אחרי 30 שנה: הבורסה בתל אביב נפרדה מהמיינפריים

הבורסה השלימה את פרויקט הגירת מערכות הבק אופיס שלה מהמערכת הוותיקה של יבמ למחשבי לינוקס של HPE ● זהו הפרויקט האחרון בארגון של המנמ"ר, אלדד הרשטיג, שמסיים את תפקידו היום (ה')

המיינפריים - כבר לא בבורסה. צילום אילוסטרציה

אחרי שלושה עשורים, הבורסה נפרדת סופית ממחשב המיינפריים שלה ועוברת לפעולה מלאה בסביבת לינוקס (Linux) – כך נודע לאנשים ומחשבים. סגירת השאלטר מעל המחשב הוותיק התאפשרה לאחר שהושלם השלב האחרון בפרויקט הגירת מערכות הבק אופיס של הבורסה ממחשבי יבמ (IBM) המריצים את מערכת ההפעלה VSE/VM למחשבי HPE סטנדרטיים המריצים לינוקס.

הפרויקט נמשך כשנתיים והוביל אותו אלדד הרשטיג, סמנכ"ל בכיר ומנמ"ר הבורסה, המסיים היום (ה') את תפקידו ויוחלף על ידי רונן הורוביץ, לשעבר מנמ"ר כאל. יצוין כי הבורסה החליטה לשמר את מאגר הנתונים המבוסס על Adabas ואת כלי הפיתוח המבוססים על Natural – שניהם מתוצרת Software AG – גם בסביבה החדשה, על אף שהן מערכות מיינפרימיות טיפוסיות.

אלדד הרשטיג, הסמנכ"ל הבכיר ומנמ"ר הבורסה הפורש

אלדד הרשטיג, הסמנכ"ל הבכיר ומנמ"ר הבורסה הפורש

פרויקט ההגירה כלל התקנה של הגרסאות החדשות ביותר של בסיס הנתונים וכלי הפיתוח בסביבת הלינוקס; הסבה של כל המידע בבסיס הנתונים ל-ASCII; הסבה של תוכניות ה-Natural והתמודדות עם שינויים הנובעים מסביבת העבודה השונה; כתיבה מחדש של תוכניות Cobol בשפת C; המרת JCL ל-Script; הקמת מערכת טבלאות חדשה; והתקנת מוצר המדמה עבודה במחיצות, להרצת מהלכי האצווה, בצורה דומה לעבודתם במיינפריים.

בשנה שעברה הושלם שלב מרכזי בפרויקט, שבמהלכו הוסבו מערכות המסחר של הבורסה מסביבות OpenVms ויוניקס לסביבת לינוקס. פרויקט זה אף זכה בפרס בטקס IT Awards 2015 של אנשים ומחשבים.

"המטרה: הקטנת תלות ב-Legacy ומעבר למערכות פתוחות"

לדברי הרשטיג, "המהלך של סגירת המיינפריים נועד להקטין סיכונים של תלות במערכות Legacy ומעבר למערכות פתוחות, ובאופן טבעי יקטין עלויות הנובעות מהצרכים המיוחדים של מערכות אלה". הוא הוסיף ש-"הפרויקט כלל הסבה הדרגתית של כל סביבות הבורסה, פיתוח, QA, ניסוי וייצור וסביבת ה-DR, כאשר בשבוע שעבר הושלם מעברה של מערכת הייצור ומחשבי המיינפריים בבורסה הושבתו סופית".

תהליך ההגירה היה מובנה ובשלבים, כפי שהרשטיג מתאר: "הקמת סביבות הלינוקס, הסבת התוכנה ומאגר הנתונים, ביצוע בדיקות קבלה בכלים שונים ותוכנית מסודרת למעבר המערכות לייצור".

לדבריו, במסגרת הפרויקט, מעבר לבדיקות הקבלה הרגילות ולהפעלת מערכת הניסוי עם חברי הבורסה, פותח פתרון ייחודי של ריצה במקביל, שבמסגרתו הורצו המהלכים במקביל במחשב המיינפריים ובמחשב הלינוקס, ובוצעה בדיקה ממוחשבת של כל הפלטים. "צורת בדיקה זו וידאה שהאפליקציות עובדות בצורה תקינה והובילה לתהליך מעבר לייצור שבוצע בצורה שקטה וחלקה, וללא הפרעות".

הפרויקט כולו נוהל ובוצע על ידי HPE, שסיפקה את המסגרת הכוללת לפרויקט, והעסיקה כקבלן משנה את EBS הצרפתית, שביצעה את ההסבה בפועל ואף הטמיעה במערכת מוצרים שפיתחה.

הרשטיג ציין כי המבנה המיוחד של הפרויקט והכלים שנבנו לצורך יישומו הוצגו בכנס HPE Discover 2015, שהתקיים בלונדון בדצמבר האחרון.

צוות הפרויקט כלל בנוסף צוותים מ-Software AG ישראל בנושאי Adabas ו-Natural; מא.מ.ת מחשוב – צוות שהטמיע כלי פיתוח והיה אחראי להקמה ותמיכה במערכות הלינוקס; ומיבמ – צוות שסייע בנושאים הקשורים למיינפריים ובביצוע ההתאמות הנדרשות בו לתמיכה בריצה במקביל.

הסבת תוכניות ותיקות, שחלקן עובד שנים רבות

"זהו אחד הפרויקטים המורכבים שביצעתי במהלך עבודתי בבורסה", אמר הרשטיג. "עם פרישתי הצפויה היום (ה') אני שמח לסיים תהליך זה של מעבר ללינוקס, כיאה לארגון הדוגל בחדשנות ובקדמה".

"במהלך פרויקט זה הוסבה כמות גדולה של תוכניות ותיקות שחלקן עובד שנים רבות ללא שינוי למערכת הפעלה חדשה, והיה צורך לנער ולאוורר כל פינה בכדי לזהות ולטפל בכל הנקודות שעלולות היו להכשיל את הפרויקט. רק יכולתם המקצועית, אחריותם ומחויבותם לתהליך של עובדי מחלקת המחשב בבורסה ושל השותפים שלנו אפשרו לבצע פרויקט זה בלוח זמנים קצר יחסית ובמקביל ליישום תוכנית העבודה המאתגרת של הבורסה", הוסיף.

לדבריו, "הפרויקט כולו בוצע בצורה חלקה ושקופה ולמעשה, חלק מעובדי הבורסה כלל לא יודע שסגרנו את המיינפריים ועברנו ללינוקס".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחיין של דודו

    בבורסה אף פעם אין החלטות ענייניות ומקצועיות - הכול שם מאבקי כח, כיפופי ידיים ומסחארה על הכסף הגדול. לא פלא שעפים שם ראשים על ימין ועל שמאל. אירגון רקוב ומסואב

  2. בו דוד של דדו

    אני עם אח של דודו .. למה שבוצע קוראים REHOSTING , הערך המוסף שלו מזערי והתהליך עצמו מבזבז את הזמן ומונע את ביצוע מה שצריך לעשות (שזה לעבור לארכיטקטורה של תכנה מודרנית). לינוקס עם ADABAS ו- NATURAL זה כמעט אותו מצב של MF עם ADABAS ו- NATURAL

  3. אח של דודו

    ממש הישג. החליפו את החומרה (אומרים עליה שהיא הכי טובה בעולם) ואת מערכת ההפעלה (הכי זולה שיש ליבמ להציע) ונשארו עם אותה חבילת תוכנה מיושנת, קניינית וכובלת. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? הוציאו ים כסף כדי לכבול עצמם לעוד 30 שנה לאותו יצרן תוכנה (SAG). לסביבה הזאת אין ממשקים שאינם מתוצרת SAG, אין קוד פתוח, בקיצור - נישואים קתוליים. לפחות היו מסבים את מסד הנתונים לטבלאי, על מנת לאפשר גישה לנתונים מחוץ לכלי היצרן. בקיצור רוב מאומה (וגם מהומה) על לא מאומה. אח של דודו

אירועים קרובים