"על המנמ"ר לנהל את השינוי הדיגיטלי – לפני שהשינוי ינהל אותו"

כך אמר פרופ' ישע סיון, מנהל מרכז קולר לחקר יזמות-סיכון, בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב ● לדבריו, "למנהיג הדיגיטלי יש כלים להתמודד עם העולם החדש הנוצר לפנינו, שמאפיין אותו - בלגאן"

פרופ' ישע סיון, מנהל מרכז קולר לחקר יזמות-סיכון, בפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל-אביב. צילום: ניב קנטור

"השינוי של המעבר של הארגון להפיכתו לדיגיטלי הוא לא דיבור, אלא כורח מעשי. על המנמ"ר בארגון לנהל את השינוי הדיגיטלי – ולא, הוא זה שינהל את המנמ"ר". כך אמר פרופ' ישע סיון, מנהל מרכז קולר לחקר יזמות-סיכון, בפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל-אביב.

פרופ' סיון דיבר בפתח כנס THINKING DIGITAL, הוועידה הבינלאומית לעסקים דיגיטליים. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') באולם האירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו אבי עסיס, מנכ"ל משותף Be-Digital, ויהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה.

לדברי פרופ' סיון, "למנהיג הדיגיטלי יש כלים להתמודד עם העולם החדש הנוצר לפנינו, שמה שמאפיין אותו הוא בלגאן: אינטרנט של הדברים, מחשוב ענן, פיתוח אג'ייל, מחשוב מובייל, רשתות חברתיות ועוד".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

פרופ' סיון ניתן את הכוחות האחראים לשינויים לשישה: שלושה מהם חיצוניים ושלושה – פנימיים. השינוי החיצוני הראשון, אמר, הוא "מאטומים לביטים". לדבריו, "מוצרים ושירותים פיזיים הופכים לדיגיטליים. כך, למשל, פדקס (FedEx) העבירו חבילות ממקום למקום. בשלב כלשהו הם הטמיעו יכולת למעקב אחר מצב ומיקום החבילה. פדקס כבר לא מוכרים יותר 'העברת חבילות', אלא 'העברת חבילות פלוס מיקום של החבילה'. אובר (Uber) יצרה גם היא שירותים שונים מהמוצר המקורי של מונית".

השינוי השני, לדברי פרופ' סיון, הוא "ממקומות – למרווחי מכירה. השאלה 'היכן אתה קונה' כבר לא רלוונטית". הוא הסביר כי "השוק הפיזי הופך לחלל שוק דיגיטלי. מכירות בחנויות יורדות – ואילו המכירות באמזון (Amazon) עולות".

המגמה השלישית ציין פרופ' סיון, היא "מעבר בין מוצרים לשירותים". לדבריו, "לקנות מוצר זה דבר אחד – שירות, זה הרבה דברים. מה שלא שירות יהפוך להיות שירות. מה שהוא כבר שירות – יהפוך לשירות טוב יותר". כך, ציין פרופ' סיון דוגמה של חברות שהן יצרניות של מנועי מטוסים, אשר "הופכות לבעלות המנוע, לאחראיות על המנוע ועל תחזוקה שלו, וחברות התעופה משלמות על השימוש במנוע".

"אינך דיגיטלי כלל – סכנתך גדולה"

עוד ציין פרופ' סיון שלושה שינויים פנימיים. האחד, אמר, "הוא שינוי בצורת האסטרטגיה. פעם זו הייתה ארוכת טווח, רב-שנתית. כעת האסטרטגיה היא לנצח היום. כך, לדוגמה, פייסבוק (Facebook) קנתה את ווטסאפ (WhatsApp) בעבור מיליארדים, בשווי של עשירית משוויה היא, בשל הבנת הכוח של האפליקציה החדשה והחשש שהיא תגיע למתחרים".

השינוי השני, ציין פרופ' סיון, "הוא מעבר מחדשנות משבשת לחדשנות הורגת. החדשנות כבר אינה מפריעה כבעבר, היא מחסלת. מדובר בעולם אחר. חברות רבות לא הבינו את עוצמת הטרנספורמציה הדיגיטלית, והן נכחדות במהירות, ראו דוגמת נוקיה (Nokia) כמשל. כל חברה שעולה על הגל הדיגיטלי – אבל אינה רוכבת עליו, אחת דינה לטבוע".

השינוי השלישי, אמר, "הוא מעבר ממודל קלאסי למודל דיגיטלי. כל אחד מההיבטים ניתן לעשותו דיגיטלי, או לשלב בתוכו היבטים דיגיטליים, וכל ארגון נדרש לשינוי זה".

פרופ' סיון סיים את דבריו בהמלצות. "ככל שתהיה יותר דיגיטלי כך תהיה במצב טוב יותר; אם אינך דיגיטלי כלל, סכנתך גם כן גדולה; חברות חושבות שהן מוגנות, והן שוגות. בסופו של דבר, צרכנים לא מוכנים לקבל מצב לא תקין ומעוול, ומה שקרה לחברות הסלולר יקרה גם לחברות אחרות; אם הארגון אינו משתנה, אז המתחרה שלו הוא זה שישתנה; גם אם הארגון הוא יחיד בתחומו ואינו משתנה – זה לא טוב. לכן, אני מציע לכל ארגון לנהל את השינוי – בטרם השינוי הוא שינהל את הארגון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים