אבי כוכבא, בנק הפועלים: "ארגונים פיננסיים שלא ינועו לדיגיטל – יקרסו"

לדברי כוכבא, משנה למנכ''ל וראש חטיבת טכנולוגיה ומחשוב בבנק, "כולנו מכירים את השיבושים בעולם הטכנולוגי, הם גדולים וקשה לחזות אותם - אך היום ה-IT הוא כבר לא מאפשר עסקית - היום הוא החדשן העסקי"

אבי כוכבא, משנה למנכ"ל והממונה על חטיבת החדשנות בבנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

"המעבר לעולם הדיגיטל הוא הכרח מחויב המציאות. ארגונים פיננסיים שלא ינועו לעבר הדיגיטל, יקרסו". כך אמר אבי כוכבא, משנה למנכ"ל וראש חטיבת טכנולוגיה ומחשוב, בנק הפועלים.

כוכבא דיבר בכנס FinTech2015. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') באולם אירועים לאגו בראשון לציון. את הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי כוכבא, "כולנו מכירים את השיבושים בעולם הטכנולוגי, הם גדולים וקשה לחזות אותם. כך, לפני עשרים שנה היה הטלפון הנייד, לפני עשור כבר היה אותו לכולם, אך הוא לא היה חכם, כיום – לכולם יש טלפון חכם. הרכיב הנייד יצר יכולת ליצור עסקים חדשים: היום ה-IT הוא כבר לא מאפשר עסקית – היום הוא החדשן העסקי".

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס.

דוגמה לחדשנות עסקית הביא כוכבא עת לפני כמה חודשים חידשו ארצות הברית וקובה את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, אלא שאז נוצרה בעייה בעולם התיירות: לא היו בתי מלון במידה מספקת בקובה. בתוך פרק זמן קצר ארגנה Airbnb כ-500 חדרים להשכרה עבור תיירים מארצות הברית. "המודל העסקי משתנה כתוצאה מהופעת טכנולוגיה חדשה", אמר כוכבא. "ההשקעות של בנקים בטרנספורמציה הדיגיטלית ענקיות והן יילכו ויגדלו. הלקוחות בחרו ובוחרים בעבודה בתצורה דיגיטלית, רוב הלקוחות מעדיפים דרך זאת על פני עבודה בסניף, פנים מול פנים".

כך, ציטט כוכבא מחקר לפיו העדפות הלקוחות בעולם הפיננסי מתפלגות: 58% מהם רוצים לעבוד מול הבנק באופן דיגיטלי, 24% פנים מול פנים ואילו 18% מהם רוצים שירות בנקאי בטלפון".

מהי טרנספורמציה דיגיטלית

"נשאלת השאלה מהי טרנספורמציה דיגיטלית? הרי יש לנו כבר אפליקציות ויש לנו אתר", אמר כוכבא. "אז מה המענה? מיקוד ושימור בעולם חוויית הלקוח". הטרנספורמציה הדיגיטלית, הסביר, "מקבלת כמה היבטים: כלים פיננסים מתקדמים – הלקוחות רוצים עזרה בהתנהלות כספית, עם זמינות מלאה; הם רוצים מוצרים שיעזרו להם להתקדם בחיים – לקוח לא רוצה לקחת משכנתא, הוא רוצה בית. לכן, בראייה הבנקאית, עלינו לחשוב איזו הלוואה להציע להם. עלינו להיות שם כשהם חושבים על פנסיה – הם רוצים ליהנות בפנסיה".

חלק מההבנה לעומק של השינוי הדיגיטלי, אמר כוכבא, "היא הפנמה שאת כל הדברים החדשים הללו לא נוכל לייצר בעצמנו. על הבנק להיות רלוונטי ובעל ערך מוסף. לכן, במסגרת גיבוש האסטרטגייה שלנו שמנו דגש על פתיחות. אנו בשיתוף פעולה עם מובילי תעשיה, אנו רוצים לקצר את טווחי הזמן להגעה לשוק. לכן, אנו מחפשים סטארט-אפים בעולמות הפינטק והסייבר – שיאפשרו לנו לקצר טווחי זמן".

כך, אמר כוכבא, "עשינו האקתון פנימי לפני חודש וחצי, ביקשנו להציף אותנו ברעיונות, עלו 95 כאלה, ואז שילבנו בדיון עליהם בנקאים וטכנולוגים. ניגשו 27 רעיונות שבמשך 24 שעות בחרנו מתוכם עשר יוזמות מנצחות ושלוש מובילות. בימים אלה הם נכנסו כפרויקטים שנראה את התוצאות בקרוב. השלב הבא הוא תחרות BankAPP2 – תחרות סטארט-אפים של הבנק. בשונה מבעבר, תוצרי התחרויות ישולבו בחנות אפליקציות חדשה שתעלה ברבעון הראשון ב-2016. זה ייתן פוש רציף לחדשנות".

אם הלקוח הוא דיגיטלי – אז הוא לא צריך סניף ואם הוא בסניף, אז הוא לא דיגיטלי

בהתייחסו לסניף הדיגיטלי החדש שהוקם בתל אביב אמר כוכבא כי "לכאורה, אם הלקוח הוא דיגיטלי – אז הוא לא צריך סניף ואם הוא בסניף, אז הוא לא דיגיטלי. הרעיון פשוט: היום לקוחות צריכים להיכנס לסניף באופן פיזי, לחתום על טופס או להגיע לטובת פעילות פיננסית, או הלוואה מורכבת. יש לקוחות שהם קצת טכנופוביים וחוששים לבצע פעולות מורכבות באינטרנט ובאתר. הסניף הדיגיטלי עונה על כמה מרכיבים: לקוחות מאותגרים טכנולוגית, לצד פעולות שנדרש לבצע אותן פיזית בשל הרגולציה. הלקוחות יכולים להגיע לסניף בתיאום מראש או באקראי, ויקבלו שירות במקום. היבט נוסף הוא שיחת ועידה בווידיאו מבית הלקוח עם יועץ פיננסי".

לדברי כוכבא, "קשה לחזות מה יקרה לסניף הבנק המסורתי, אבל סניפים דיגיטליים שלנו ייפרסו בעתיד בחיפה, רחובות והרצליה פיתוח. הסניפים המסורתיים יילכו ויצטמצמו אך לא ייעלמו – ונמשיך לתמוך בלקוחות אלה".

"התחלנו את מהפכת הסניף הדיגיטלי", סיכם כוכבא. "האפשרויות שחברות הסטארט-אפ מנפיקות בעולם הפינטק הן רבות מבעבר ונדרש לנצל אותן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים