסתה להזים חששות לפיהם הצנזורה משמשת כלי לכיסתו"ח פוליטיקאים ובכירים במערכת הביטחון וטענה שהצנזורה בעד שקיפות וחופש ביטוי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    מעניין מאוד שאת תמונתו ושמו ומקום מגוריו של החייל היורה מחברון , פורסמו ברשתות החברתיות אז אם הצנזורית איננה מעוניינת להכנס לתחום זה אזי אין לתפקידה משמעות כלל וכלל

אירועים קרובים