נמצאה פקודת ההקמה של חיל הקשר

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת: פקודת ההקמה של החיל, מ-14 באוקטובר 1948 - פחות מחצי שנה לאחר הקמת המדינה - נחשפה במסגרת יום מורשת חילי לסגל הפיקוד הבכיר של חיל הקשר והתקשוב

אלוף משנה מיל', ד"ר יעקב בעל-שם

נמצאה פקודת ההקמה של חיל הקשר מאוקטובר 1948.

במסגרת יום מורשת חילי לסגל הפיקוד הבכיר של חיל הקשר והתקשוב, שנערך אתמול (ב') באתר ההנצחה החילי ביהוד, נחשף כי נמצאה פקודת ההקמה של החיל, מתאריך ה-14 באוקטובר 1948, י"א תשרי תש"ט.

לכן, הוחלט כי החל מהשנה הבאה, מועד יום השנה להקמת החיל, ייערך ב-14 באוקטובר. "חיל הקשר היה החיל המקצועי הראשון בצה"ל, ואין מתאים מיום הכרזת פקודת ההקמה שלו לציין את יום החיל השנתי, בסיוע עמותת ההנצחה החילית", אמר תת-אלוף נתי כהן, קצין הקשר והתקשוב הראשי, באירוע.

במכתב שסיווגו "סודי", ששלח אלוף שלמה שמיר, ראש מת"מ (המחלקה לתפקידי מטה), הודיע על הכנסת תקן לחיל הקשר, אשר נכנס לתוקף אותו יום. המכתב נשלח בתפוצה רחבה, לראשי האגפים במטה הכללי ומפקדי החזיתות, והכוחות שבשטח. "תקן זה מבטל תקן מיום 3 במאי 1948, בו נקבע תקן לשירות קשר", קבע האלוף שמיר. שמיר היה אחד מתריסר אלופי המטה הכללי הראשון של צה"ל, ושנה מאוחר יותר מונה למפקד חיל הים.

ביום המורשת, בו השתתפו גם תא"ל דני ברן, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב, ואלוף (מיל') שלמה ענבר, נשיא העמותה להנצחת חיל הקשר והתקשוב, הרצה אל"מ (מיל') משה גבעתי על עיצוב האתוס הצה"לי. עוד הוצגה תכנית העבודה בנושא המורשת לשנת 2016 באגף התקשוב. "האדם עץ השדה, ושורשיו הם המורשת.

העמותה שמה לה למטרה להנציח את חללי החיל והקשר בינה לבין החיל והאגף הוא משמעותי לעתידו המוצלח", אמר אלוף (מיל') ענבר.

פקודת ההקמה החילית

שעה היסטורית

לפני שנתיים יצא לאור ספרו של אל"מ (מיל') ד"ר יעקב בעל-שם, "קשרים לך ירושלים, במלחמת תש"ח". בעל-שם, יליד בלגיה, שהוריו נספו בשואה, עלה ארצה ב-1945. טרום הקמת המדינה הוא היה בגדנ"ע ובכ"ט בנובמבר 1947, עם הכרזת האו"ם על הקמת המדינה, התנדב לחי"ש, חיל השדה של ההגנה. אז עבר קורס קשר והיה הקשר הראשון שהשתתף בפעולות לחימה באזור ירושלים בינואר 1948.

בעל-שם שירת בתפקידים מגוונים בחיל הקשר בצה"ל וסיים ביחידת המו"פ ב-1978. תוך כדי שירותו הוא השלים תואר שני ודוקטורט למדעים בהנדסת תעשייה וניהול. מ-1977 הוא פעיל באיגוד העולמי של מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה, IEEE.

קשרים לך, ירושלים, במלחמת תש"ח, מאת אל"מ, ד"ר יעקב בעל שם

את ספרו, הסביר בעל-שם, הוא כתב "כדי לתאר את תרומתם של אנשי הקשר בלחימה על ירושלים הנצורה ואת גבורתם של הנופלים. זאת, במסגרת פעילות הנחלת מורשת חיל הקשר והתקשוב לדורות הבאים". לדבריו, "בלא אמצעים, אבל בנחישות ובתחושת מסירות לעיר הנצח – עשינו קשר. התחבטנו ביצירת יש מאין ובהתגברות על הכללים הנהוגים. לחיל הקשר ולקשרים הייתה חשיבות בפעולות הלחימה בירושלים רבתי. אכן, קשרים היינו לך, ירושלים"!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים