"האירופים מחרימים את ההיי-טק הישראלי? ההפסד כולו שלהם"

"הם מפסידים את היתרונות של ההיי-טק שלנו, בהם החדשנות", כך אמר שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, בישיבה בכנסת בה צוינה החשיבות שבקיומם של המדענים הראשיים במשרדי הממשלה

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס. צילום: עוז 78, מתוך ויקיפדיה

"ההפסד בחרם של גופים אירופיים על ההיי-טק הישראלי הוא שלהם. הם מפסידים את היתרונות של ההיי-טק שלנו, בהם החדשנות", כך אמר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, אופיר אקוניס.

השר אקוניס דיבר בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שהתקיימה היום (ב') ועסקה במעמדם של המדענים הראשיים במשרדי הממשלה. במהלך הישיבה הוא סיפר על ביקורו בשבוע שעבר בסין, שם, לדבריו, מקדמים בברכה את ההיי-טק הישראלי.

יצוין כי במהלך ביקורו בסין חתם אקוניס על הסכם לשיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי עם הממשלה המקומית, וכן על הסכם עם פרובינציית גואנדונג, המיועדת להפוך לעמק הסיליקון של סין.

בהתייחסו לנושא הישיבה הוא אמר כי "אחד התפקידים של המדענים הראשיים הוא לתת ייעוץ אובייקטיבי לממשלה". אקוניס ציין ש-"בתיאום עם המדענית הראשית של משרדי, אנחנו בוחנים בימים אלה את את המודל האנגלי, שמדבר על ייעוץ לא רק בשוטף אלא גם בעתות משבר. גם אז יכולה להיות למדענים הראשיים תרומה אדירה".

בהמשך הוא התייחס להצעתו, עליה הכריז בישיבה קודמת של הוועדה, למנות נספחים מדעיים של ישראל בשגרירויות ברחבי העולם. "כיום אחראים לקשרים המדעיים עובדים בשגרירויות או הנספחים הכלכליים. חייב להיות מישהו שזו התמחותו", ציין.

"תפקיד המדען – לגשר בין האקדמיה לתעשייה"

פרופ' נורית ירמיה, המדענית הראשית במשרד המדע, אמרה כי "תפקיד המדען הראשי הוא לגשר בין האקדמיה לתעשייה על פני 'עמק המוות' – תחום המחקר היישומי וההנדסי".

היא ציינה את קרן מי"ה למחקר מדעי יישומי ומחקר הנדסי אותה ייסד המשרד בשנה שעברה. במסגרת הקרן מוציא המשרד קול קורא למדענים להגיש הצעות מחקר בנושאים שונים – מננו-טכנולוגיה ועד לאיכות המזון שאנחנו אוכלים. "בתחילה, משרד האוצר הקציב לקרן 11 מיליון שקלים, אולם ההצעות שקיבלנו היו מאוד איכותיות, עד שהצלחנו לקבל תוספת תקציב וסיימנו את 2014 עם כ-30 מיליון שקלים, שב-2015 הפכו להיות 40 מיליון".

בהמשך קראה פרופ' ירמיה להסדיר את מעמדו של המדען הראשי במשרד הממשלתי. "לא בכל משרדי הממשלה יש מדענים ראשיים מתפקדים, כולל במשרדים שבהם יש לכך תקן", אמרה. "חשוב שבכל משרד יהיה מישהו שנושא בתפקיד הזה, כי צריך שמול הלוביסטים, המדענים הראשיים יוכלו לתת את הידע המדעי שהם נותנים בצורה האובייקטיבית ביותר".

"יש צורך להגיע לסטנדרטיזציה בין משרדי הממשלה שלא קיימת כיום", הוסיפה פרופ' ירמיה. "חייבים להקים מאגר מומחים גם לחיי היום יום, אבל בעיקר לחרום. בנוסף, יש להנגיש את המדע לקהילה ולפתח את קשרי המדע בעולם, כי המדענים הראשיים הם השגרירים הכי טובים מול עמיתיהם בממשלות אחרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים