"בכל מקום עבודה, אני נהנית לאתגר את הסטריאוטיפים"

"אני לא אוהבת להיכנס לשום מגירה, הגדרה או קטגוריה", אומרת שרי צוק, מנהלת אגף תשתיות באורקל ישראל, וממליצה לנשים מצליחניות לא לוותר

שרי צוק, מנהלת אגף תשתיות באורקל ישראל. צילום: שלומי מזרחי

האם יש, ואם כן – מהם ההבדלים בתפיסת הניהול שאת רואה בין נשים לגברים?
"בוודאי! בעבר, כשנשים מנהלות היו דבר נדיר, נשים נאלצו לבחור, לפעמים אפילו בלי להיות מודעות לכך, בדפוס ניהול גברי שאפשר להן 'להיכנס למשחק' בו כל השחקנים היו גברים. להיות קשוחות, קצרות, בוטות. כיום, לשמחתנו, זכינו לחיות ולנהל בדור מתקדם יותר. נשים מקבלות יותר מקום לבטא את עצמן ואת הנשיות שלהן כמנהלות, ויש לגיטימציה לתפיסות ניהול נשיות".

מה זה בעינייך ניהול נשי?
"הכוונה היא ל-להיות קצת אימא. לפעמים רכה וקשובה, לפעמים מציבה גבולות ברורים, אבל תמיד אמפטית ואופטימית. בדיוק כמו שאני כאימא".

האם עדיין קיימת תקרת זכוכית לנשים בתעשייה?
"אמנם אני עצמי מעולם לא נתקלתי בקיפוח על בסיס מגדרי, בכל שנותיי בתעשייה, אבל ברור שעדיין יש מקומות רבים בהם נשים נלחמות על קידום, שכר ותנאים. עדיין, נשים בעמדות ניהול בכירות מהוות אחוז מזערי בהשוואה לחלקן באוכלוסיה. לא משנה כמה שוויון יהיה, נשים הן עדיין אלה שנושאות הריונות, יולדות ומטפלות בתינוקות רכים. כיום, זוגות מביאים ילדים לעולם בטווח רחב מאוד של גילאים וככל שהטווח הזה מתרחב, האתגר של שילוב קריירה בכירה והורות מתעצם. בעיניי, זה שילוב לא פשוט, שדורש מאיתנו מאמצים כבירים והרבה כוח. אני מתמודדת עם האתגר בימים אלה ממש, עם תינוקת בת חצי שנה, הבת הרביעית שלנו. וכן, זה לא קל – אבל מתגמל מאוד".

ספרי בבקשה על הדרך האישית – מה היה התפקיד הראשון שלך בעבודה הראשונה?
"התחלתי ב-HP כאשת מכירות למגזר הביטחון. זה היה התפקיד הראשון, שפתח את הקריירה ארוכת השנים שלי במגזר זה – אחר כך הייתי אשת מכירות במגזר הביטחון באורקל (Oracle) ישראל ובסוף מנהלת המגזר הביטחוני בחברה.

מגזר הביטחון הוא המקום הכי גברי שיש. שם התרגלתי לישיבות בהן אני האישה היחידה בחדר, ולצערי זה עדיין מאוד רווח, גם כיום.

הגעתי למכירות בדרך לא שגרתית – למדתי פסיכולוגיה באוניברסיטה, מתוך כוונה להמשיך במסלול קליני ולטפל, אבל בשנה הראשונה לתואר השני הסיזיפי החלטתי שעולם המכירות קורץ לי הרבה יותר. מאז אני משתעשעת ברעיון שיום אחד אחזור להשלים את התואר השני ואהיה פסיכולוגית קלינית. אולי…".

מה היית ממליצה למי שמתלבטת האם לבחור בקריירה או לוותר?
"קודם כל, זה לא מתאים לכל אחת. לקריירה, ובוודאי שלקריירה ניהולית, יש מחירים שצריך להיות מוכנים לשלם. אבל אם מדובר באישה מוכשרת ומצליחנית, הייתי ממליצה לא לוותר. מעסיקים כיום מבינים שיש יתרונות אדירים בהעסקת נשים כמנהלות. מחקרים רבים מצאו שנשים אוחזות ביכולות קריטיות לניהול, הגבוהות באופן מובהק בהשוואה לגברים: יכולת חלוקת קשב, מולטי טסקינג, פוקוס, קבלת החלטות מהירה, הנעת עובדים אופטימלית, נאמנות לארגון ועוד ועוד. אז אם יש לך את זה, יקירתי – פרסי כנפיים וקדימה".

מה הגישה של אורקל לנושא הנשים בתעשיית ההיי-טק?
"צפרא כץ, מנכ"לית אורקל ואחת הנשים המשפיעות בארצות הברית, נדרשה לסוגיה המדאיגה של ירידת אחוז הנשים שלומדות מדעי המחשב, שגורר אחריו ירידה של הנשים בעלות משרות בעולם ההיי-טק.

הפתרון של אורקל הוא לא לשבת ולקונן על המצב, אלא לעשות. אורקל תקים בקרוב קמפוס ללימודי מחשוב בסמוך למטה החברה ברדווד שורס, סן פרנסיסקו, שם יהיה יחס הסטודנטים 50% נשים ו-50% גברים, כשהמטרה היא לגייס את הכישרונות הנשיים החדשים והטריים.

בנוסף, כץ מדווחת שבשדרת ההנהלה הבכירה באורקל מתווספות, לשמחתה ובעידודה, עוד ועוד נשים. אלה חדשות טובות!"

בתוך ההיי-טק – נשים מזוהות , אם כבר, יותר עם תוכנה ופחות עם חומרה. איך זה מרגיש להיות מנהלת אישה שאחראית על עסקי המערכות המהונדסות?
"זו שאלה שמשעשעת אותי. בכל מה שאני עושה, בכל מקום בו אני עובדת, לומדת, משפיעה, אני נהנית לאתגר את הסטריאוטיפים. אני לא אוהבת להיכנס לשום מגירה, הגדרה או קטגוריה.

כן, אני אימא בכל רמ"ח אבריי ועדיין, אני חוזרת לעבודה אחרי לידות כשהתינוקות שלי עדיין קטנטנים. זה לא אומר שאני אימא פחות מחויבת לילדיי. כן, אני דתל"שית (דתייה לשעבר) ולא, לא הפכתי לחילונית קיצונית. אני עדיין מאמינה בכמה דברים. כן, אני אישה ואני מנהלת את עסקי התשתית של אורקל. זה לא אומר שאני נוהגת על מלגזה במחסנים ומסיעה את קופסאות הענק של ה-Exadata ללקוחות שלנו.

בקיצור, זה ממש נון-אישיו מבחינתי ובכמעט שלוש שנים שאני בתפקיד, אני רואה שהלקוחות מסכימים איתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים